Nybörjare Randonée

Hej!

Jag har åkt slalom i alla år, men nu har jag förstått att det är Randonée som gäller om man ska ha riktigt kul när man åker.

Någon som har tips på en bra nybörjarkurs? Jag bor i Stockholm, men tar mig givetvis dit snön, och kurserna, finns.
 
http://www.ucpa.se har kurser i alperna. Tror att man kan gå kurs i Kebnekaise också och i Storulvån.

Men om du bara har kondis och är bra på att åka offpist så borde du ju kunna haka på nån som kan... Finns det inte klubbar för sånt?

Allt du vill veta och mer därtill: http://www.wildsnow.com Kolla great articles. Grejor (dynafitbindningar, stighudar osv) kan köpas på sportconrad eller telemark-pyrenees.com
 
Närmsta arrangör från Stocholm torde var Strapatser i Funäsdalen. De har guidade toppturer där du kan prova om det är något för dig och lära dig grunderna. Det är inte så värst mycket man behöver kunna heller. Grundläggande fjäll- och lavinkunskap kommer man långt på.
 
STF brukar ha kurser i sylarna, men jag tror att utbrytaren Johan Ranbrant kör kurser i storulvån nu för tiden, har för mig att jag hört det iaf. vet inte om det är tillsammans med någon organisation, men det kan ju vara värt att kolla med storulvån om de vet något om detta.
Johan jobbade som sportchef på storulvån länge så han kan sina grejer, förutom att han är jäklgit trevlig=)
 
Fördelen med randonne är ju att du kommer bort från pisterna, maskiner och folk. Det blir du och berget. Började själv för några år sedan eftersom jag ville ha ett vinteralternativ till Bergsvandringen.

Kan du åka utför och behärskar olika typer av före tycker jag egentligen inte att du behöver gå en kurs. Det räcker med att lära sig utrustningen och som nån tidigare nämde baserna inom lavinkunskap. Du behöver ju kanske inte heller springa upp för det brantaste berget direkt:)

Känner du någon som åker sedan tidigare kan ni ju ta en lagom lätt tur till att börja med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.