Randonée skidor

Hej på er alla!

Jag är på jakt efter ett par Randonée sidor men är helt nybörjare i detta fältet.

Vart kan jag hitta några bra priser på nätet??

Har kollat runt lite men inte hittat något speciellt.

Några andra tips till en Randonée nybörjare?

Jag har stor skidvana annars men just inom Randonée är det helt nytt.
 
Hej,
Det viktigaste när du väljer utrustning är att veta vad du själv värdesätter mest. Vill du ha stabila utförsegenskaper måste du oftast ha tyngre utrustning, vill du inte lyfta så mycket uppför måste du göra avkall på lite av utförsegenskaperna.

För egen del är skidåkningen nerför något jag njuter lugnt och säkert, jag har därför satsat på lättare utrustning med Dynafit bindning/pjäxor.

http://www.skidalpinism.se/ Är en bra länk som har mycket tips. Att hitta billig utrustning kan vara svårt, speciellt vid den här tidpunkten. Dock brukar man få bra rabatt om man köper hela utrustningen på en och samma plats.

Det kan vara värt att åka för att köpa utrustning i stora skidalpinistländer som Österike, Frankrike, Italien och Slovakien. Redan i februari startar rea i Slovakien och Österike. Här finns det också ett visst andrahandsutbud.
 
Sport Conrad hade bra priser när vi inhandlade randonée och telemarksprylar till familjen. Vet inte hur de ligger nu dock. Tyskt företag. Det var inga problem att få prylarna eller betalning eller så. Har dock inte behövt reklamera.

http://www.sport-conrad.com/

/J
 
Tack så mycket!

Jag tackar för alla tips!

Ska kolla med NK då jag känner ägaren :)

För mig är det mest att det ska vara lätt uppför då det är själva bestigningen som är det stora för mig ;) men självklart så ska det gå att åka ner på dom oxå :)
 
Nk?

Tror inte NK kan erbjuda fördelaktiga priser även om du känner ägaren, möjligtvis om du känner generalagenten. Sportconrad och www.telemark-pyrenees.com är två bra sidor. Håller med MP-Mollare om tungt eller lätt. Själv föredrar jag lätt skidor gärna under 3kg paret och sedan dynafits tlt speed bindning. Hudar är lite knepigt också har jag märkt mohair är lättare men jag tycker greppet är lite sämre, nylon (Black Dimond) är bättre grepp men tyngre. Väljer du dynafit skidor så kommer dom ofta med hudar och bra system för att hålla dom på plats, även när hudarna är dyngsura och inte fäster på skidorna så sitter dom på plats. Bra när det är skidåkning runt maj in i juni.
Tyvär har bara dynafit sina hudar i mohair, så själv har jag bytt fästena till ett par BD hudar.

Pjäxor är även de lite och tänka på, om du väljer dynafit bindningar så ska pjäxorna vara komplatibla med dom, alla är inte det. Där finns det även lättare och tyngre att välja beroende på bra eller bättre komfort. Men välj ett par där du kan värma innersulan så den formas efter din fot. Ska du ha fötterna i dom 9 timmar i sträck så är det viktigast att fötterna mår bra. Instruktioner för värmning utav innersko tror jag du kan hitta på wildsnow annars kan du kontakta mig, ha tillgång till en varmlufts ugn så fixar du det själv.

Första paret jag köpte gjorde jag 2 stora misstag, köpte ett par skidor med för mycke midja samt ett par dynafitbindningar med skiistop, onödigt då bindningen blir tyngre.

Har du mer frågor så hör av dig, du kanske kommer upp och går en tur i vinter! Finte i frostviken, blåsjön....
 
Ut på tur

Har du mer frågor så hör av dig, du kanske kommer upp och går en tur i vinter! Finte i frostviken, blåsjön....[/QUOTE]

Ja ska helt klart kolla alla goda råd och köpa mig ett par Randonée skidor.. ska även köpa mig ett par Åsnes taiga tur skidor för fjällturerna utan topp bestigningar*s*

Men jag hör gärna av mig så vi kan gå oss en tur!

Som norskarna säger: Ut på tur aldrig sur!!
 
Som många andra i tråden hänvisar jag till Sport-Conrad.

Bra priser. Utmärkt service. Snabb leverans. Expertpanel med mycket kunniga människor som svarar på dina frågor (via e-mail) på några dagar.

Man kan alltid lyssna till argumentet att man ska stödja sin lokala handlare. Det är rätt. Men frågan är vem är din lokala handlare? Och behöver han bo granne med dig? Du får aldrig samma paketpris som på SC om du ska köpa skidor, pjäxor,bindningar samt hudar, tranciver och spade/sond.

Faktum är att SC är den enda handlare som säljer allt som behövs för toppturer till ett pris som gör att man får pengar över till äventyr. Därför lutar jag mig på samma lokala argument som många andra i tråden. Sport Condrad är de europeiska alpinisternas lokala handlare. Därför ska man stödja deras webbverksamhet.

Man ska komma ihåg att handeln i Sverige (under många år) inte varit särskilt intresserad att via pressade priser bredda intresset för sporten.

En annan näthandlare från Tyskland är www.bergzeit.de som oxå har fina priser.
 
Tack för det!

Som många andra i tråden hänvisar jag till Sport-Conrad.

Bra priser. Utmärkt service. Snabb leverans. Expertpanel med mycket kunniga människor som svarar på dina frågor (via e-mail) på några dagar.

Man kan alltid lyssna till argumentet att man ska stödja sin lokala handlare. Det är rätt. Men frågan är vem är din lokala handlare? Och behöver han bo granne med dig? Du får aldrig samma paketpris som på SC om du ska köpa skidor, pjäxor,bindningar samt hudar, tranciver och spade/sond.

Faktum är att SC är den enda handlare som säljer allt som behövs för toppturer till ett pris som gör att man får pengar över till äventyr. Därför lutar jag mig på samma lokala argument som många andra i tråden. Sport Condrad är de europeiska alpinisternas lokala handlare. Därför ska man stödja deras webbverksamhet.

Man ska komma ihåg att handeln i Sverige (under många år) inte varit särskilt intresserad att via pressade priser bredda intresset för sporten.

En annan näthandlare från Tyskland är www.bergzeit.de som oxå har fina priser.


Jag har kollat runt lite på de olika förslagen och SC har ju väldigt bra priser det är ju bara så:)

Har även skickat en förfrågan om vad dom tycker att jag ska ha samt att vilka paketpris man kan få så det ska bli spännande att få svar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Randonée i Hammarbybacken Skidalpinism 3
AnGa Nybörjare Randonée Skidalpinism 6
loppisen Ny på Randonée, Rando vs. Telis? Skidalpinism 6
molov Hyra av randonée/telemarksutrustning i öresundsområdet Skidalpinism 4
Sobril Keb - Abisko på rando-skidor? Skidalpinism 6
Linneagk Ryggsäck med fäste för skidor Skidalpinism 4
helena lundqvist Randonee skidor Frankrike Skidalpinism 2
MalinSa skillnad All mountain skidor och Randonnée? Skidalpinism 8
henkepenke86 Saknar skidor efter Vértex Vinter Skidalpinism 0
6463603 mont blanc på skidor Skidalpinism 0
andi99 Har jag köpt för korta skidor? Skidalpinism 6
ECrider Längd på Skidor? Skidalpinism 10
thureb Skidor i Alaskas Skidalpinism 1
bjen skidor på akkha, bilder? Skidalpinism 5
StoraBerg Optimalt antal skidor. Skidalpinism 20
perra_pop Val av skidor för toppturer i Sverige Skidalpinism 10
Vandrare Bra tråd för dig som ska köpa skidor Skidalpinism 0
olis börja åka med 4-åring, bräda eller skidor? Skidalpinism 7
Maskros444 Funkar randonnébindningar på fetare skidor? Skidalpinism 15
Flaggan Finns dessa skidor i Sverige till vintern? Skidalpinism 1
owahlund Storskor och skidor? Skidalpinism 1
Johan H skidor Skidalpinism 0
Britta GF Skidor på Korsika Skidalpinism 2
Skumberg Längd på skidor... Skidalpinism 0
mansjungner Randonne skidor-erfarenheter och tips...! Skidalpinism 0
telishåkan gamla artiklar i Åka Skidor Skidalpinism 0
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
gb Böra skidor Skidalpinism 0
lagrave Hur ska man bära skidor? Skidalpinism 12
Coqrouge Vad ska man ha för skidor???? Skidalpinism 1
mickehallgren Nya skidor Skidalpinism 1
kå Elan Touring-skidor Skidalpinism 0
mikstr Skidor till Diamir? Skidalpinism 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.