regn

harry

Gäst
Hej Det är lite dålig fart på diskussionerna.
Jag har nyligen köpt mig ett hillebergs Nammatj 3. Känns som ett hyfsat köp. Men när jag sätter upp tältet bara med fyra pinnar får jag det inte tillräckligt spännt för att vattnet skall rinna av taket. Det blir en liten sjö på toppen tills jag trycker bort det eller det börjar rinna över. Hillebergs säger att det är normalt för ett tunneltält. Visserligen försvinner problemet när jag använder en staglina på varje sida. Har ni andra samma erfarenhet eller har jag ett taskigt exemplar.


mvh


harry
 

Per

Gäst
Samma erfarenhet..

Har haft precis samma erfarenhet med mitt Nallo 2. Att sträcka tältet är väl(?) som sagt det ända man kan göra, men det går ju aldrig att sträcka upp ett tort tält så att det håller sig helt spänt när det blir vått, dvs det kan bli till att stiga upp mitt i natten om man (av någon anledning...) inte vill ha en swimingpool på taket.
Bättre knep?
 
Sträcka blöt väv???

Hej,


jag har haft följande Hillebergtält: KEB och Nomad (under Caravan-epoken i slutet av 70- början av 80-talet) samt Akto och Unna. F.n använder jag ett Nammatj 3GT. Jag har aldrig varit med om att ett Hillebergtält (eller tält konstruerat av Hilleberg) behövt eftersträckas för att väven blivit blöt. Att väven på ett H-tält inte töjer sig i väta syns tydligast om man kontrollerar bågarnas spänning i kanalerna. På ett tält med undermålig väv kommer spänningen i bågkanalerna att bli sämre eftersom kanalernas längd ökar när yttertältsväven töjer sig (och släpper ut bågfästet).


Eftersträckning kan dock behövas om pinnarna gett efter lite (vilket de kan göra om marken blir mjuk av regn) eller om linsträckarna glidit.


Sätt upp tältet med helt sträckta linor och säkra pinnarna med stenar, så kommer det att behålla spänningen vid lugnt väder. I hårdväder måste man dock räkna med att pinnfästen och t.o.m. bågar kan röra sig lite, de senare inbördes, så att tältsträckningen påverkas.


M V H


Johan
 

harry

Gäst
spänning

hej
Jag undrar om du har satt upp tältet med endast 4 tältspik. Med 4 spik lyckas jag inte spänna upp tältet tillfredställande vid regn. Inget större problem men jag är nyfiken om det gäller bara för mitt exemplar.


mvh


harry
 
Spänna tunneltält:

Hej igen,


ett tunneltält "står" visserligen (d.v.s. faller inte ihop) med 4 pinnar men tanken är att samtliga staglinor skall nyttjas för att spänna ut tunneln fr. f. a. i sin längdriktning.


Om man vill få maximal stabilitet, bör man lägga till ytterligare fyra linor som dras ut i bågens förlängning. Då får man bättre sidvindsstabilitet (=trevligare och tystare boende i hård vind).


På ett tunneltält med 3 bågar räcker det med att fästa sid-linor i de yttersta bågarna.


Även ett självstagande kupoltält måste förankras med linor och på rätt sätt; annars kollapsar kupolformen i hård vind och tältet så att säga vänds ut och in.


Hälsar,


Johan
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Spänn!

Visst, ett tunneltält kan stå med bara fyra pinnar, men det går aldrig att få någon bra spänning i det. Sätt i två pinnar till, en i varje ventillina och sträck, så är problemet löst. Själv så spänner jag alltid ut ventillinorna, även om det är alldeles vindstilla. Tycker man att det är jobbigt att sätta i 6 st pinnar skall man nog skaffa sig ett kupoltält.


När det gäller väta och Hillebergstält så är det så att den nylonväv som Hilleberg använder i sina yttertält sedan ca 6 år töjer sig en del när den blir blöt. Därför kan tältet börja säcka lite när det regnar. Om man stör sig på detta kan man gå ut och sträcka linorna lite, eller se till att ha ordentligt sträckt från början så att säckandet minimeras.


MVH


Peter Ask
 

Per

Gäst
Just..

Jo, jag tror allt oxå att väven faktiskt töjer sig en del. Men tar man för vana att alltid spänna upp ordentligt med linor, även i lugnt väder, bör man nog slippa problemet. I någorlunda hård vind rör duken ändå på sig, så att vatten inte ansamlas.


MVH


/Per
 
2 vs 1...

Ok, jag ger mig, den töjer sig väl då. Men jag har ärligt talat inte ens märkt att mina nyare Hillebergare har gjort det, så med alla staglinor på plats borde slackningen i väven inte medföra några problem.


Förresten, av ren nyfikenhet, hur kan väven töja sig och samtidigt vara vattentät? Töjningen borde ju medföra läckage...egentligen borde jag ju fråga Hilleberg förstås...


Funderar,


Johan
 

Per Folkesson

Gäst
Untitled

Förmodligen är det väl lika mycket silikonbeläggningen, som är ganska seg, som väven i sig som ger vattenskyddet.


/Per
 

lars.x.bergman@telia.se ()

Gäst
Untitled

På den gamla goda tiden hade tälten ryggås på tvären och behövde 30 pinnar för att stå bra, 20 för att stå hyfsat. Nylonduken eller vad det var töjde sig förskräckligt i daggen. Att ut och justera 6-7 pinnar i nattamörkret var inge kul, alltså skarvade man med några väl spända chockcord på de mest kritiska linorna. En utmärkt vana som jag fortsatt med på tunneltält. Tar upp ev slack, verkar även som om vindfladder jämnas ut och pinnar/stenar håller sig kvar något bättre.
 
Mer info?

Hej,


intressant ide, vilken typ av shock-cord behövs (dimension, andra egenskaper)? Verkar värd att testa, tycker jag, vindfladder kan vara enerverande.


M V H


Johan
 

lars.x.bergman@telia.se (Lasse)

Gäst
Untitled

Shock-corden ska vara ganska kraftig, men beror ju på hur den används. Prova med en som är rätt vek och lägg den dubbel om det behövs...
JAg har kraftigare på tunneltältet än på det gamla fjälltältet.
KAn oxå fungera som utmärkta packningsstramare (kanske lite onödigt kraftiga för det ändamålet).
/Lasse
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...