Singi upp till Kebnekaise

Vi har tänkt gå från Singi, vi Kaffedalen, upp till Kebnekaise och ner sen till Kebnekaise fjällstation. Någon som gjort det och kan ge goda tips?
 
Från Singistugorna, Singivagge eller vad?

Hoppas ni inte har för mycket packning med er, forsla packning från Singistugorna 700 möh till Vierramvare 1720+ möh kostar lite energi. För att inte säga vad knäna kommer klaga när man ska ner en kilometer höjdled till Kebnekaise turiststation.

Tälta i kaffedalen efter en bestigning och sedan gå ner mot Kebnekaise stationen är nog mer bekvämt om man släpar på tält. Om man är en lättpackare och vältränad så går nog programmet om man är redo att betala med svett.
 
Jag gjorde precis ovanstående med full turpackning på två dagar, fast jag utgick från östra delarna av Neasketvággi istället. Erfarenheter finns nedtecknade här samt här, med bildbevis. :)
 
Jag gjorde precis ovanstående med full turpackning på två dagar, fast jag utgick från östra delarna av Neasketvággi istället. Erfarenheter finns nedtecknade här samt här, med bildbevis. :)

Hade planer på att göra turen motsatt håll 2004 (ja kanske inte ända till Neasketvagge men) från Kebnekaise till Kaffedalen med packning, men den morgonen ändrade jag och turkamraten plan, vist nog. Det hade nog blivit en extremt svettig affär i värmen. Så det blev istället en tur utan packning upp på Sydtoppen och ned igen som de flesta gör. I retrospekt var det nog ett klokt val.

LRC: en fin turbeskrivning, kände du dig mör när du hade genomfört båda dagarnas förflyttning? Om du är mänsklig säg: ja! Ser att du hade samma otur med toppvädret som jag då, klen tröst att veta att Tore Abrahamsson hade noll sikt alla fem gånger han var på Sydtoppen (iaf har jag för mig det i monografin Kebnekaise).

Far bjuder på en bild när han gick med en kamrat via Kaffedalen upp till toppstugan bara för att vakna nästa dagen i ett stormigt vinterlandskap. Så det var ju bara att släpa ner packningen. Blev ingen sydtopp hittills.
sB170024.JPG
 
LRC: en fin turbeskrivning, kände du dig mör när du hade genomfört båda dagarnas förflyttning? Om du är mänsklig säg: ja! Ser att du hade samma otur med toppvädret som jag då, klen tröst att veta att Tore Abrahamsson hade noll sikt alla fem gånger han var på Sydtoppen (iaf har jag för mig det i monografin Kebnekaise).

Med risk att äventyra min klassificering som homo sapiens sapiens måste jag åtminstone säga "nja". Visserligen pockade främst benen på viss uppmärksamhet kvällen efter nedfärden, men följande morgon kändes de mer eller mindre som nya igen! Jag "skyller" återigen på det ständiga trappspringandet till vardags...

Jäkligt skönt det där, må jag säga; det var år och dag sedan jag hade träningsvärk i benen. Nu nyligast kan nämnas Nallo-vintern, där jag efter 5-6 raka repor i "husbacken" (varav de flesta hudlöst), eller en full rundtur av hela Čeakčačohkka-massivet fortfarande inte kände någonting... :cool:

Angående vädret tog jag revansch med en hellyckad vinterbestigning ifjol. Min profilbild är för övrigt tagen norrut från toppen den gången.
 
Med risk att äventyra min klassificering som homo sapiens sapiens måste jag åtminstone säga "nja". Visserligen pockade främst benen på viss uppmärksamhet kvällen efter nedfärden, men följande morgon kändes de mer eller mindre som nya igen! Jag "skyller" återigen på det ständiga trappspringandet till vardags...

Jäkligt skönt det där, må jag säga; det var år och dag sedan jag hade träningsvärk i benen. Nu nyligast kan nämnas Nallo-vintern, där jag efter 5-6 raka repor i "husbacken" (varav de flesta hudlöst), eller en full rundtur av hela Čeakčačohkka-massivet fortfarande inte kände någonting... :cool:

Angående vädret tog jag revansch med en hellyckad vinterbestigning ifjol. Min profilbild är för övrigt tagen norrut från toppen den gången.

Låter bra det där, härligt att ta revansch: har rätt många procent toppar som jag måste upp på igen bara därför man är en sån väderoptimist. Men sån måste man ju vara hellre missa utsikter än att missa toppar! Fjällen pockar ändå på att upplevas i alla väder.

Trevliga bilder som alltid LRC, snart nog får jag väl pröva påkarna på nån motbacke ;)
 
Jag gjorde precis ovanstående med full turpackning på två dagar, fast jag utgick från östra delarna av Neasketvággi istället. Erfarenheter finns nedtecknade här samt här, med bildbevis. :)

Tack för upplysningarna. Trevligt med bilder och karta. Det är ungefär så vi har planerat, men vi kommer från Sälka.
 
Vi gick åt motsatt håll förra året, men insåg att det nog är ett smartare val att gå åt det hållet du tänker, för att ha blivit av med några gram mat till. Det är inte helt lätt att forcera de backarna med full packning, varken uppåt eller nedåt. Vi var inte så jättevältränade, och jag hade min 12-åriga dotter med, så vi tog det lugnt och övernattade två gånger på vägen, i Kaffedalen, och en bit längre ned på vägen mot Singivagge. Det kryllar inte av bra tältplatser, men med litet kreativitet löser sig allt. Hade vi haft vädret med oss hade vi kanske gått ända till Sjöarna i Singivagge, där det är superfint. Det såg ut att gå bra att tälta högst upp i Kitteldalen också.

http://sverigeresor.blogspot.com/2008/05/kebnekaise-2007.html
 
Vi har tänkt gå från Singi, vi Kaffedalen, upp till Kebnekaise och ner sen till Kebnekaise fjällstation. Någon som gjort det och kan ge goda tips?

Jag gick denna väg, åtminstone delvis, för två år sedan. Vi kom från Sälka och gick upp i Singivagge för tältläger. Vi gjorde toppbestigningen via kaffedalen och den så kallade Durlings led. Att ta med oss packningen och sedan släpa den över Vierranvarre uteslöt jag helt - jag skulle helt enkelt inte vilja lägga upp en fjällvandring på det sättet - och i stället valde vi att ha kvar lägret i Singivagge. Vi fick lägga en extra dag på att runda Singitjocka och komma till fjällstationen den vägen.

Jag tycker att det var lite roligt att göra bestigningen via Kaffedalen och det gav lite omväxling efter att ha gått upp via Västra leden tidigare. Dessutom slapp vi ju gå över Vierranvarre. Dock måste jag säga att Durlings led kändes längre och drygare. Man får gå runt i det där stenskravlet ett bra tag innan man till slut kommer till foten av Keb. Summa summarum: jag är glad att ha gått där men nästa gång blir det Västra leden igen och jag ska med glädje gå över Vierranvarre och njuta av att slippa kilometervis av stenskravel i kaffedalen =)
 
Lång dag!

Förra året startade vi tidigt på morgonen en bit in i Singivagge och gick med full tältpackning via Durlings led till Sydtoppen, sedan tog vi Västra leden till Kebnekaise fjällstation. Lite möra i benen, men det det handlade mest om inställningen. Envishet! Lång dag med mycket stenskravel och grus, kan tänka mig att det i sämre sikt kan vara svårt att hitta upp första kilometrarna. Vi lämnade ryggsäckarna i någon av toppstugorna och gick utan till själva toppen, som var rejält halkig. Därför vågade vi bara ta oss upp en bit på toppglaciären.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
annarothman Singi - Abisko. Alternativa dagsetapper? Fjällvandring 2
Vonsan Singi-Hukejaure Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Anthonysk Hiking Singi to Nikkaluotka Fjällvandring 3
HG Sitasjaure-Singi med barn? Fjällvandring 10
karl-petter Från Singi/Kaitumjaure till Tjuonajåkk - förslag? Fjällvandring 1
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Ljunggren Terræn og teltpladser mellem Singi og Vakkotavare Fjällvandring 2
maths foss vs singi Fjällvandring 1
Flodis Alternativrutt Singi -> Nikkaluokta Fjällvandring 1
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
UteMats Fjälljägarna och fjällräddningen teamar upp Fjällvandring 1
Ralphandersson Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs? Fjällvandring 14
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
Trottoarbonn Vägar upp på Kebnekaise?? Fjällvandring 4
såg bila upp till fjälls. Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
Totteman Sarek, upp på toppen? Fjällvandring 4
fowwe Upp på Kanalberget? Fjällvandring 7
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
Lämmeldoft Upp på Predikstolen? Fjällvandring 5
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.