• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sarek - 16:e (tågresa kl 19) - 27:e (hemma kl 10)

Någon som har lust att hänga med på en tur till Sarek?

Tiden är 16:e augusti-27:e augusti med resdag 16:e-17:e (framme runt 10) och 26:e-27:e (framme runt 10).

Ressätt: tåg, natt
Vandringsdagar planerat: 8
Extranätter: 2
Totalt antal vandringsdagar: 10
Totalt antal dagar: 12 inkl resa

Ev. kan vi alltså vara hemma redan den 25:e, beroende på väder.

Turen är en blandad tur med både dalar och toppar. Jag hade tänkt besöka några fina toppar, tex Pårte, Nijak, Nåide, Sarektjåhkko nordtoppen samt en liten topp längst åt Padjelanta med utsikt över "slätten", nämligen Alkavare.

Ingen topp bestigs med packning, den läggs nedanför topparna där vi sover. Pårte är den enda toppen där man måste få upp packningen på drygt 1800 m höjd pga kammen som kan knatar på.

Färdbeskrivning finns klar, vill du något som jag inte planerat diskuterar vi fram något :)

Hör av dig!



// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Ingen topp bestigs med packning, den läggs nedanför topparna där vi sover. Pårte är den enda toppen där man måste få upp packningen på drygt 1800 m höjd pga kammen som kan knatar på.

// Jocke

Varför måste man få upp packningen på 1800m?

I somras gick jag upp på Pårte från vårt basläger på 800m i Pårek. Gick längs hela kammen upp till toppen. Tog totalt 18 timmar, dit och hem! :)

//Gustav\\
 
Har inte planerat så långt än, men tänkte vara i området ungefär då. Har lite funderingar på att testa en ensamvandring och då skulle det ju vara bra att stämma av en mötesplats på vägen.

Vilken väg tänkte du gå?

/en annan Gustav
 
Keras2006; sa:
Joakim Ambrosson; sa:
Ingen topp bestigs med packning, den läggs nedanför topparna där vi sover. Pårte är den enda toppen där man måste få upp packningen på drygt 1800 m höjd pga kammen som kan knatar på.

// Jocke

Varför måste man få upp packningen på 1800m?

I somras gick jag upp på Pårte från vårt basläger på 800m i Pårek. Gick längs hela kammen upp till toppen. Tog totalt 18 timmar, dit och hem! :)

//Gustav\\

Ska gå upp längst kammen, men sen ner åt ONO så jag snabbare kommer in och förbi massivet och längst med glaciären i norr. Visst, du kan ta hela kammen tillbaka och lämna utrustningen, men nja, inte denna gång.

// Jocke
 
GustavOh; sa:
Har inte planerat så långt än, men tänkte vara i området ungefär då. Har lite funderingar på att testa en ensamvandring och då skulle det ju vara bra att stämma av en mötesplats på vägen.

Vilken väg tänkte du gå?

/en annan Gustav

Jag har en Garmin-fil som du kan få kika på om du har något GPS-program, så ser du precis vart jag tänkt gå.

I stora drag handlar det om Kvikkjokk - Pårte - Nåite - Alkavare - in mot övre Rapadalen och Mikkastugan - Nijak - Sarektjåkko (ev. Akka också beroende på hur vädret har sett ut tidigare i veckan) och sen till Suorva.

// Jocke
 
Som sagt, planerna är väldigt diffusa än så länge, men det som rör sig i bakhuvudet är vuoggatjolme-ritsem. Gärna med någon avstickare in i sarek. Niak ligger ju bra till då. Liksom givetvis Akka, men jag tänkte inte släpa på nån alpin utrustning så den toppen får nog vänta.

Vi kan ju stämma av när sommaren rycker närmre. Mycket kan hända innan dess.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
psoptrsoy Samåkning - Är det någon som har en plats över Stockholm-Sarek Reskompis 0
Fjälltagen Sarek v.33 Reskompis 27
username2 Turkamrat Sarek v. 31-32? Reskompis 0
cybiont Vandra i Sarek med start nu på torsdag? Reskompis 1
T0ker Vandring i Sarek Reskompis 0
Sentient6 Vandringssällskap Sarek/Padjelanta i juli? Reskompis 0
Ida. Vandra i Sarek nästa vecka (v.29)? Reskompis 0
Andreazzz76 Sarek v30 Reskompis 2
NiklasBr Kungsleden/Stora sjöfallet/Sarek i sommar? Reskompis 1
Karton Turkamrat (-er) Sarek v36 - 37. Reskompis 0
1890 vandring, gärna Sarek. Reskompis 0
Borgas Uppsala - Sarek på söndag (25/7) Reskompis 0
kjpil Vandringssällskap i Sarek V32-33 Reskompis 6
bredviken Sarek v33 Reskompis 3
Haldefjäll Till Sarek v. 32-33 Reskompis 5
jnn79 Fjällvandring i Sarek Reskompis 0
Fjätdalen Långtur i Sarek april 2008 Reskompis 4
Joakim Ambrosson Sarek 5-19:e augusti! Lite småkris Reskompis 5
d_skold Sarek v 32 Reskompis 0
Kristian.ericsson Gratis resa till/från Sarek Reskompis 0
1390 Sarek 17 aug Reskompis 0
mo9jan Vandra i Sarek. Reskompis 2
Joakim Ambrosson Sarek i sommar? Reskompis 2
koaladaniel Sarek juli-augusti Reskompis 0
heek Vandringssällskap Sarek v.36 Reskompis 0
Heiner Sarek v33-v34 Reskompis 1
andrevs Sarek i september Reskompis 0
Overland Sarek v28! Reskompis 0
sica Sarek sommaren 2004 Reskompis 9
Bjorn_e Sarek eller Abisko sommaren 2004 Reskompis 4
mek Sarek v. 11 Reskompis 3
Lyndy Vandringskompis o tips Sarek/Padjelanta nästa sommar Reskompis 12
trolle 183 Sarek i september! Reskompis 0
phoebe vandra i sarek eller Padjelanta Reskompis 1
mliansdotter Fjällvandra/Sarek/Augusti Reskompis 0
nylob Sarek efter påsk? Reskompis 0
pal2 Berndt å Heiko från Pastavagge/Sarek Reskompis 1
Sihm Sarek och Rapadalen? Reskompis 2
sm5jyp Sarek/Padjelanta Reskompis 0
hbg Padjelanta/Sarek i augusti Reskompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.