Se hit alla UNNA-ägare..

Guest

Gäst
Jag har ett Unna som jag har varit på väg att sälja..främst pga av att kanske ändå lyxa till det med lite större förvarings-/matlagningsutrymme. Men efter att ha testat med min utrustning har jag nog kommit underfund med att det trots allt ska fungera. Då talar jag om vandringsutrustning för 1 vecka..med ryggsäck och fotoutrustning så som systemkamera och stativ etc

Det jag är nyfiken på är hur ni löser problematiken med matlagning i ruskigt väder?

Själv har jag hela tiden tänkt mig att som rekommenderat haka loss hörnet vid ingången och på så sätt få en rymlig triangel. Problemet är att det lätt blir lite omständigt (iallafall tycker jag det..) eftersom man då får lufta ur sin Therm-A-Rest, vika ihop och lägga åt sidan. Likaså får man göra med sovsäck och andra grejor man har inne i tältet. Och sedan ska allt tillbaka igen.

Nu har jag dock insett att det är klart mycket smidigare att bara haka loss dem två nedersta innertältsspännena vid ingången och sedan "skuffa" in hela innertältslångsidan (långt ord..) så att man får en halvmeter till godo för matlagning. Är det någon som sköter sina matlagningsbestyr så?

Fördelen är ju att man inte behöver flytta allting man har i tältet utan endast skjuta det mot den andra långsidan lite. På så sätt kan man i princip också ligga kvar i sovsäcken och sköta sina matbestyr.

Det finns dock ett "problem" med detta..och det är att frihöjden mellan kök och yttertältsvägg blir låg. Är det skadligt för duken i långa loppet eller kan jag lugnt laga mat så? Givetvis så får man ha takventilen öppen så gott det går..



/JP
 
Mer mat...

forstheim; sa:
Det jag är nyfiken på är hur ni löser problematiken med matlagning i ruskigt väder?

Nu har jag dock insett att det är klart mycket smidigare att bara haka loss dem två nedersta innertältsspännena vid ingången och sedan "skuffa" in hela innertältslångsidan (långt ord..) så att man får en halvmeter till godo för matlagning. Är det någon som sköter sina matlagningsbestyr så?


/JP

Det var ungefär så jag menade i den andra tråden, jag hakar loss hörnet också naturligtvis...

Väven hamnar med denna metod på betryggande avstånd tycker jag, duken lutar visserligen inåt lite men det är en rejäl luftspalt mellan köket och duken. Blir duken het så står köket för nära :).

Jag har använt både Kap-Arctic (vinterturer) och Nova (sommarturer) på detta sätt utan problem.

Mvh,

J
 

Guest

Gäst
Okej....nä men då ska det nog fungera tillfredsställande med Unna! :)

Tack för svaren Johan!

Mvh
Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hookahey Hammockhängare se hit! Bo och sova 8
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
såg Vi som använder HB Unna för och nackdelar Bo och sova 55
username2 Unna eller Soulo Bo och sova 25
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
utsida Unna + ljus av nå slag..? Allmänna tips! Bo och sova 4
andy69 Ventilation på HB Unna..? Bo och sova 2
Sarvi HB Unna + innertält i myggnät? Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
franzjosef Hilleberg Unna - långt nok for långa folk Bo och sova 7
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
jjjjy66 Unna mig ett Hilleberg? Bo och sova 14
Ringnes Unna Bo och sova 2
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Nya Unna!!! Bo och sova 1
Unna eller Akto? Bo och sova 1
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Niklas Östergren Fråga till AKKA:s ägare (enl. liknande) Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.