Sämre köldegenskaper på LiIonbatterier med tiden?

När skall jag byta mitt mobiltelefonbatteri?

Har noterat att min mobiltelefon i vinter laddat ut batteriet mycket snabbt vid -10 grader (passning delvis lite dålig täckning). Har för mig att det inte har varit så kritiskt tidigare vintrar. När telefonen förvaras varmt tycker jag att den fortfarande håller laddningen i batteriet bra.

Jag har en Siemens ME45 med 840 mAh LiIon batteri. Är nöjd med telefonen annars. Använder den inte så mycket dagligen men vill att den skall fungera under en hel dag på isen. Förvarar den då i ett vattentätt fodral på axelremmen.

Upplevde samma urladdning när jag hade telefonen i en jackficka vid skidåkning på kalfjället strax efter nyår. (Kanske mycket dålig täckning på det kalfjällspartiet).

Har också intrycket att LiIon-batterierna till min mini-DV kmera nu tål kyla betydligt sämre än när de var nya för 5 år sedan.

Vad har ni för erfarenheter av LiIonbatterier i kyla efter några år.

Thure
 
öringen; sa:
Om batteriet är några år är det nog dags att byta oavsett kyla.
Jo, du märker bara nedgången mycket tydligare eftersom batteriet droppar snabbt i kyla. Annars kanske drifttiden har sjunkit från 250 tim till 125, vilket du aldrig märker, men i kyla kan den ha sjunkit från 8 tim till 4, vilket märks.

LiIon-batterierna var inte lösningen på batterier med begränsad livslängd, de var bara en förbättring.
 
Samma erfarenhet som Thure i min digitalkamera

Vid lördagens (2006-01-14) skridskotur med en temperatur på ca –2 grader så räckte det nyladdade Li-jon batteriet i min snart 4 år gamla Canon IXUS till 3 bilder. In med reservbatteriet (Canon original a’ 695 SEK) och det räckte till 3-4 bilder.

Av mer än den orsaken håller jag på att kolla efter en ny digitalkamera och överst på kravspecen står att det ska vara ”vanliga” (LR6) batterier. Alkaliska eller NiMH ska det vara, så blir det också en batteriladdare mindre att hålla reda på, dels hemma och dels på resor.

Per
 
NiMH i stället?

Surfade runt lite och hittade både orginalbatteriet LiIon samt NiMH orginal, samt pirat 1500 mAH.

Vilket skulle ni välja och varför?

Thure
 
Re: NiMH i stället?

thureb; sa:
Surfade runt lite och hittade både orginalbatteriet LiIon samt NiMH orginal, samt pirat 1500 mAH.

Vilket skulle ni välja och varför?

Thure

124 SEK +lite fraktavgifter gör det väl värt att prova ett NiMH.

Per
 
Äldre fototeknik

Brune; sa:
In med reservbatteriet (Canon original a’ 695 SEK) och det räckte till 3-4 bilder.

Jag har en Olympus med vanliga batterier och den fungerar hur dårligt som helst vintertid. Jag använder en gammal hederlig Minolta XG1 årsmodell 80-talet nån gång istället. Det blir betydligt fler bilder med en sån om det är kallt.
 
Re: Äldre fototeknik

msl; sa:
Brune; sa:
In med reservbatteriet (Canon original a’ 695 SEK) och det räckte till 3-4 bilder.

Jag har en Olympus med vanliga batterier och den fungerar hur dårligt som helst vintertid. Jag använder en gammal hederlig Minolta XG1 årsmodell 80-talet nån gång istället. Det blir betydligt fler bilder med en sån om det är kallt.
Jo, fast det blir svårt att filma i DV kvalitet ;)
 
Re: Äldre fototeknik

msl; sa:
Brune; sa:
In med reservbatteriet (Canon original a’ 695 SEK) och det räckte till 3-4 bilder.

Jag har en Olympus med vanliga batterier och den fungerar hur dårligt som helst vintertid. Jag använder en gammal hederlig Minolta XG1 årsmodell 80-talet nån gång istället. Det blir betydligt fler bilder med en sån om det är kallt.

Vid Vätternturerna i mars 2003 kunde jag ta så många bilder jag hann med, utan batteriproblem.

Per
 
Li-jon och Li-polymerbatterier förlorar 10-20% per år i kapacitet oavsett om det används eller ej. Om de används tappar de något mer. Trots det tycker jag de är betydligt bättre än Ni-baserade batterier. På den tiden man hade Ni-MH till mobiltelefoner körde jag slut på ett batteri på 1-1.5 år, fast jämförelsen är förstås inte helt rättvis eftersom telefonerna hade mycket kortare batteritid förr och ett dåligt batteri märktes mycket tidigare.

Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Almgren Vildmarksmässan blir allt sämre Utrustning allmänt 7
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.