Kall påsktur - utökad respekt för Skinnarmo mfl

Under påskafton/påskdagen noterade Nikkaluokta säsongens köldrekord och också köldrekord i förhållande till datumet. Det var -41 på natten. Och visst, just den natten hade vi slagit upp tält några km norr om Nikka in i Vistasdalen. Det blev en kall natt. Dels anlände vi på eftermiddagen till Nikka, så vi gick lite längre på kvällen än normalt. Det hann alltså bli rätt kallt innan tältet var uppslaget. Sedan droppade temperaturen sakta men säkert ned mot -40. När man väl var i sovsäckens varma dun, är det ju inga större problem, men allt däremellan...

Turen blev kort och bestod i stort sett i att vi besökte Vistas och Nallo och sedan hem, otroliga vyer men riktigt kallt. Jag har nu utökad nyvunnen respekt för äventyrarna som ger sig iväg 60 dagar på Nordpoolen etc...

Hur klarar man det här "pillra med grejor och mat" när det är så kallt att det absolut inte duger med några tunna fingervantar?
 
Under påskafton/påskdagen noterade Nikkaluokta säsongens köldrekord och också köldrekord i förhållande till datumet. Det var -41 på natten. Och visst, just den natten hade vi slagit upp tält några km norr om Nikka in i Vistasdalen. Det blev en kall natt. Dels anlände vi på eftermiddagen till Nikka, så vi gick lite längre på kvällen än normalt. Det hann alltså bli rätt kallt innan tältet var uppslaget. Sedan droppade temperaturen sakta men säkert ned mot -40. När man väl var i sovsäckens varma dun, är det ju inga större problem, men allt däremellan...

Turen blev kort och bestod i stort sett i att vi besökte Vistas och Nallo och sedan hem, otroliga vyer men riktigt kallt. Jag har nu utökad nyvunnen respekt för äventyrarna som ger sig iväg 60 dagar på Nordpoolen etc...

Hur klarar man det här "pillra med grejor och mat" när det är så kallt att det absolut inte duger med några tunna fingervantar?

Ja, hur gjorde ni? Vi hade väl -20 under vår påsktur i Skäckerfjällen, och det tycker jag är nog så jobbigt på morgonen med alla köksbestyr etc.
 
Vi tältade natten före, alltså natten nu mot lördag vid AbiskoJaure, och vi hade -36 grader, och nog fan är det kyligt!
Kändes klart kallare än nätterna då vi låg på -30..

Hur man med bara torra fingrar fryser fast i allt i metall, tamoj (men min är i plast! tack optimus!), löpare på dragkedjor, hällor på kängorna..

Vi var glada att vi hade rekordet den natten, lite sura när det blev ännu klalare natten efter :p

Vi hade en handfull av våra 8 nätter nere kring -28 -30 grader.. och så en -36.
Finns bilder påch så på http://aventyrilivet.blogspot.com/

Tyvär så missade jag att ta bild på termometern när det var som värst.

Att gå och kissa är ett helvette iaf!
Varmvattenflaska med dubbla sockar på är tipset, så när det blir klyigt så tar man av en socke så blir den varm igen, och en till när de är kyligt frammåt morgonen!

Men heldre skitkallt och sol än +2 och snöstorm :)
 
Kallt ja.. men det är ju bara att fyra upp köket i tältet eller ev. / och fixa en brasa så blir det ju snabbt varmare om fingrarna! :)
 
Trícks

Visst har jag också mina tricks.

Dels har vi skapat ett helt liggunderlagsgolv (cellplast) till innertältet, på rulle. Släng in det och du har inga köldbryggor att oroa dig för. Av naturliga själ följer det endast med på pulkaturer, ca 2,3 långt.

Jag använder hemmasydda coverboots med en sula av liggunderlag/cellplast samt dunsockor från Jysk som tält/lägerskor. De är mycket sköna att sätta ned fötterna i, i jämförelse med att stå kvar i de fuktiga pjucken.

Kissflaska är ett måste när det är så kallt. Inte roligt att masa sig upp ur sovsäcken bara för att lätta på trycket. Min är dock aningen för liten (0,5l), vilket är en risk i sig om man är nödig...

Försökte för övrigt fota termometern, men tyvärr hade kameran gett upp i kylan vid -34.
 
Ja fy så kallt det var, även i grövelsjöområdet!

Perfekt tur att testa min nyinköpta dunsovsäck på! Den funkade superbra, så länge man låg där å gosade så var det inte så farligt.

Testade även mitt nya bensinkök så jag vågade inte laga mat i tältet, men även det funkade. Har oxå ett heltäckande liggunderlag som jag fått av en kompis som är byggjobbare, de använder såna som isolering så det var bara att klippa till i tältbottenstorlek.

Tossorna som beskrevs ovan skulle jag inte heller klara mig utan, även om jag itne varit lika händig utan köpt mina på mec. I canada hade alla som var ute på vintertur såna, mycket värme- lite vikt.

Men hur gör ni för att undvika/minimera kondensen som blir i tältet? Det snöade ju inomhus ju!
//Sara
 
Smart med helt liggunderlag :) Hur har ni gjort det?

Byggisolermatta/betongisolermatta används normalt till att "värma" en brinnande husgrund under kallare temperaturer. Den går att få i ganska stora bitar.

Jag har också till ett mindre tält, Nallo 2, silvertejpat en tunnare variant som ett dragspel. Tre cellplastliggunderlag sammanfogade.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.