Nybörjare

Nybörjare med behov av hjälp

Jag är en kille på 22 årig totalt nybörjare inom klättring, som har blivit väldigt sugen på att börja klättra lite på klättercentret vid telefonplan. Därav undrar jag lite till hur jag ska gå tillväga.
Om man ska gå dit och provklättra själv (Bouldering?) eller om man ska gå och ta en kurs. Sen undrar jag vilket av Solnas och Telefonplanens klättercenter man ska välja, för och nackdelar?

Sen undrar jag lite vad för kläder som kan fungera för klättring. Och vad för grundläggande träning jag kan köra på egen hand för att orka med lite längre sejour av klättring då jag inte är speciellt vältränad efter att ha lagt ner fotbollen för 1 år sedan.

Tack på förhand.
 
Senast ändrad:
Solna vs Telefonplan

Känns inte som de spelar någon jätteroll enligt mig. Klättrar regelbundet på båda. Telefonplan är nyare och större finns lite mer att välja på.Väggarna är lika höga skulle jag tro finns några på c:a 10 meter på båda ställerna och några som är c:a 15 på båda. Största skilnaden är kanske att de inte är så mycket överhäng och formationer för topprep på telefonplan och mer utav de i Solna. Å andra sidan finns de några sva-vägger på telefonplan. Finns bara en i Solna och den är kanske inte så mycket för värden. överhäng finns några på telefonplan för topprep. Jag skulle nog ta de som var närmast/enklast. Eller variera mellan de två men om man absolut måste välja skulle jag ta telefonplan bara för att de är större. Vad gäller leder skulle jag tro att fördelningen mellan svårighetsgraderna är ganska lika på båda ställerna kanske att de finns lite mer lätta leder på telefonplan då jag upplever deras gradering som lite snällare.
 
Känns inte som de spelar någon jätteroll enligt mig. Klättrar regelbundet på båda. Telefonplan är nyare och större finns lite mer att välja på.Väggarna är lika höga skulle jag tro finns några på c:a 10 meter på båda ställerna och några som är c:a 15 på båda. Största skilnaden är kanske att de inte är så mycket överhäng och formationer för topprep på telefonplan och mer utav de i Solna. Å andra sidan finns de några sva-vägger på telefonplan. Finns bara en i Solna och den är kanske inte så mycket för värden. överhäng finns några på telefonplan för topprep. Jag skulle nog ta de som var närmast/enklast. Eller variera mellan de två men om man absolut måste välja skulle jag ta telefonplan bara för att de är större. Vad gäller leder skulle jag tro att fördelningen mellan svårighetsgraderna är ganska lika på båda ställerna kanske att de finns lite mer lätta leder på telefonplan då jag upplever deras gradering som lite snällare.

Tack för givande svar. Har du några vettiga tips angående hur jag ska förbereda mig för att börja klättra?
 
Hej!

Grattis till ditt nyfunna intresse för en underbar sport. Nä, förresten, underbar livsstil!

Om du inte känner några som klättrar är det väl en perfekt idé att åka till nåt klättergym och börja bouldra. Inom en timme har du troligtvis en handfull nya kompisar, nästa gång tio, efter ett par månader 20. Alla med samma passion. 19 av dem med en härligt miljömedveten och hälsosam framtoning.

Efter ett tag kommer du in i känslan för klättring och din kropp kommer att bli starkare och mer uthållig, passen blir längre och mer givande.

Till våren kanske du känner dig riktigt vass i alla moves och nån av dina 20 nya kompisar kan säkert visa dig hur man säkrar varandra med rep på nån klippa i vårsolen.

Då börjar du fatta vad det handlar om. Inom kort har du läst minst 10 böcker på ämnet, sett alla filmer och youtube klipp som finns och lagt ner minst 10 000 kronor på skinande och färgsprakande utrustning som du helst vill ha i sängen när du sover, om det inte var för att det skulle kännas lite för knäppt.

Efter några säsonger har du klättrat i både i Yosemite och Ha Long Bay och det är knappast en livsstil längre. Du andas, svettas och äter klättring - det är en filosofi. Allt känns underbart, du börjar bära hem matvaror från konsum i din haulbag. Du går på fest i softshell och approach skor och låtsas vara intresserad av allt ytligt de pratar om fast du egentligen bara undrar om dörrposten till köket håller för pull ups...

Sorry, skenade iväg lite. Nu ska vi kanske inte gå händelserna så långt i förväg.

Eftersom klättring i grund och botten är friluftsaktivitet brukar de flesa ha nån typ av löst sittande, lite strechiga cargostil byxor eller shorts och t-shirt till. Som du skulle ha i skogen, typ. Slitstarkt ska det vara, och skönt!


Nåt mer du undrar över? Bara fråga! Finns gott om nördiga nattugglor här..

Lycka till!
 
Hej!

Grattis till ditt nyfunna intresse för en underbar sport. Nä, förresten, underbar livsstil!

Om du inte känner några som klättrar är det väl en perfekt idé att åka till nåt klättergym och börja bouldra. Inom en timme har du troligtvis en handfull nya kompisar, nästa gång tio, efter ett par månader 20. Alla med samma passion. 19 av dem med en härligt miljömedveten och hälsosam framtoning.

Efter ett tag kommer du in i känslan för klättring och din kropp kommer att bli starkare och mer uthållig, passen blir längre och mer givande.

Till våren kanske du känner dig riktigt vass i alla moves och nån av dina 20 nya kompisar kan säkert visa dig hur man säkrar varandra med rep på nån klippa i vårsolen.

Då börjar du fatta vad det handlar om. Inom kort har du läst minst 10 böcker på ämnet, sett alla filmer och youtube klipp som finns och lagt ner minst 10 000 kronor på skinande och färgsprakande utrustning som du helst vill ha i sängen när du sover, om det inte var för att det skulle kännas lite för knäppt.

Efter några säsonger har du klättrat i både i Yosemite och Ha Long Bay och det är knappast en livsstil längre. Du andas, svettas och äter klättring - det är en filosofi. Allt känns underbart, du börjar bära hem matvaror från konsum i din haulbag. Du går på fest i softshell och approach skor och låtsas vara intresserad av allt ytligt de pratar om fast du egentligen bara undrar om dörrposten till köket håller för pull ups...

Sorry, skenade iväg lite. Nu ska vi kanske inte gå händelserna så långt i förväg.

Eftersom klättring i grund och botten är friluftsaktivitet brukar de flesa ha nån typ av löst sittande, lite strechiga cargostil byxor eller shorts och t-shirt till. Som du skulle ha i skogen, typ. Slitstarkt ska det vara, och skönt!


Nåt mer du undrar över? Bara fråga! Finns gott om nördiga nattugglor här..

Lycka till!

Haha nått i stil med det du beskriver är ju önskvärt.
Men det finns en fråga jag inte fått svar på riktigt, ska jag gå dit själv och prova på, eller är det mer givande att ta en kurs? Jag tänker teknikmässigt osv.
 
Gå dit själv och prova först!

Titta på andra hur de gör och så kan du väl överväga en kurs sen. Men en kurs i säkerhet och reptekniker då, inte klätterkurs - det kommer av sig självt!
 
för mig, som inte var jättespänstig när jag började klättra, så tog det bortåt ett halvår innan jag kunde tillgodogöra mig boulderproblemen ens på lättaste nivån, eftersom de är relativt intensiva och teknikkrävande jämfört med att börja topprepa.

egentligen är klättringens rörelsemönster väldigt naturligt (man känner igen det från när man var liten, och om man tittar på hur apor klänger), men det är lätt att glömma bort det under längre peorioder av utpräglat markbaserad tillvaro.

så det kan vara lätt att känna det som en tröskel man ska över i början, eller skaffa sig dåliga ovanor om man kör för länge utan coachning, från kamrater och/eller instruktörer.

en topprepskurs är en rivstart som öppnar för både teknikinsikt och mer varierad klättring än bara bouldering - men det finns naturligtvis både bra och dåliga lärare.

i samband med en kurs kan man i bästa fall snappa upp ett par kompisar direkt, också.

annars är klättrare - relativt - chosebefriade och inkluderande, i min erfarenhet, så det är inte särskilt svårt att få hjälp och tips av folk runtomkring på klätterställen.
 
för mig, som inte var jättespänstig när jag började klättra, så tog det bortåt ett halvår innan jag kunde tillgodogöra mig boulderproblemen ens på lättaste nivån, eftersom de är relativt intensiva och teknikkrävande jämfört med att börja topprepa.

egentligen är klättringens rörelsemönster väldigt naturligt (man känner igen det från när man var liten, och om man tittar på hur apor klänger), men det är lätt att glömma bort det under längre peorioder av utpräglat markbaserad tillvaro.

så det kan vara lätt att känna det som en tröskel man ska över i början, eller skaffa sig dåliga ovanor om man kör för länge utan coachning, från kamrater och/eller instruktörer.

en topprepskurs är en rivstart som öppnar för både teknikinsikt och mer varierad klättring än bara bouldering - men det finns naturligtvis både bra och dåliga lärare.

i samband med en kurs kan man i bästa fall snappa upp ett par kompisar direkt, också.

annars är klättrare - relativt - chosebefriade och inkluderande, i min erfarenhet, så det är inte särskilt svårt att få hjälp och tips av folk runtomkring på klätterställen.

Tack för givande tips, jag är själv ganska ospänstig med så kan nog stöta på liknande problem.
 
Efter några säsonger har du klättrat i både i Yosemite och Ha Long Bay och det är knappast en livsstil längre. Du andas, svettas och äter klättring - det är en filosofi. Allt känns underbart, du börjar bära hem matvaror från konsum i din haulbag. Du går på fest i softshell och approach skor och låtsas vara intresserad av allt ytligt de pratar om fast du egentligen bara undrar om dörrposten till köket håller för pull ups...

*LOL*

besinthe, om du tror wally skojar så har du fel. precis så knäppt och härligt är det!

:)
 
Köp Stockholmsförare eller motsvarande för bouldering. Jag är inte ifrån Stockholm men visst bouldras det där. Sedan så tar du med dig en kompis och ni går ut och klättrar på stenblock utomhus. Klättra inte högre än att ni skulle våga hoppa ner och njut av sporten. Klätterskor och krita/kritpåse är det första du måste köpa. Finns verkligen få anledningar att hänga på klättergym. De populära klätterområdena utomhus brukar vara ett bra ställe att träffa folk på, även om de flesta som är där är där för att klättra.

En kurs kan du ta när du klättrat ett tag, är det boulderproblem du fastnar för bör du köpa en "crashpad", finns att köpa lite här och var i Stockholm och på nätet och kostar strax under 2000 kronor. Om du hellre vill klättra rep så hitta klätterkompisar som har utrustning, köp en egen sele och häng med denne några gånger innan du går en klippklätterkurs. Man tar till sig en kurs mycket bättre om man har de allra enklaste grunderna innan man går dit.
 
Köp Stockholmsförare eller motsvarande för bouldering. Jag är inte ifrån Stockholm men visst bouldras det där. Sedan så tar du med dig en kompis och ni går ut och klättrar på stenblock utomhus. Klättra inte högre än att ni skulle våga hoppa ner och njut av sporten. Klätterskor och krita/kritpåse är det första du måste köpa. Finns verkligen få anledningar att hänga på klättergym. De populära klätterområdena utomhus brukar vara ett bra ställe att träffa folk på, även om de flesta som är där är där för att klättra.

En kurs kan du ta när du klättrat ett tag, är det boulderproblem du fastnar för bör du köpa en "crashpad", finns att köpa lite här och var i Stockholm och på nätet och kostar strax under 2000 kronor. Om du hellre vill klättra rep så hitta klätterkompisar som har utrustning, köp en egen sele och häng med denne några gånger innan du går en klippklätterkurs. Man tar till sig en kurs mycket bättre om man har de allra enklaste grunderna innan man går dit.

Vad är stockholmsförare och vad är en crashpad? Grejen är att jag gärna vill prova på att klättra lite innan jag börjar köpa upp mig på en massa saker med risk för att dom bara blir liggande där. Jag vet ju inte riktigt än om jag kommer tycka att det är roligt trots att klättringen har väldigt goda förutsättningar, då jag alltid gillat naturen, alltid fascinerats av berg samt livsstilen. Tyvärr så har jag ganska lätt att ge upp då jag inte är speciellt stark, men avskyr att gå på gym därför kan jag inte bygga upp någon styrka i armarna som kan verkar krävas. Men det kommer väl efterhand man klättrar mer och mer.

Sen vet jag inte riktigt om jag är intresserad av inomhusklättring eller utomhus bouldering. Jag vill att klättringen ska leda till att i framtiden kunna bestiga några fina berg med olika svårighetsgrader tillsammans med en polare.

Min plan är väl kanske att jag ska hitta några jämnåriga klätterpolare på klättercentret då alla mina kompisar bor en bra bit ifrån Stockholm, därav fungerar inte tipset med att låna utrustning av en kompis.

Jag ligger lite i valet i kvalet om jag ska punta en 400 kr för en 2 timmars kurs, eller om jag ska gå dit själv och prova med risk för att jag inte lyckas uppnå nånting.
För om jag fattat det rätt så måste man ha någon med sig med grönt kort för att få klättra med rep på vägg?

Finns det några tips på någon bra bok jag kan läsa angående lite teknik och basic fakta om diverse klättring?

Är väldigt tacksam för alla tips jag fått hittils.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Hobbabobbabooh Nybörjare i klätterhall Klättring allmänt 1
bananmannen Nybörjare gör bort sig. Klättring allmänt 3
GreenHorn Osäker Nybörjare Klättring allmänt 12
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Johan_84 Nybörjare Klättring allmänt 4
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
SmakfullFilé Nybörjare i Bohuslän. Klättring allmänt 4
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
Hanna S. Nybörjare inom klättring Klättring allmänt 3
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Putte74 Firning/Nybörjare Klättring allmänt 8
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
karin w Nybörjare i Chamonix Klättring allmänt 11
58429 Klätterutrustning för en nybörjare (inom- och utomhus) Klättring allmänt 5
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Kalle Sigurd Toprepstur i Göteborg med nybörjare Klättring allmänt 3
realout Nybörjare söker klätterkompis i Gbg. Klättring allmänt 1
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
felnich Satsa på klättring - nybörjare öht Klättring allmänt 5
Trident21 Nybörjare med frågor. Klättring allmänt 4
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Linda-lo Klätterkurs för nybörjare, tips? Klättring allmänt 3
Freddie nybörjare!?? Klättring allmänt 1
Lite nybörjare Klättring allmänt 5
stelow Klätterkurser för nybörjare i södra europa? Klättring allmänt 3
gerra Nybörjare Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.