Rangordning av shimanos växlar?

MTB: Acera - Alivio - Deore - LX - XT - XTR
Racer: Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - DuraAce

(Här ska sägas att jag personligen tycker att Acera/Alivio är snäppet under träningskvalitet. Funkar i stan.)

Sen har vi de som inte riktigt passar in, C-101 och C-201. Vet inte riktigt vad de är för något, touringsegment kanske? Nån som vet?

MVH /Erik
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Växlar är betydelselösa!

karl_nilsson; sa:
Tack, är det inte viktigast att bakväxeln är bra?
Om du skall köpa en ny cykel är växlarna så gott som betydelselösa, det viktigaste att cykeln passar dig.

Med passar menar jag inte bara i storlek, höjd och längd. Utan även att den skall passa din cykel-stil, typ:
-Snabb och kvick
eller
-Lugn och stabil
osv

Ramen är alltså viktigast, men det gäller alltså ramens egenskaper (passform, uppträdande osv) inte vilket material den är byggd av.

Om du skall ha en MTB med framfjädring är framgaffeln också väldigt viktig.

Vad gäller prylarna som cykeln är byggd av är hjulen viktigast, tyvärr är de nästan utan undantag usla på billigare cyklar, de är tyvärr ofta usla även på dyrare cyklar. Det är säkert en stor anledning till att så många köper dyra färdigbyggda hjul, hjul som är dyrare men inte bättre än bra handbyggda hjul av standard-delar.

Vad gäller övriga prylar är lagren, framförallt vevlager och styrlager, och vevpartiet viktigare än exakt vilka växlar det är på cykeln.
Det är faktiskt så att enl min erfarenhet är installationen av växlarna, och vajrarna, viktigare än modellen av växel.
Typ: Deore med Gore RideOn-vajrar funkar bättre än slarvigt installerad XT med standardvajrar.

Skall du köpa en färdig cykel bör du försöka provcykla den. Provcykla gärna flera olika cyklar för att bilda dig en uppfattning om vad du tycker bäst om.

Vilken storlek på cykel du behöver kan du få ett hum om här:
http://www.wrenchscience.com/WS1/Secure/PopupWindows/SetAesthetic.asp

Shimanos olika växlar finns rangordnade på Shimanos egen site:
http://www.shimano-europe.com/cycling/inside_content.phtml?page=catalogue


Lycka till med din nya cykel

/Håkan
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips