Billig pulsmätare?

Finns det överhuvudtaget att få tag på en pulsmätare som inte kostar 4000. Letar efter något avsevärt mycket billigare.
 
Polar

Tja,Polar har modeller från femhundringen, kolla tex på http://www.loplabbet.se.

(nu kommer väl snart nåt träningsproffs och förklarar att Polar bara är för amatörer och att "riktiga" märken kostar tiofalt mer, isåfall: varsågod!)
 
Sigma

Sigma gör bra pulsmätare som inte kostar skjortan deras toppmodell kostar lika mycket som polars absoluta basmodell.
Sigma 1600 kostar 575 kr då får du i princip allt som man vill ha utom interface till datorn.
Ta ett titt på http://www.cyclecomponents.com

P.S. Det är inte jag som har recenserat klockan på cyclecomponents även om vi heter samma D.S
[Ändrat av McOla 2003-04-03 kl 14:47]
 
Clas Ohlsson

Sigma PC-6 ar annu billigare, 400Kr fran Clas Ohlsson, och gor i princip allt,
dvs den mater pulsen och larmar om den gar for hogt eller lagt.
Dyrare modeller gora kalkyler som man kan gora sjalv om man vill
veta kalori forbrukning etc.
 
Re: Clas Ohlsson

Dyrare modeller gora kalkyler som man kan gora sjalv om man vill
veta kalori forbrukning etc.

Det jag tycker är värdefullt på en dyrare modell är framför allt möjligheten att lägga in fler pulsintervall och kombinera dessa med timers och dylikt, så att man enkelt kan bedriva intervallträning eller på annat sätt variera träningspasset. Visst kan man åstadkomma detta själv med lite planering och disciplin, men åtminstone jag uppskattar den spark i baken som det ger (lätt hänt att man tar standardrunda 1A om man inte orkar planera).

Sen är det förstås viktigt att mätningen är noggrann och avbrottsfri. Huruvida detta är bättre på en dyr mätare vet jag inte.
 
pulsklockejämförelse

Hej.

Jag har haft flera olika. Sigmas basvariant som Clas Ohlson säljer är mycket prisvärd och lättanvänd.

Jag har nyligen investerat i en Suunto X6 HR en värstingmaninck med pulmätare med kurvregistrering temperaturkompenserad höjdmätare lutningsmätare kompass klocka interface till dator etc.

Suunton klarar av interferenser från kraftledningar och tåglinjer betydligt bättre men på ca 30 meters avstånd från ledningarna gör även den ett uppehåll i registreringen. Suuntons pulsband kommer från Polar och sitter bättre uppe på bröstkorgen än Sigmas men det är inte avgörande.

Om du mest är intresserad av att se pulsen under arbetet så räcker Sigman.

Är du litet prylgalen så är Suunton klart skojig men prisvärd?
Skulle inte säga det men jag tycker att både klocka, kompass, höjdmätare och pulsmätare är värdefull i bergsterräng och det är lite bökigt att ha två eller tre olika instrument för detta.

Hälsningar Thure
 
Tänk på belysning!

Om du nå'n gång tänkt använda klockan ute så är belysning viktig. Några av polars billiga klockor har inte det.

Själv har jag en sigma pc14 som 1)är billig 2)har genial varvs-tid&pulsmätning (öh...man kan se varvtider plus puls för varje varv) och 3) har belysning. Jag skulle dock aldrig använda klockan till annat än träning: den är ful & den är plastig (inget reptåligt glas).
en länk http://www.sigmasport.com

Kuriosa: när jag är på gym så vaknar (det polar-kompatibla)löpbandet till och visar min puls korrekt, så radiosignalerna verkar vara lika.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.