Sarek - Norge - Abisko?

Och vill ni kombinera min föreslagna rutt och samtidigt se Lofoten, slipper ni en lång omväg om ni tar färjan mellan Svolvaer och Skutvik på hemvägen för att sedan fortsätta via E6 syd och Silvervägen.

Eller fortsätter man hela vägen ut till Moskenes längst ut på Lofoten och tar färjan till Bodö. Riktigt fin tur som vi gjorde åt andra hållet nu I sommar. Lofoten blir finare ju längre ut man kommer nästan. Kan även rekommendera kustvägen mellan Bodö och Mo I Rana. Kanonfina vyer, Saltströmmen och fin vy över Svartisen-glasiären.

Eller fortsätter man hela vägen ut till Moskenes längst ut på Lofoten och tar färjan till Bodö. Riktigt fin tur som vi gjorde åt andra hållet nu I sommar. Lofoten blir finare ju längre ut man kommer nästan. Kan även rekommendera kustvägen mellan Bodö och Mo I Rana. Kanonfina vyer, Saltströmmen och fin vy över Svartisen-glasiären.
Tack snälla för alla tips! [emoji847] Min sambo är lite sugen på kustvägen från Mo i Rana så det kanske blir den upp iaf. Tack snälla! :)

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som tidigare tipsats om, Sarek eller Padjelanta är inte möjligt att nå på en dag från bilväg, utan kräver en längre vandring. Far ni upp Ritsemvägen (återvändsgata) finns ju möjlighet att sätta foten i Stora Sjöfallets nationalpark som sträcker sig på båda sidor vägen. Södra sidan avgränsas av Stora Luleälv och de vattenmagasin och skador som vattenkraftutbyggnaden skapat. Möjlighet finns med båttur över från Ritsem resp Kebnats (Saltoluokta) men det är inte mycket ni hinner se om ni skall passa båten tillbaka samma dag (turerna är begränsade). Stora sjöfallet är tyvärr inte mycket att se idag, utan torrlagt och förstört av vattenkraftutbyggnaden och Suorvadammen. Laponia Naturrum kan dock vara värd ett besök om ni väljer att ta den turen in på Ritsemvägen:
https://laponia.nu/naturum/
Nu har vi mycket att välja på [emoji16] tusen tack för alla tips [emoji847] Blir spännande detta. Vart är vi far känns det som vi kommer få se något fint iaf :)

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips