Pannlampa uttalat bred/jämn ljusbild?

Pannlampor går det ju tretton på dussinet. Men både hyperkraftiga +10 000 lm och mer beskedliga har ofta en mycket smalare ljusbild än jag önskar. Oavsett om jag rider i skogen eller går på hundpromenad så uppskattar jag ett så brett och jämnt ljusfält som möjligt, gärna hyfsat homogent uppåt 120 grader eller mer, behöver inte vara jättekraftigt. Ju starkare pannlampa desto mörkare är det ju utanför ljusfältet... (Vill jag pilla med något smått, eller t ex spänna generatorrem på bilen, i mörker så vill jag gärna ha en smal fokuserad spridning - men det är också bara då.)
Vilka lampor på marknaden idag har den typen av spridning, med så obefintlig hotspot som möjligt? 🤔 Jag kan ha ställt frågan här tidigare men nya modeller dyker ju upp löpande.
 
Jag har en sådan här:
och med den kan jag zooma ut för bred ljusbild eller in för smal ljusstråle. Kan inte exakt ange hur vidvinklig den är men bra vidd.
Tre olika effektlägen och väldigt starkt ljus i kraftigaste läget (mn såklart på bekostand av batteritid). Laddningsbar med USB port. 0
Tycker ljuset fördelas hyfsat jämt när man zoomar.

Har bara enklare pannlampor att jämföra med så det kanske finns både bättre och sämre med LED - har bara haft betydligt billigare tidigare.

/Patrik
 
Jag köpte mig en Lupine Penta i höstas.
Den har bred och ingen uttalad centrum-spot på ljusbilden.
Dessutom har den "svagt" ljus också, som är behagligt när man ska pyssla med något nära, tex läsa karta eller leta efter något i väskan.
Den börjar dessutom på det svagaste läget och stegar sig uppåt i styrka.
Som med många andra pannlampor har även Lupines några störande blink-läge. Men de är tacksamt "gömda" så man råkar inte slå på det när man använder den i dagligt bruk.
Kanske inte den billigaste lampan, men jag är än så länge nöjd med den.
https://www.lupine-shop.com/en/Penta/i0755
 
Lumonite Compass R Headlamp - LUMONITE.COM

Jag köpte en Lumonite Compass R för ungefär ett år sedan, efter att ha suktat efter den väldigt länge.

Väldigt kvalitativ och robust konstruktion.
5 lägen på ljusstyrkan. Väldigt svagt till väldigt starkt.
Kan plockas av från pannbandet jättelätt, och det är ett metallfäste som troligen är oförstörbart.
Magnetladdare med USB-A i vägg-änden. Man behöver inte öppna någon lucka eller ta ut batteriet för att ladda.
Finns en massa tillbehör som t.ex. hjälmfäste.

Mycket bra batteritid och styrning, och angiven ljusstyrka är faktiskt uppmätt och inte bara en specifikation.
T.ex. får du på högläget ut 600 lumen hela tiden i 160 minuter, och sen dimmar den ner till mediumläget på 240 lumen och går en halvtimme till, för att slutligen dimma ner till lågläget på 80 lumen och så går den en timme till.
På mediumläget får du ut typ 7 timmar på 240 lumen, och sen ytterligare kring 1,5 timme på lågläget.



Det går inte att reglera ljusspridningen. Det är en s.k. TIR-lins på den. Ljuset blir något mer fokuserat i mitten, och avtar ut mot kanterna. Blir en snäll gradient.
TIR-linsen gör också att ljuset inte bländar och blänker och man lyser på något, så den är väldigt bra om man behöver ljus när man pysslar med något.

Nackdelen med denna lins är såklart att räckvidden blir kort. Den är jättebra att springa med, men till cykling är det nog så kort. Ridning? Ja om du håller dig till skritt eller långsam trav. Men det är ju en smaksak såklart.
På samma sätt så försvinner mycket utav effekten. 300 lumen på en lampa med en spotlins kan du ju kolla på andra sidan av en stor åker med. Det kan du inte med denna, trots 1200 lumen.

Vet inte vad det är för ljusspridningsvinkel, men jag tror inte att det är så mycket som 120 grader.

Kostar dock en del (ca 1500 kr), men jag ångrar inte köpet för den kommer att stå sig i många år.
Finns en likvärdig men billigare som heter armytek wizard c2. Har inte testat den men den ska ha likvärdiga egenskaper. Dock inte lika robust pannbandsfäste.

Här är en bra video om du vill se ljuskägla och så vidare i jämförelsen med andra pannlampor.
Hela videon är bra, men kolla speciellt från 27 minuter in samt mot slutet.
Trail trek review Lumonite Compass R headlamp 18650 finish quality - YouTube
 
Här är en bra video om du vill se ljuskägla och så vidare i jämförelsen med andra pannlampor.
Hela videon är bra, men kolla speciellt från 27 minuter in samt mot slutet.
Trail trek review Lumonite Compass R headlamp 18650 finish quality - YouTube
Verkar vara en helt okej lampa, hört gott från flera håll om den. Men den är fortfarande mycket långt från det jag söker, den har trots allt - utifrån videos - en markant hotspot och en tydligt avgränsad central ljuskon. Kanske är gradienten snällare, som du säger, i verkligheten än än den framstår i den länkade videon.

Nej, det jag letar efter är nog snarare något i den här stilen:
 
En möjlighet är att fixa en egen "diffusor cap". Jag har testat det med enkla medel på några lampor som jag tyckte hade en för koncentrerad ljusbild. Till en lampa klippte jag till bitar av en vanlig fryspåse (typ 2-liters plastpåse) som har lite "frostat" utseende, och la in dessa på insidan av glaset framför dioden. På en annan har jag tejpat en bit s k "osynlig tejp" på utsidan av frontglaset, även det en plast med lite matt genomskinlighet. Jag tycker att det blir stor skillnad i spridning, även om det kanske tar bort en aning av ljusflödet.

Den största risken är väl att dessa tunna plastbitar smälter av värmen från dioden. Lampan med plastpåsebitarna använde jag en hel del, och där var det inget som smälte. Den med tejp på har jag inte kört på max någon längre tid, så jag vet inte hur den klarar det.
 
Verkar vara en helt okej lampa, hört gott från flera håll om den. Men den är fortfarande mycket långt från det jag söker, den har trots allt - utifrån videos - en markant hotspot och en tydligt avgränsad central ljuskon. Kanske är gradienten snällare, som du säger, i verkligheten än än den framstår i den länkade videon.

Nej, det jag letar efter är nog snarare något i den här stilen:
Ok, så mycket spridning alltså.
Då har jag tyvärr inga tips.
Men du får räkna med att räckvidden blir jättekort på en sån där.
 
Ok, så mycket spridning alltså.
Då har jag tyvärr inga tips.
Men du får räkna med att räckvidden blir jättekort på en sån där.
Inte superkort, men samtidigt - hur ofta har man faktiskt behov av en ultrastark 20-25 graders ljuskon för att se vad som händer 200+ meter bort? Jag har det oerhört sällan. En stark smal stråle, med uttalad hotspot, vill jag ha om jag t ex spänner generatorremmen på bilen, byter en elkontakt, petar ut en flisa ut fingret etc, i nattmörker. Småpill på relativt nära håll alltså (och sådana pannlampor har jag gott om redan). I alla andra lägen har jag själv större nytta av en bred diffus ljusbild som hjälper mig orientera i omgivningen, hjälper mig att se vad/vem som är i närheten av mig, arbeta utomhus tillsammans med andra etc. Ju starkare ljus, desto mörkare utanför ljuskäglan. Jag tycker att titta-genom-toalettrulle-syndromet är väldigt opraktiskt. Kan jag arbeta med min varseblivning genom att flytta blicken snarare än att flacka runt med hela huvudet så är mycket vunnet imho. Det mesta, om än inte allt, som jag är intresserad av i mörker är ändå inom kanske 10 meters avstånd från mig.

Ett typiskt exempel för min egen del är att leta efter en tappad hästsko i en hage i mörker, något som är frustrerande och väldigt tidskrävande med en pannlampa med normalsmal ljusbild. Med extrabrett ljus blir en sådan uppgift radikalt mycket enklare och snabbare. En gång köpte jag sex billiga pannlampor på Aliexpress och monterade på samma pannband, en klar förbättring men inte fullt ut eftersom varje lampa hade för smal ljuslob för att de skulle överlappa jämnt. :p
 
Det mesta, om än inte allt, som jag är intresserad av i mörker är ändå inom kanske 10 meters avstånd från mig.
Min gissning är att du får ut max 10 meter bra ljus från den där lampan, så den blir nog bra =)

Såg att det finns en modell som heter 1500 Pro multibeam och en som heter Activ 900 multibeam. Dessa har en "vanlig" lampa också. Den modellen har kanske det bästa utav båda världar.
 
Tjaa, de flesta köpare vill nog ha mer ljus i blickens riktning, men vissa lyxiga kan bredda vinkeln och moderna lampor har bredd också.
Bara för att de når långt med ljuskäglan så är ju inte det automatiskt dåligt på nära håll, man behöver ljus framför fötterna också.

Några exempel på lampor för t ex orientering, men det finns fler fabrikat.
Den här kan både dimmas och ha 60° spridning:
Och denna upp till 80° med diffusor om man vill:

Och om du kollar ljusbilden på filmerna så är det ju knappast dåligt ljus på marken 10 meter fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik_odal Pannlampa för riktigt kallt klimat? Utrustning allmänt 25
Tundraman Pannlampa Silva SWE-Light Utrustning allmänt 0
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
zotter Petzl Tikka XP Pannlampa Utrustning allmänt 3
ludvig_svensk Pannlampa Utrustning allmänt 24
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
SLUGGA Pannlampa? Utrustning allmänt 22
rJohansson Bra pannlampa? Utrustning allmänt 8
CFM Stark pannlampa Utrustning allmänt 8
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa med gamla 6V batterier Utrustning allmänt 6
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
niking Ersättare till Silva L1 pannlampa Utrustning allmänt 18
alven Pannlampa för nattåkning utför Utrustning allmänt 9
niklaz Ny pannlampa - Petzl Myo RXP eller? Utrustning allmänt 21
Jonas.O Pannlampa? Utrustning allmänt 5
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
niklaz Ev. ny pannlampa - Petzl Myo RXP? Utrustning allmänt 1
martinlif Petzl eller Silva pannlampa?? Utrustning allmänt 13
Swamprat Pannlampa för löpning Utrustning allmänt 14
owahlund Silva L1 pannlampa=Brunton L2? Utrustning allmänt 12
spajk Pannlampa? Utrustning allmänt 12
johanniska Pannlampa Utrustning allmänt 1
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Martin Fjäderlätt Pannlampa för byggarbete? Utrustning allmänt 16
Sallle Pannlampa för cykling? Utrustning allmänt 5
Tipp Pannlampa? Utrustning allmänt 13
Jonas_K4_9596 Petzl TacTikka - ny pannlampa med rött filter Utrustning allmänt 5
anyweather Pannlampa? Utrustning allmänt 2
pirrepirraya Pannlampa -vilken modell? Utrustning allmänt 9
Scout^ Köp av pannlampa - konfunderad Utrustning allmänt 10
-Patric- Pannlampa.. UL vs. effekt (ub?) Utrustning allmänt 49
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1
avslutatmedlemskap1004 Ljusstark LED-pannlampa Utrustning allmänt 3
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
granhagen pannlampa - Lago Utrustning allmänt 0
jmlove LED PANNLAMPA? Utrustning allmänt 11
jonkandonkan Mjuk flaska med bred öppning Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.