Önskar tips på korta turer till hösten!

Jag vill ut och vandra i början av hösten, kanske mitten/ slutet av september, bara för att samla energi och komma bort. Har någon bra tips på lämpligt mål för trippen?
Jag bor i Stockholm och vill vara borta över en helg, så gärna den södra delen av fjällvärlden för att korta ner transporttiden...

Jag tar tacksamt emot både trevliga och snälla turer liksom mer äventyrliga sådana!

Jämtland

Jämtland ligger ganska nära med tåget.

Hur många dagar till vandring tänker du? Tälta eller stuga?

Storulvån är en enkel utgångspunkt/avslutning. Allra enklast är "triangeln" Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån. Väl upptrampade leder, lugna dagsetapper i varje tredjedel med fjällstationer varje kväll.

Tältar du kan du gå runt triangeln och har du några dagar mer än en helg kan vandringen vara från Storulvån till Vålådalen t.ex.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jämtland ligger ganska nära med tåget.

Hur många dagar till vandring tänker du? Tälta eller stuga?

Storulvån är en enkel utgångspunkt/avslutning. Allra enklast är "triangeln" Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån. Väl upptrampade leder, lugna dagsetapper i varje tredjedel med fjällstationer varje kväll.

Tältar du kan du gå runt triangeln och har du några dagar mer än en helg kan vandringen vara från Storulvån till Vålådalen t.ex.

Det är ett bra tips, jag vandrade en del av den sträckan i somras, men tåget tar ju så tråkigt lång tid... hade tänkt att tälta två nätter, alltså resa fredag eftermiddag och vara hemma igen söndag kväll/natt- redo för arbete igen måndag morgon!
Inser att jag nog får släppa fjällvärlden och kanske snarare satsa på vackra miljöer lite närmare stockholm för att undvika restiden.

Synd att våra fina fjäll inte ligger mer söderut, eller att Stockholm inte ligger mer norrut :)

Höga kusten?

På väg hem från årets fjällvandring körde vi bil över höga kusten bron. Har en kompis som vandrade där med flickvännen i våras, ska tydligen vara mycket fint. Vet inte så mycket mer än att det ska finnas en del leder osv. Kanske kortare restid om det bara är E4 norrut (buss, tåg, bil...?)

Finns säkert en hel del info här på forumet om höga kusten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips