Pulsmätare med datorinterface.

Jag har spanat lite efter nån form av pulsmätare med datorinterface, de flesta billigare varianter verkar sakna detta, och vissa märken har inga modeller alls. Den jag har hittat är en suunto
http://www.suunto.com/pls/suunto/suunto2.pubproduct.prod_view?in_product_id=1242&in_prodgrp_id=164

Men den verkar ganska overkill(o lite väl dyr) på vissa andra punkter än just datorinterfacet, det jag skulle vilja ha är en billig mätare med datorinterface, men den kombinationen verkar inte så prioriterad av tillverkarna. :)

Har ni några tips eller råd? eller är de verkligen värt 4500:- för suunton?

//eric
 
Polar

Polar 410 och 510 använder sig av "sonic link" som för över data till PC med ljud. Funkar utmärkt, min flickvän har en.

Polar 710 använder IR. Funkar också, jag har en.

Polar 410 kostar ca 2100 kr.

Mvh
/föhl
 
Interface till Suunto

Jag har sedan en dryg månad en Suunto X6 HR. Jag är ännu inte nöjd med programvaran. Man kan skriva grafer men inte i svartvitt därför att kurvan är med röd färg och det går inte att spara graferna som bild och skicka dem som bilaga i mail vad jag kan förstå efter att ha läst manualen och trixat själv.

Möjligen går detta på något sätt men jag har inte orkat kontakta supporten om det ännu.

Jag vet inte om Polars modeller har bättre mjukvara.

Suunto X6 HR verkar annars väl genomtänkt och har det mesta man kan tänkas behöva utom inbyggd GPS.

Du kan hitta mera i andra trådar här på Utsidan. Sök på pulsklocka etc.

Hälsningar Thure
 
Off Topic: Interface till Suunto

thureb; sa:
Jag har sedan en dryg månad en Suunto X6 HR. Jag är ännu inte nöjd med programvaran. Man kan skriva grafer men inte i svartvitt därför att kurvan är med röd färg och det går inte att spara graferna som bild och skicka dem som bilaga i mail vad jag kan förstå efter att ha läst manualen och trixat själv.
Ja, och hur kunde de glömma en sån viktig grej som att få med varvtider och mellantider på utskriften för genomfört träningspass? Det saknar jag betydligt mer än svartvita grafer.

Som tur är finns ett alldeles utmärkt gränssnitt till Excel vilket gör att begränsningarna går att komma runt. Dessutom innehåller exportgränssnittet mer data än vad som presenteras på Data-fliken i Suunto Activity Manager. Exempelvis finns varvtider med mm. Bara klicka på "Data"-fliken och sedan "copy data" varpå det kan klistras in i valfritt program.
 
Polar

Har en sedan några år tillbaka en Polar XTrainer Plus och datorinterface + programvara (är lite prylgalen, se min profil). Polar XTrainer Plus finns inte längre. Som tillbehör fanns cykelhastighetsmätare, kadensmätare och höjdmätare.
När man vill rita ut sin pulskurva (puls som funktion av tiden) på papper blir det alltid på stående A4, om man inte ställer om till liggande A4 för varje gång man startar programmet. Andra program brukar komma ihåg den senaste inställningen men icke så med Polar Advisor (som programmet heter). Det mesta i utskriftsväg i programmet går att ställa in i olika färger. Däremot går inte utskriften att spara som fil annat än med Alt+ Print Scrn. Programmet har massor av funktioner för utvärdering och statistik, men jag har bar använt en bråkdel av finesserna.
Har för mig att jag fick betala 3095 SEK för pulsklockan och 1595 SEK för datorinterface + programvara.

Jag har dålig koll på Polars nuvarande modeller, men de finns på http://www.polar.fi/polar/channels/eng/index.html och http://www.polarpuls.com/frameset.htm

Per Brune
 
Rekommenderar Polar

quadrix; sa:
Jag har spanat lite efter nån form av pulsmätare med datorinterface, de flesta billigare varianter verkar sakna detta, och vissa märken har inga modeller alls. Den jag har hittat är en suunto
http://www.suunto.com/pls/suunto/suunto2.pubproduct.prod_view?in_product_id=1242&in_prodgrp_id=164

Men den verkar ganska overkill(o lite väl dyr) på vissa andra punkter än just datorinterfacet, det jag skulle vilja ha är en billig mätare med datorinterface, men den kombinationen verkar inte så prioriterad av tillverkarna. :)

Har ni några tips eller råd? eller är de verkligen värt 4500:- för suunton?
//eric

Jag hade en Polar S710 och den hade alla funktioner du efterfrågade. Kopplingen till PC går med IR och det fungerar kanon.
Eftersom 710:an är specifik för cykel så har den kadens/hastighet/effekt och lite annat cykelspecifikt förutom puls och höjd funktioner.

Gå till en butik och prova dom.

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.