Satsa på klättring - nybörjare öht

Jag har provat på klättring och tycker det är jättekul, men efter flera år av fyskisk passivitet har jag en usel kondition och uthållighet (styrka).
Jag skulle vilja satsa på klättring på allvar, med rätt kost och rätt träning.
Jag är 18 år och är otränad; har jag någon chans? Vilken nivå kan jag komma till om jag satsar på klättring?
När börjar det gå "utför" för en klättrare? Nå'n gång måste väl även elitklättrare lägga av.

Jag är helt ny i sportvärlden så jag behöver lite vägvisning... vet ni några bra böcker som jag kan låna (teori om rätt träning och rätt kost t.ex.)?
 
Det finns klättrare som klättrar oerhört bra även efter 40 år fyllda, antagligen några som klättrar 8a även efter 50 fyllda.

Har man kommit dithän tror jag att man kan hitta klättring som roar restern av livet även om man får kliva nedåt i graderna en aning.

Är du 18 är inget försent, även om det inte skadar att sköta sin kropp då den byggs upp under tonåren.

Är du mycket otränad så tror jag allmän träning av kondition och muskler är vad du behöver det närmaste året. Om du samtidigt klättrar, under det kommande året så lär du veta bättre vad du vill åstadkomma, och kanske då kan börja träna mer målmedvetet efter det året.

Klättring är jobbigt och de flesta brukar säga att bästa klätterträningen är att klättra.

Är du i dålig kondition tycker jag alla vanliga hälsoråd bör vara aktuella, spring och cykla, simma eller vad som helst i kombination med lagom svår klättring. Gymträning kan säkert vara bra, men då är det möjligt att övningarna snart ska anpassas en liten aning för dina mål.
 
Du är alltså 18 år och undrar om du har någon chans att bli en seriöst duktig klättrare?

Svaret på den frågan blir, med eftertryck, ett rungande JA!!

Själv är jag 36-årig nybörjare, och har troligen passerat ngn kritisk ålder för att komma upp på någon "elit"-nivå. Men jag lägger mig nog inte platt för det.. ;)

Klipp-sportklättring kräver ingen exeptionell kondition eller långdistansuthållighet, därmot krävs muskelstyrka, styrkeuthållighet, smidighet, och kordination/teknik av rätt stora mått. Vad gäller styrke/styrkeuthåligheten är åldern inte lika kritisk som för konditionssporter. Även om man varit svag ända upp i hyggligt hög vuxen ålder har man rätt bra möjligheter nå toppnivå med rätt träning och tillräcklig tid. Smidigheten minskar något succesivt efter dryga 20-åldern, likaså förmåga att ta till sig ny teknik, men även det kan oftast övervinnas i hög grad fast med lite längre tidsåtgång. För ren konditionsutövning är det lite annorlunda, vid 18-års ålder har man fortfarande en rimlig chans att nå elitnivå även med låg utgångsnivå, men så mycket längre bör man nog inte vänta om målet är yttersta elit. Sedan tillkommer genetiska faktorer... emellanåt dyker det upp personer som trots ohälsosamt leverne till långt fram o över 30-årsåldern presterar grymt bra resultat även i konditions- o uthållighetssporter efter lite målinriktad träning... genetiken kan vara en mäktig faktor! ..hrrmf.. avundsjuk.. ;I

Beroende på hur din hälsostatus ser ut nu kan det ta längre eller kortare tid, men vid för klättring låga 18-års ålder är det inte mycket att fundera på! Börja försiktigt och öka succesivt, ha inte för bråttom, men utmana dig själv då och då.

Kör så det ryker!
Lycka till!
Jörgen
 
Hei,

aldri for sent å begynne å klatre ;o)

En instruktør på det første klatrekurset jeg var på sa at det er en fordel å være svak når en begynner å klatre. Hans argument var at en da lærer å klatre riktig teknisk ettersom man ikke har kreftene til å hale seg opp etter armene. Stor nybegynnerfeil!

Ellers er jeg enig i at den beste muskel treningen for klatring er nettopp klatring!

Så klatre på ;o)

Line
[Ändrat av LiMa 2006-06-09 kl 15:26]
 
Alla gånger! Jag började efter 40, men har lika kul för det. Nu har jag i och för sig aldrig varit fysiskt inaktiv, men är du så ung som 18 har du ju alla chanser att träna upp dig. Många klättrar också bättre och bättre med åren, eftersom erfarenhet är en icke föraktlig del av sporten, så du har alla chanser att bli duktig och framför allt, så många år att ha kul!
 
Skojar du?

18 år är bara för gammalt om du vill bli balettdansör, elitgymnast eller cirkusakrobat. För klättring är du fortfarande bara barnet.

Jag började när jag var 27 och då hade jag inte sportat regelbundet sedan gymnasiet, både rökte, drack och käkade junkfood. Nu nio år senare har jag precis klättrat min första 8a. Visserligen röker jag inte längre, men jag dricker och käkar junkfood...
För några år sedan var det någon svensk som gjorde sin första 8a vid över 50!

Några råd på vägen dock. Glöm specifik träning, särskild diet och allt annat sånt, åtminstone några år. Det enda du ska se till att göra är att klättra regelbundet och ha j-vligt kul, för då kommer du bli bättre utan att behöva fundera på hur. Undvik att jämföra dig med andra, alla har olika förutsättningar. Det finns inga genvägar, det är bara att klättra regelbundet, tränar du för hårt får du lätt skador och riskerar att tröttna när resultaten inte kommer så fort som du hoppas. Det spelar ingen roll hur stark du är om du inte har teknik och den får du bara genom att klättra. Och när du fått den så har du fått styrka på köpet.

Så, ut och klättra och se till att ha roligt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...