Ryggsäck Haglöfs Topo

Ös i prylarna ni tänkt bära runt på och känn efter... Hur svårt kan det bli? K.I.S.S. Känns komfort och ekonomi OK så kör på. Varför kunde ni inte testa med vikt i butiken??? Känns lite oseriöst!

/Patrik
 
Ös i prylarna ni tänkt bära runt på och känn efter... Hur svårt kan det bli? K.I.S.S. Känns komfort och ekonomi OK så kör på. Varför kunde ni inte testa med vikt i butiken??? Känns lite oseriöst!

/Patrik[/QUOTE][/I]

Utebutiken hade inga vikter att lägga i....
Klart att komfort & och ekonomi var ok eftersom vi köpte den. Jag undrar mer ifall någon har eller har haft en sådan ryggsäck och om den personen varit nöjd/missnöjd eller om säcken haft några bättre eller sämre egenskaper. Tex hur midjebältet med stålskena funkat.

//K
 
Vi har testat säcken med vikter och komforten var suverän. Det slutar med att jag byter den jag köpt mot en likadan (dvs Haglöfs Topo). Den avlastade mycket bra tack vare stålskenan i midjebältet. Därmot så kan finns inga sidofack utan det är endast från toppen som man kan ta ur packning. Det om kan tänkas vara negativt är att stålskenan kan komma att ta stryk när man lägger säcken ner för att packa ur eller i.

/K
 
Jag tycker inte otippat att det är en alldeles vansinnigt tung säck - så om man inte ska ut på treveckorsexpedition och bära över 30 kg tycker jag nog att det är lite dumt att "slösa" 2-3 extrakilo på ryggsäckens tomvikt.

Tänk vad mycket god mat man kan få för 2-3 kilo! Oxfilé för en vecka! Med bearnaise! Och vin!

Med det inte sagt att det är en dålig säck. Bara mystiskt tung.
 
Senast ändrad:
Jag är medveten om vikten....och nu blir jag osäker igen. Men jag jämförde med en Arcterix Briza och en Haglöfs Oxo där den förstnämnda skulle ha knäckt ryggen på mig efter ett par timmar. Komforten var så otroligt mycket bättre med Topon. Men det är väl metallskenan som väger.... Säcken skulle väga 3,6 kg för mig. Det är visserligen mycket kött....men äter man inte kött så måste man rymma motsvarande vikt i grönsaker och då behövs mycket plats : )
 
Man bör betänka att 3 på 3 är inget skämt utan fullt på allvar varje gång någon visar en en ryggsäck på mellan tre och fem kilo!
//J
 
Man bör betänka att 3 på 3 är inget skämt utan fullt på allvar varje gång någon visar en en ryggsäck på mellan tre och fem kilo!
//J

Har du något bättre förslag på ryggsäck då? Jag antar att med metallskenan så blir det automatiskt tyngre. Andra säckar jag prövat väger upp mot 2,9 kg vilket inte känns som så stor skillnad från 3,6 kg särskilt i förhållande till att komforten varit så mycket bättre.
 
Har du något bättre förslag på ryggsäck då? Jag antar att med metallskenan så blir det automatiskt tyngre. Andra säckar jag prövat väger upp mot 2,9 kg vilket inte känns som så stor skillnad från 3,6 kg särskilt i förhållande till att komforten varit så mycket bättre.

Hur bra komforten egentligen är kan dock vara svårt att veta innan man burit säcken med många kilo (inte 70 kg, men kanske 10-15 kg) i, under flera timmar.

Vissa upptäcker t ex i skarpt läge att de klarar sig utan höftbälte, eller absolut måste ha bröstremmen mellan axelremmarna.

Jag tror att många säckar känns komfortabla hemmavid just därför att de har många "features", medan man i själva verket klarar sig med enklare grejer när det är på riktigt.
 
Hur bra komforten egentligen är kan dock vara svårt att veta innan man burit säcken med många kilo (inte 70 kg, men kanske 10-15 kg) i, under flera timmar.

Vissa upptäcker t ex i skarpt läge att de klarar sig utan höftbälte, eller absolut måste ha bröstremmen mellan axelremmarna.

Jag tror att många säckar känns komfortabla hemmavid just därför att de har många "features", medan man i själva verket klarar sig med enklare grejer när det är på riktigt.

Visst är det så. Men vi lastade ändå i vikter på ca 20 kg, vilket är ganska tungt för mig, och travade runt motionsspåret i nån timme. Men jag har bestämt mig för den nu....och nu vill jag nästan inte ha fler synpunkter för då drabbas jag av beslutsvånda. Jag får återkomma med hur det gick i mitten av september då jag ska vara hemma igen efter en veckas tur.
 
Ryggsäck

Det verkar som att du gillar säcken och bestämt dig för den.

Jag har själv inte provat den men håller med om att den verkar väga en del. Med detta sagt är min erfarenhet, tvärtom från en del fjäderlättas, att ett bra bärsystem "betalar" sin vikt flera gånger om.

När det gäller "fiffiga fickor", specialfästen o dyl tillför dom oftast inte så mycket mer än att göra säcken tyngre.

Tills syende och sist är säckens egenvikt faktiskt bara en av flera parameterar vid ett köp.

Uffe
 
Med detta sagt är min erfarenhet, tvärtom från en del fjäderlättas, att ett bra bärsystem "betalar" sin vikt flera gånger om.

Ja, bra bärsystem ska man alltid ha. :)
Men "bra" måste inte betyda "tungt". Det behövs inte kvantfysik för att bygga en säck med lika "bra" bärsystem till ungefär halva vikten av en Topo, så länge man verkligen inte tänker använda sin expeditionssäck till expeditioner. Fast det finns såklart expeditioner som packar riktigt lätt och inte alls använder expeditionssäckar...

Det är inte omöjligt att min lättare säck faktiskt är bekvämare med 15 kilo än min tunga är med 15 kg. Men min tunga är antagligen klart bekvämare med 30 kg, varför jag nu skulle bära så tungt...

Hur som helst, oavsett vikter hit och dit: den viktigaste principen tycker jag är att man ska köpa utrustning som är avsedd för det man faktiskt kommer göra med den, inte vad man tror att man kanske någon gång kanske kommer att kunna göra, eller önskar att man skulle kunna göra, eller är rädd för att man i värsta fall kommer att tvingas göra.
Samtidigt vet jag såklart att önske- och riskminimeringstänkandet är det som driver oss alla när vi köper prylar :)

Det är ju därför vi har terrängstajlade bilar som går i 250 och har krockkuddar på passagerarsidan...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.