Påsktur alesjaure-vistas-nallo-sälka

avslutad210712

Gäst
Skall iväg på en skidtur mellan abisko-nikkaluokta med start på långfredag. Vi funderar dock på att ta en avstickare och åka alesjaure-vistas-nallo-sälka istället för att åka "raka" spåret. Är dock lite fundersam till hur klokt det är med tanke på att vi har en hund med oss. Brukar det vara så hårt att det bär för en hund eller skall vi räkna bort extrasvängen och åka efter kungsleden? Om vi kan åka skall vi då åka via vistasvaggi eller unna vistasvaggi? Och om vi kan gå den vägen finns det då möjlighet till en dagstur från Nallo till Unna Räita stugan fortfarande med tanke på hunden?
 
Hej,

jag tycker absolut ni ska ta vägen via Vistas för om ni har tur med vädret kommer ni att få en underbart vacker avstickare. Men kör via Vistasvaggi. Där går skoterspår vad jag vet upp till Alesjaure.

Var själv i Vistas , Nallo och Unna Räita förra året i strålande sol. Helt fantastiskt att åka från Vistas till Nallo med Nallopiken i fonden!

Kom dock till Vistasi från Tarfala via Kaskasavagge vindskydd där vi övernattade före Vistas. Den vägen (sommarleden) rekommenderas dock ej vid minsta risk för dåltig väder om man inte har GPS till sin hjälp.
 

avslutad210712

Gäst
rjo; sa:
Hej,

jag tycker absolut ni ska ta vägen via Vistas för om ni har tur med vädret kommer ni att få en underbart vacker avstickare. Men kör via Vistasvaggi. Där går skoterspår vad jag vet upp till Alesjaure.

Var själv i Vistas , Nallo och Unna Räita förra året i strålande sol. Helt fantastiskt att åka från Vistas till Nallo med Nallopiken i fonden!

Kom dock till Vistasi från Tarfala via Kaskasavagge vindskydd där vi övernattade före Vistas. Den vägen (sommarleden) rekommenderas dock ej vid minsta risk för dåltig väder om man inte har GPS till sin hjälp.

Var just ett skoterspår jag var på jakt efter *L*.

Har gått nästan samma tur förutom att vi gick direkt från Nallo till Tjäktja så jag vet hur vackert det kan vara. Tyvärr hade vi lite dåligt väder när vi gick så vi hoppas på lite mer sol den här gången.

Någon som har en aning om man kan gena över Alesjaure direkt till samebyn så slipper man åka förbi fjällstugan. Man vinner någon km på det. Tänkte mest med tanke på isens bärighet. Nog kallt att bada i fjällsjöarna på sommaren och på vinter känns det som inte så roligt om man säger så *L*.
 
Hej,

Ni kan säkert dra ett streck över den sjön var som helst nu vid påsk. Själv brukar jag åka på sjön till turiststugan.
Ska själv åka tvärs över Suorvamagasinet 1:sta April och det är 11 km mellan Ritsem och Akkastugan.

PS! Om ni kör runt via Kebnekåtan mot Kebnekaise är det fint att skippa Singi och i stället tvära över längs sommarleden direkt mot Kebne.
 

avslutad210712

Gäst
rjo; sa:
Hej,

Ni kan säkert dra ett streck över den sjön var som helst nu vid påsk. Själv brukar jag åka på sjön till turiststugan.
Ska själv åka tvärs över Suorvamagasinet 1:sta April och det är 11 km mellan Ritsem och Akkastugan.

PS! Om ni kör runt via Kebnekåtan mot Kebnekaise är det fint att skippa Singi och i stället tvära över längs sommarleden direkt mot Kebne.

Då kör vi rakt över. Vet vem som gav rådet om vi plurrar *S*.

Får se om vi kör raka vägen (där vi gick i somar) eller om vi åker förbi Singi eftersom vi aldrig gått den vägen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.