Padla till Norge!
1999 padlade jag med tre kamrater i kanoter en vecka från Käringsjön via Håen och Rogens nordöstliga strand in till Reva som ligger i Femundsmarka nationalpark i Norge. Därefter via Revsjøen og Styggsjøene ned till øvre Røa som vi följde ned till Storfisktjønna.
På hemvägen gick färden upp genom Røa igen, och efter Rogens sydvästliga strand till Vondåhåen, där vi padlade över till Rogens nordöstliga strand igen, och tog oss via Uthussjön och Kratlsjön tillbaka till Käringsjön.
Rogenområdet är absolut jättefint - speciellt inne blandt alla småsjöar som ligger mellan Käringsjön och Rödsjön - men det är ändå som jag ser det Femundsmarka som ger en den största natur- och vildmarks-upplevelsen, kanske främst sträckningen upp genom Reva och via Revsjøen och Styggsjøene till øvre Røa. Här är det lite folk, (kanske mer nu än i juni när vi var där), och vilt och vackert.
Hela området både på svensk och norsk sida prägas av det dödislandskap det är, med den betäcknande "Rogenmoränen", blocklandskap, gammal och gles furuskog och karaktäristiska torrakor som främsta kännetecken och varumärken.
Allt detta finns som sagt var på bägge sidor om gränsen, men upplevs starkast i gränstrakterna, rätt och slätt för att det är där inlandsisen har stökat till landskapet som värst.
Jag skulle kunna säga så mycket mer om detta som är mitt personliga favoritområde, och som jag besökt åtta gånger sedan 97, men hänvisar dig i stället till hemsidan min
http://www.svartkjelen.com och "Stor-Hans Rike" där du kan läsa mer om du önskar, både mina egna berättelser och andras, eller bara se på bilderna från området. Padlingen rekommenderas hur som helst på det starkaste!
Mvh. Anders