Referenser mapsource och gröna kartan?

När jag markerar exakt samma ställe i gröna kartan som i Mapsource och använder mig av Swedish Grid i Mapsource och X,Y RT90 2,5 gon V i gröna kartan och tar ut exempelvis koordinaten x=6511032 och Y=1387940 där jag bor, så hamnar den ca 650 fel när jag letar upp koordinaten i Mapsource, varför gör den det? Ser ju att det går att ställe in nåt i Mapsource under preferences, för gröna kartan lär det ju inte vara fel på???

MVH

/Mac

Mindre skillnad

Om jag gör motsvarande manöver på MetroGuide Europe och den ekonomiska kartan, i den gatukorsning som är närmast där jag bor, skiljer det 16,8 meter.
Inte så stor skillnad, alltså.

Använder jag i stället Lantmäteriets User Grid i MapSource, något som inte låter sig göras fullständigt, eftersom det egentligen ska vara en decimal på "False Easting", får jag ett fel på tre meter.

Det går inte att avgöra så noga var mitten egentligen är på gatukorsningen på den ekonomiska kartan, så det får duga. Då lär ju båda positionerna vara på samma väg åtminstone.

Man kan ju undra vad det är som är fel med din karta, och med vilken av dem?

Anders

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Kartdatum

Om man inte ställer in rätt kartdatum får man så stora fel.
Swedish Grid -- RT90
UserGrid enl. LM -- WGS84

// Ingvar

Ingen skillnad

Hej!

När jag markerar ett ställe i MapSource och därefter skapar samma waypoint på gröna kartan i Fugawi, får jag ingen skillnad om båda programmen är inställda på samma sätt dvs samma positionsformat ("grid" i MapSource) och samma kartdatum.

Det enda problem jag märkte var att det kunde vara svårt att markera exakt rätt på gröna kartan pga tjockare linjer i denna (t.ex. ska man markera högra eller vänstra sidan på en väg eller...?).

Nyckeln till ditt problem bör vara att du inte hade rätt inställning i MapSource i förhållande till gröna kartans positionsformat och kartdatum (förmodligen "Swedish Grid" och RT90 enligt MapSource's terminologi).

Bertil

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips