Sarek, komma över Miellädno nordväst om Alkavare

Är det någon som har erfarenhet av att ta sig över Miellädno i Sarek. Vi kommer att vandra i mitten av augusti och vill helst passera vid Alkavare kapell. Kart koordinat 7472 1560.

/Daniel

I somras fanns det båtar nedanför kapellet. Dessutom tror jag att bron några kilometer nedströms numera åter finns på plats.

/Pär

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bro!

Enligt den här tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33902 är en ny bro över Miellädno uppsatt 2 km norr om Alkajaure.

default.asp')
Iucundi acti labores ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

I aug-06 gick jag över bron! Den har en "stopp"-skylt-"byggarbetsplats". Bron är ranglig, lappad och lagad!

Hälsningar Britt-Marie

Båtarna finns bara där när det är kyrkmöte, dvs inget man kan planera med. Hade tur när vi skulle över och hittade båtarna vi rätt strand. Ägarna syntes dock inte till... Längre in i Sarek (Smaila) mötte vi några tyskar som simmat över jokken där den börjar vid sjön. Det var tydligen inte omöjligt men hyfsat kallt.

Karolina P; sa:
Båtarna finns bara där när det är kyrkmöte, dvs inget man kan planera med. Hade tur när vi skulle över och hittade båtarna vi rätt strand. Ägarna syntes dock inte till... Längre in i Sarek (Smaila) mötte vi några tyskar som simmat över jokken där den börjar vid sjön. Det var tydligen inte omöjligt men hyfsat kallt.
2003 fanns det båtar, en på varje sida, trots att det inte var kyrkomöte, vet inte hur det är nu.
Om inte båtarna finns på plats tror jag att man utan att behöva vada djupare än midjan kan vada över där båtarna brukar gå. Vi fick staka oss över och kryssa fram mellan sandrevlarna och stenarna för att inre fastna i botten. Det är ju en bra bit från utflödet till jåkken så det är inte strömmt där.

MVH ///Claes

Har försökt ro på samma ställe! Augusti om jag minns rätt. Fick staka båten - hade säkert varit bättre att gå!

Börje H; sa:
Har försökt ro på samma ställe! Augusti om jag minns rätt. Fick staka båten - hade säkert varit bättre att gå!
Kan tillägga att jag badade lite längre upp efter stranden på väg in mot Alkavagge, inte särskillt kallt utan mest uppfriskande. (också i slutet av Augusti) Så att vada över hade antagligen inte varit en allt för smärtsam upplevelse.

///Claes

Sahlin; sa:
Är det någon som har erfarenhet av att ta sig över Miellädno i Sarek. Vi kommer att vandra i mitten av augusti och vill helst passera vid Alkavare kapell. Kart koordinat 7472 1560.
Länstryrelsen svarar att på grund av snöläget och den väntade fjällfloden vet de inte i vilket skick bron är. Det är Jåhkågaska som är ansvariga för bron och de har inte hörts något om att de vill ta bort bron. Båten tillhör kyrkan och den vet de inget om. Nyheter kommer att meddelas under aktuellt >>>

I slutet av juli 2003 vadade jag över Miellätno några hundra meter söder om bron som då såg rent livsfarlig ut att använda. Jokken breddar sig just där, och vattnet gick knappt upp till knäna som mest. Vi hade lina i packningen men klarade oss utan den, stav räckte gott. Men med tanke på vad flera skrivit om vadning uppe vid sjön så verkar det också bra. Lina är ju aldrig fel om man inte vet hur stark strömmen är.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips