Ryggsäck för cykelpendling

Jag söker en ryggsäck som jag kan använda fram och tillbaka till arbetet. Den behöver inte rymma speciellt mycket, två A4-pärmar cirkus. Problemet med alla ryggsäckar jag provat hittills är att jag kommer fram jätteblöt om ryggen, jag vill gärna slippa ha med mig ombyte.

Jag provade en mycket enkel väska som jag hade snett över ryggen, jag blev mindre svettig, men fick istället ont i ryggen så det känns inte som något hållbart alternativ .

Har ni några tips? Jag vill gärna ha en smidig ryggsäck som inte sticker ut för mycket från ryggen.


-Sebastian
 
Jag har en Rixen & Kauls "Freepack Sport" 24-liters cykelväska/ryggsäck som jag är mycket nöjd med http://www.klickfix.com , har för mig att jag fick ge runt 1000 för fäste och ryggsäck.
Lastar jag tyngre än ca 6 kg så sätter jag den på ryggen då jag tvekar på att fästet klarar mera än så.
Ett gult regnskydd får du också med förresten.
img.php4

img.php4
 
Senast ändrad:
Det är svårt att hitta en ryggsäck som gör att du slipper bli blöt om ryggen, min erfarenhet är att det är inte ryggsäckens täthet som gör att man blir blöt utan trycket från den. Så det hjälper inte med att säcken har ventilerad ryggplatta.

Bättre då att köra med rktig cykelväska (som man hänger på pakethållaren). Nackdelen med den är förstås om man inte cyklar hela vägen utan ska gå en längre sträcka också.
 
Köp en billig vattentät cykelväska, eller cykelkorg på Biltema, och stoppa sedan ner valfri 30 l ryggsäck i cykelväskan. Inte elegans, men mycket praktiskt, man kommer fram med en torr ryggsäck.
 
Jag har en lite större frampakethållare (lastytan är ca 350x300 mm) på min pendelcykel, lödde den själv av 6 mm/Ø 1.0 rör i 2348 (syrafast) och fästen av plattstång i 3 mm 2333 (rostfritt). Väger cirkus 400 gram, total materialkostnad ca 150 kronor med fästen jag köpte på veloform. På den kan jag nu sätta vilken väska jag vill, har en gilles berthoud styrväska som är riktigt bra, men en gymbag, portfölj, flak med öl eller pizzakartong går lika bra.

Liknande finns att köpa (tubus, nitto, velo orange, gilles berthoud etc.) men vill man ha motsvarande kvalitet så kostar det ganska mkt, samt att man då får en inställningsbar pakethållare, klart osnyggt, och dessutom fula fästen till gaffeln, nej, då löder jag hellre själv, tack.

Ryggsäck på cykel är totalt ovärt.
 
Jag har en lite större frampakethållare (lastytan är ca 350x300 mm) på min pendelcykel, lödde den själv av 6 mm/Ø 1.0 rör i 2348 (syrafast) och fästen av plattstång i 3 mm 2333 (rostfritt). Väger cirkus 400 gram, total materialkostnad ca 150 kronor med fästen jag köpte på veloform. På den kan jag nu sätta vilken väska jag vill, har en gilles berthoud styrväska som är riktigt bra, men en gymbag, portfölj, flak med öl eller pizzakartong går lika bra.

Liknande finns att köpa (tubus, nitto, velo orange, gilles berthoud etc.) men vill man ha motsvarande kvalitet så kostar det ganska mkt, samt att man då får en inställningsbar pakethållare, klart osnyggt, och dessutom fula fästen till gaffeln, nej, då löder jag hellre själv, tack.

Ryggsäck på cykel är totalt ovärt.

Jag ska tänka innan jag skriver, Ø 6 mm/ 1 mm godstjocklek menar jag.
 
Tjejen har en jättebra ryggsäck för cykling. Den har en tunn ram med ett nät spänt över mot ryggen så att det blir el luftspalt mellan säck och rygg. Ventilerar väldigt bra och sitter skönt när man cyklar. Det är en Vaude och jag vet inte om den görs längre, men det borde finnas liknande från andra märken.
 
Instämmer med Nermander att det mest är trycket som gör att man blir svettig på ryggen.

Själv har jag övergett min gamla mountainbike och rygga för pendling till en transportcykel där jag satt fast en trådkorg på hyllan. Bara att slänga i ryggan. Och matkassar. Och sovsäck, tält, mm Den ska klara 30kg så man borde nog kunna slänga i en liten unge också :)

Tyvärr är dessa cyklar tokdyra nya (närmare 10 kSEK), men man kan ha tur som jag att hitta en begagnad. Min är en single-speed vilket tydligen är väldigt inne nu :).

Cykelkorg avskyr jag då man flyttar vikten när man styr och det blir instabilt. Korgen/hyllan ska sitta fast i ramen, tänk postcykel (jag jobbade som brevbärare i ett tidigare liv). Litet framhjul underlättar då tyngdpunkten hamnar lägre.

Kronan säljer en hylla som tillbehör. Den kanske går att montera även på andra cyklar? Det var min arbetshypotes innan jag hittade transportcykeln, men jag hann dock aldrig prova.
http://www.kronan.com/TradePoint/CategoryBasic?category=10,100&categoryName=Tillbehör&menuS=Cykel

På en tidigare cykel satte jag fast en ölback (gamla sorten) på pakethållaren bak. Fungerade också bra, men blev lite bökigare att hoppa av när man skulle svinga benet över.
 

Bilagor

  • IMAG0060_640x480.jpg
    IMAG0060_640x480.jpg
    52.1 KB · Visningar: 4,297
Feltänk!

Ryggsäck på cykel skall ner i korg eller spännas på pakethållare. Aldrig på ryggen. Målet är alltid så låg tyngdpunkt som möjligt.
Rymlig cykelkorg eller cykelväska rymmer lätt liten ryggsäck.
Bättre cyckeljackor har lättventilerad rygg av orsak och för funktion.
//J
 
...men blev lite bökigare att hoppa av när man skulle svinga benet över.

Haha, jag minns när jag glömde att fiskespöt stack upp ur cykelväskan och det blev en oglad överraskning när jag svingade över benet...

Sedan ett halvår tillbaka använder jag cykelväska när jag cyklar till jobbet (15 km) och det är ett av de bättre besluten detta år.
När jag använder ryggsäck (ibland är det gott att ha när jag sticker in till centrala Lund på lunchen) brukar det bli denna (fast röd) som har ett nät på ryggsidan, uppspänt med en metallram. Ryggan fungerar dock inte så bra med platta saker, paket, datorer, stora böcker mm på grund av konstruktionen:

large_Haglofs_Airbac_20.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.