På- och avlastning av kajak från takräcke utan hjälp

Efterlyser en bra lösning på av/pålastning av kajaken på takräcke då man är ensam.
Fästanordningarna är de vanliga för plastkajaker, dvs. två skumgummiklädda vertikala stänger som kajaken fixeras mot med spännband, kajaken vilar alltså på högkant. Jag har brukat göra detta utan hjälpmedel, men det är en omständig manöver, speciellt vid hård vind. Tacksam för svar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Pålastning av kajak på takräcke!

Hejsan! Eftersom jag har en 2-mans kajak mod. Klepper är den lite svår att ensam få upp på takräcket, så jag har konstruerat en lyftanordning som fungerar helt förträffligt.
Principen är enkel enl. följande: Först har jag tagit den borttagbara överdelen från huvudänden av en sänggavel från en skrotad sjukhussäng inkl. den vridbara "snabeln", som på sjukhus med en anordning, är ämnad till att dra upp sig i. Den nämda överdelen har jag svetsat till en enkel ram av tre horisontella järnrör vilka fästs vid takräcket med fyra rörklammer, På översta änden av "snabeln" ( vilken sitter nerstucken i överdelens större rör och är borttagbar mellan användningstillfällena) har jag fäst en talja
( ung. 50:- på Clas Ohlsson) Sedan fäster jag bara remmar runt kanoten och vinschar upp den och med snabeln svänger över kanoten och slutligen firar ner den på takräcket, avlastningen sker på motsvarande sätt. Allt precis som en förenklad vanlig krananordning. Enkel men funktionsmässig. mvh Sven-Åke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips