Ritsem - Álitoajvve - Márggo vägval

Söker tips för sträckan inom det gröna området, förenklat: mellan vägen från Ritsem till Sitasjaurestugan och nordkalottledsen vid norska gränsen. Gul markering är ett alternativ jag kollat på men vill gärna ta del av erfarenheter från någon som gått där. Hur ser terrängen generellt ut och finns det några besvärliga vad.

Screenshot_20241107_171443_Sweden Topo Maps.jpg

Jag gick nästan precis den sträckan åt öster för ett par år sedan, men vek av ner till Sitasjaurestugorna på slutet. Inga konstigheter och fina vyer, särskilt på nordsidan passet. Jag gick en bit upp i sluttningen där, men skulle jag passera där igen skulle jag testa att hålla mig närmare vattnet; det blir planare, men i gengäld får man runda lite fler blötor.

Etappen finns beskriven i två delar här:

...och Snuohkke ser ut så här nerifrån grusvägen:
Snuohkke1.jpg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag gick via Marggojavri. Söder om Marggo alltså. Först längs Marggojåhka. Lätt att vandra och ännu lättare däruppe efter Marggojavre. Utsikterna var fina. Dagstur till Alitoaivi från Jågåsbuollda. Jag gick sedan till Gähtjoaiive och ner till leden. Gick ner väster om Snuohkke till Rengärden och sen till vägen

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips