Oren låga i stormlykta

Har två lampor enligt bild.

E7763B8A-0C59-49FE-8408-10D913735897.jpeg

Den ena brinner perfekt och den andra med gula flammor. Bägge har varit i bruk tidigare men nu varit förrådslagda i okänd tid. Jag hittar inget uppenbart fel. Någon som har något förslag på hur jag kan serva / reparera den som inte brinner rent?

Tjosan! Denna gången började det brinna över allt!

DF68A9E4-A684-49E1-84B4-E62C9EC8CE8C.jpeg


Fick lyfta ut den med en metallstång. Detta var verkligen obehagligt! Plasten smälte över mätaren. Det läckte ut fotogen nu innan jag skruvade på den.

6AC2C393-73E3-4889-AC9C-2B19100757A7.jpeg
 
Gör rent, även inne i bräslerör och i porslinsspridaren. byt packningar, kontrollera att den håller trycket, tänd med filteraf fötogen normalt med tändsprit.

god tur
 
Finns i princip tre olika möjliga problem.

Inte tillräcklig förvärmning är vanligt.

För dåligt tryck är också vanligt.

Stopp så att inte fotogenångorna kommer fram till porslinsfästet för strumpan kan tänkas men det var knappast felet när du fick sotbranden.

Möjligen hade du inte satt ihop delarna upptill korrekt?

Du bör kunna få stil på det hela efter rengöring.

Thure
 
Du använder riktig bränsle? Inte någon billig lampolja?
Om den brinner gult trots att du förvärmer bra, så kan det vara koks inne i brännarrör? Dette hindrar den från att bli tillräckligt varm då koks isolerar metallen i röret. Om det är tillfälle så ska man sota ur röret. Tror man gör det med en gasbrännare och tryckluft…
 
Har två lampor enligt bild.

Visa bilaga 40620
Den ena brinner perfekt och den andra med gula flammor. Bägge har varit i bruk tidigare men nu varit förrådslagda i okänd tid. Jag hittar inget uppenbart fel. Någon som har något förslag på hur jag kan serva / reparera den som inte brinner rent?

Tjosan! Denna gången började det brinna över allt!

Visa bilaga 40621

Fick lyfta ut den med en metallstång. Detta var verkligen obehagligt! Plasten smälte över mätaren. Det läckte ut fotogen nu innan jag skruvade på den.

Visa bilaga 40622
Längs upp i lampan där du fäster glödstrumpan sitter det en keramikhållare. Dem är gängad på plats, och den brukar kunna gänga ur. Om så är fallet blir resultatet som dina. bilder visar. Har egen erfarenhet av detta.
 
Delarna sitter ihop rätt. Om ni läser igen så ser ni att jag skriver att jag har två lampor. Samma bränsle i bägge, så bränslet ska nog inte vara problemet

Ska följa råden med en rejäl rengöring och kolla igen att allt sitter som det ska.

Är det någon ledtråd att den förra gången i november / december brann med små gula lågor som knappt stack ut ur ”hatten”? Sedan dess har den bara stått i källaren och nu igår så blev det flammor på 1/2 meter när jag skulle fota den för att få råd. Vad kan ha förändrat sig sedan november / december? Den har bara stått stilla.
 
Längs upp i lampan där du fäster glödstrumpan sitter det en keramikhållare. Dem är gängad på plats, och den brukar kunna gänga ur. Om så är fallet blir resultatet som dina. bilder visar. Har egen erfarenhet av detta.
Menar du att det kan blinda hör om det dör keramik munstycket bara gängat ut lite granna? Eller behöver det trilla bort helt?

Ja det spelar ju egentligen ingen roll. Jag får ta bort den göra rent det och sätta tillbaka det.

Jag tror att jag måste kika närmare på ratten som styr flödet av fotogen. När den är stängd kommer det lite lite fotogen ur ”nippeln” på det uppstigande röret. Öppnat man ratten kommer det en stråle som i den andra lampan. Men när man stänger så bör det ju bli helt stopp.
 
Förvärmning hann det ju inte bli innan hela lampan brann. 😁 Basproblemet är väll att det kommer ut fotogen innan jag öppnar kranen. Det får bli steg nummer ett att åtgärda det. (Samt torka bort sot.:))
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...