Rallarleden igen!!

Hej!

Vi är två som planerat att cykla rallarleden från Narvik till Kiruna. Jag har läst lite i gamla svar att man måste ta tåget mellan Katterat och Narvik för att komma till Narvik. Stämmer det? Dessutom undrar jag om någon cyklat någon annan väg i området med bedårande utsikt eller liknande. En avstickare är aldrig fel.

Mikael
 
Rallarleden

Hej, jag och en polare cyklade rallarleden förra sensommaren och vi tog båt från Rombaksbotn till Narvik. Vi hade planerat i förväg och bokat in oss, tror båten bara går en eller max ett par gånger per dag. Kan klart rekommendera det. Om du vill kan jag försöka få fram mer info?

Klart att man kan ta tåget den bit du beskriver också, men då missar du en del trevlig cykling den sista biten.
 
Rallarleden

Tack för ditt svar. Vet du om det finns någon broschyr eller guide över rallarleden. Jag försökte hos Abisko turiststaion, men de hade inget. Det lär enligt rykten finnas skyltar uppsatta efter vägen. Vad hette bolaget som skötte båttrafiken? Har de någon turlista på nätet?

Mikael
 
Rallarvägen

Vi cyklade Björkliden-Rombaksbotn-Björkliden på en dag sommaren 97 och om man fick välja att bara cykla en väg skulle jag hellre cykla från svenska sidan ner till fjorden, det är en grym nedförsbacke - som givetvis blir en lika grym uppförsbacke i andra färdriktningen!! Men det är helt klart värt det vilket håll ni än kör, en finfin tur.

Vi hade tidigare varit ute på öarna i Lofoten och avslutade med att cykla dagsturer med utgångspunkt i Björkliden, bla en tur genom Lapporten och en upp till Låktatjåkka turiststation för att käka våfflor :)
(I Narvik kan man roa sig med att cykla uppför en slalombacke, kommer inte ihåg vad den hette men det brände bra i låren iallafall!!)

Mvh
Magnus
 
Rallarleden

Hej igen, följande info har jag fått fram för bokning av båt mellan Rombaksbotn och Narvik:

"Båten" tel: 0047 7694 7664
Narvik station (beställning av båtbiljetter) tel: 0047 7692 3121
Narvik turistinfo tel: 0047 76943309

Det kan vara bra att tala om att man har cyklar med sig.

Jag vet inte om det finns någon broschyr eller liknande. Vi följde markeringarna och hade dessutom en fjällkarta över området med oss.
 
Rallarleden

Vi cyklade från Vassijaure till Rombaksbotten och sen tillbaka igen i mitten av juli.
Vi (sambon och jag) är noviser som terrängcyklister och har enkla Crescent mountain bikes utan dämpning,vår cykeltokige tonåring har en betydligt mer avancerad cykel.
Det mesta lastade vi i packväskor bak vilket gick bra överallt där det var cykelbart,men en klar nackdel när vi skulle leda och bära cyklarna.
Från Vassijaure till Katterjåkk var det en del spångar att antingen leda på eller hålla balansen,sedan var det mycket fin och kul stig över gränsen och Björnefjell och ända tills man kom så man såg ner i dalen.
Mycket vackra vyer och därtill högsommarvärme.
3 ras och stenskravel som vi fick bära cyklarna över,men det gick rätt bra.
Sedan från det man passerat järnvägen och ned till botten av dalen fick vi som ej är så bra cyklister bromsa mycket och bitvis leda cyklarna.
Vi tältade i Rombaksbotten och det var otroligt myggigt.
Hade ej tagit rätt på fakta om båtturer osv så vi fick cykla hela vägen hem igen.
Lastade då så mycket som möjligt i våra ryggsäckar samt fick leda cyklarna mesta vägen upp till järnvägen och sedan efter stenrasen kunde vi ju cykla hela vägen.
Det var en mycket vacker tur + toppenväder.
Gör gärna om den men då helst med att avtala så man kan få båtskjuts från Rombaksbotten i till Narvik.
Tydligen är de inte glada åt att man tar cykel på tåget har jag hört.
Vi försökte få en del information både via Kiruna turistbyrå och i Riksgränsen,men de hade ingen vidare koll på möjligheten att ta tåg eller gav några upplysningar om hur man skulle kunna få transport från Rombaksbotten.
Man kan ju cykla upp till Katteratt station och åka därifrån,men man vet ju ej om man då får med sej cykeln...
Det finns en station som heter Rombak,men den har definitivt ingen förbindelse med Rombaksbotten.
Hur som helst var det en kul upplevelse med mycket kulturhistoria längs vägen.
Det finns många skyltar längs vägen som talar om historen kring järnvägsbygget.
Läs gärna en bok om bygget innan turen.
 
Blir sugen...

Jag blir sugen att cykla när jag läser era beskrivningar. Skall söka lite på utsidan, men tills dess, vart finns det mer information om rallarleden?

När är lämplig tid att cykla den?

/Mattias
 
Re: Blir sugen...

mlindstrom; sa:
Jag blir sugen att cykla när jag läser era beskrivningar. Skall söka lite på utsidan, men tills dess, vart finns det mer information om rallarleden?

När är lämplig tid att cykla den?

/Mattias

Lämplig tid torde vara nu och en månad framåt, det börjar bli höst, insekterna försvinner och vädret är fortfarande fint.

Turistbyrån i Kiruna har haft en del info.
http://www.lappland.se/

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.