Nybörjarturer i Chamonix med omnejd?

Jag och en kompis tänkte åka till chamonix om ca två veckor. Vi vill helst göra alpina turer. Vår erfarenhet av alpinism är inte så stor men vi är vana vid att vistas i fjällen (sommar och vinter). Vi har ochså klättrat en del klippa. Finns det några fina turer som ni skulle kunna rekommendera??

//Uffe
 
Petit Verte är standard inledning

Från toppstationen på Grand Montes är det inte långt upp till Petit Verte. Definitivt en bra uppvärmning, ligger ganska högt och är exponerad i förhållande till hur lätt den är. Lite klättring på toppen, II skulle jag uppskatta. Tar 1-2 timmar.

Vill du sedan göra riktiga turer finns hur mycket som hellst i graderna F och PD. En förare rekommenderas.

Mvh
/föhl
 
Re: Petit Verte är standard inledning

föhl; sa:
Vill du sedan göra riktiga turer finns hur mycket som hellst i graderna F och PD. En förare rekommenderas.

Mvh
/föhl

Tack för tipsen, hur svåra är en F och PD? Kan du beskriva något exempel? Klarar man det utan tidigare alpin erfarenhet? Jag införskaffat "the 100 finest routes" av Rebuffat, finns det nån bok som jag bör komplettera med??

//Uffe
 
Det finns många förare och böcker där nere på bokhandlarna tex böcker som "easy ascents in the mont blanc area" för enklare alpin klättring om det är sport klättring så finns det en förare som heter "craig climbs in chamonix.
 
Rebuffat = klassiker

och ett bra köp. Du kan dock som sagt ovan komplettera med "riktiga förare" som beskriver lederna lite mer i detalj. Är det lätta leder behövs det dock knappt. "Följ kammen till toppen" kan ju inte sägas på så många olika sätt...

F (facile) är lätt. Därmed inte sagt att det är lätt genomförbart. Kräver givetvis kondition etc, men inte rep om du inte ska över glaciärer.

PD (peu dificille, lite svår) får du räkna med att ta i även med händerna. Tänk stora klippblock.Det skulle dock funka med stora tummvantar och träskor om någon skulle vilja det. Rep rekommenderas, men man känner sällan behovet av riktiga säkringar.

AD (assez dificille) är så att du gärna är säkrad som när man klippklättrar. Visst, löpande säkringar funkar oftast. Graden beskriver även hur seriös och exponerad en led är, AD är inget att leka med och rekommenderas inte som första tur även om man är van vid liknande äventyr.

Vidare beskrivning finns i alla klätterböcker.

Jag skulle säga att all med god kondition som kan hantera rep, stegjärn och yxa klara PD. Men kom ihåg att även andra saker kan gå fel, väder, glaciärer, stenfall etc.

Syltraversen är väl PD skulle jag tro (rätta mig gärna om jag har fel, någon) med det sista kruxen upp på Storsylen, Hammaren, ca III. Bortsett från pinacklarna och Hammaren skulle turen vara F. Helags (kammen) är F och skulle så vara även om det var dubbelt så högt. Östväggen på helags AD eller F skulle jag tro efter att ha läst den gamla föraren och stått under väggen.

Lycka till
/föhl
[Ändrat av föhl 2003-08-27 kl 11:23]
 
Ta hjälp av...

Jag är nyss hemkommen från Chamonix och jag vill berätta att guideböckernas graderingar ska man inte lite på i dags läget.
Den senaste vintern var snöfattig och nu har det varit extremt varmt där nere hela sommaren. Leder som varit graderade PD är vissa upp i AD eller mer.
Andra leder bör man inte klättra alls på grund av rasrisken.
Aktuellt information och råd om vettiga turer får du på plats på Maison de la Montagne mitt emot turistbyrån i Chamonix.
En rolig och lagom nybörjartur är Cosmique Arête som jag vill rekommendera.


Hälsningar
Laila
 
Chamonix

Hej, jag kom precis hem ifrån en veckas "Hög alpin klättring" med UCPA i Argentiere (Chamonix) Vi klättrade följande leder som var ganska lätta men ändå väldigt fina (Varje led tog ca 3-4 timmar):

Cheserys (Route Blanche)
Clocher de Planpraz (Route chocher cochos)
Gliere (Route nanie poulitie)
Traversee de crochus

Den sista var en rätt kul kammvandring på en 4-5 timmar. Man avslutar vid Lac Blanc där man även kan ta en lunch.

Lycka till

Micke
 
Kyrkan

Klippa visserligen, men sånt är ju också kul:
Titta på LeChapelle. Kul tur om ni klarar grad 5 klättring. Det mesta är mycket lättare, men två repor är femmor. Ganska mycket pitonger, men ta med ett glest kilset, några friends och en del 120-slingor. 400m lång och 14 repor. Ingen firning utan man går ner. Själva tornet på kyrkan kan kringås om man har ont om tid.
 
Tack för alla tips!

TAck för alla tips. Är nu åter efter två härliga veckor i alperna. Veckan innan vi kom ned hade det kommit ett par decimeter snö som gjorde det möjligt att bl.a göra normalleden till MT blanc utan att det rasade för mycket sten i rännan på väg till Gouterhyttan. Vi hade en fransk guide ett par dagar och lärde oss massor. Gjorde Mt blanc du tacul med honom i soligt väder! Under veckan gjorde vi även cosmique arete och korsade vallé blanche båda var trevliga erfarenheter. Nu längtar vi redan tillbaka och ser fram i mot nya trevliga turer.

//Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Slan nybörjarturer kring kebnekaise Alpin / Bigwall 5
bengtoste Bra alpina nybörjarturer Alpin / Bigwall 2
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
kluts Medboende och/eller klätter- samt skidintresserade i Chamonix Alpin / Bigwall 2
metrotiger Chamonix i slutet av juni Alpin / Bigwall 1
seon Svensk klättrare omkommen i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
E9climbing PGHM - Riktiga Räddningsuppdrag i Chamonix Alpin / Bigwall 15
Dillesan Någon i Chamonix 23-30 mars? Alpin / Bigwall 0
Millow Reseberättelse från Chamonix 2012 Alpin / Bigwall 2
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
Dillesan Spendera sommaren i Chamonix? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Tovo Alpinism i Chamonix v.17 Alpin / Bigwall 0
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
diluruf Ny guide över Chamonix! Alpin / Bigwall 6
johre Väderförhållande i Chamonix / Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
Maskinen Arets första sommartur i Chamonix... Alpin / Bigwall 4
avslut090330 Arets sista vinterturer i Chamonix Alpin / Bigwall 18
avslut090330 Lysande forhallanden i Chamonix Alpin / Bigwall 0
Jesper S PD - PD+ i Chamonix Alpin / Bigwall 7
plommon1 Bra, billigt boende i Chamonix under sommaren Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
linkis Kort alpinkurs i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
160270 Billig boende chamonix/argentiere? Alpin / Bigwall 4
karlssonhenrik Temperatur Chamonix september? Alpin / Bigwall 2
PerHenrik Guidebok för Chamonix Alpin / Bigwall 9
brolle Söker boende i Chamonix 27 juni - 4 Juli Alpin / Bigwall 0
PerHenrik Bästa tid för klättring i chamonix Alpin / Bigwall 13
osse26 Geneve- Chamonix Alpin / Bigwall 4
bjorn_osterlind Klättring i Chamonix Alpin / Bigwall 2
PerHenrik Snö i Chamonix? Alpin / Bigwall 0
mrwest Klättring i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
peon Snöförhållanden i Chamonix Alpin / Bigwall 3
SWE3171 Klatterpartner i Chamonix! Alpin / Bigwall 2
peon Köpa utrustning i Chamonix? Alpin / Bigwall 7
Ebony Plats i bil från Chamonix! Alpin / Bigwall 1
Ubbe75 Chamonix 2003 Alpin / Bigwall 1
echocharlie Bil till Chamonix v32! Alpin / Bigwall 0
Ebony Boende i Chamonix! Alpin / Bigwall 0
krille9 Chamonix-Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
detomazo chamonix Alpin / Bigwall 1
MårtenJ Chamonix Alpin / Bigwall 3
matterhorn Chamonix länk Alpin / Bigwall 3
baaka Chamonix Alpin / Bigwall 1
prisma Utrustningspriser i Chamonix? Alpin / Bigwall 9
Camping i Chamonix Alpin / Bigwall 0
Plats i bil till Chamonix i juni. Alpin / Bigwall 0
Lediga platser i bil till Chamonix! Alpin / Bigwall 0
Res kompis till Chamonix sommar 2000? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.