Nybörjare med frågor.

Har precis gått en nybörjarkurs, och fastnade direkt. Så de är ju bara och skaffa grejor och börja. Men de är ju ganska dyrt.

De känns ju som att jag kommer hålla på med de här, så finns de någon anledning och inte köpa bra (dyra) grejor med en gång. Visst jag behöver inte all utrustning, kommer ju börja med topprep och andreman. Men planen är väll att ganska snart, innan vintern i alla fall prova och leda lite enkla leder. Finns väll ingen anledning och vänta egentligen?

Men var hittar man en bra butik (Bor i småland, men kan åka en bit, Göteborg t.ex) som har de mesta, är inte sugen på och åka omkring och leta i 4-5 butiker i olika städer?

Har kollat runt lite på nätbutiker oxå? Hittade T.ex http://www.addnature.com , men de borde väll finnas mer? Vilka/ Vilken är bra?

Klättersaker är ju något helt nytt för mig, så man vet ju inte vilka företag (märken) som gör bra grejor? Petzl verkar ju finnas lite över allt, hur är dom? Vad finns de mer för märken som man kan lita på? (Ja jag är väll en prylbög som vill ha fina prylar)

Istället för att köpa lösa delar, finns de några nybörjar kitt? Eller är de bara hopplock med dom billigaste sakerna som jag är så alergisk emot?

Edit:
Funderar på och åka ner till kullen, men de verkar vara svårt och få tag i någon bra förare? (i alla fall en infon man får om man söker här) Stämmer de fortfarande?

[Ändrat av Trident21 2005-07-28 kl 19:50]
 
kullen

Du kan köpa en förare (guidebok) i kiosken ute på kullaberg. Se dock till att köpa den Danska föraren, Klatring på Kullen. Lycka till !
 
Hej

För 17, en grundkurs ska tala om vilka prylar du bör köpa först och var det finns bra inköpsställen i ditt närområde, skriv till din arrangör och gorma lite och säg att du vill veta!

Här kommer dock några generella svar eftersom jag inte vet något om butiker i Göteborg (är en sån där dum 08).

Det du behöver först är skor, sele, någon eller några skruvkarbiner, en broms, kritpåse och krita. Ska du klättra ute behöver du en hjälm. Resten får du förlita dig på att en mer erfaren kompis har så att du kan låna först.

Det är viktigt att grejorna sitter bra. Du ska provhänga selen och prova skorna (exakt det sko-par du tänkte köpa, det kan skilja mellan skor av samma märke och storlek). Detta kan du bara göra i butik (selen kan du i och för sig provhänga och köpa på nätet sen, men alltså inte skorna).

Skor kan du också köpa begagnat, men tänk på att det är en förbrukningsvara, så enda chansen att få tag på vettiga är från någon som köpt fel storlek och då är de kanske lite billigare, men det går alltså inte att köpa väl ingångna, för då är de förbrukade.

Köp inte en begagnad sele, du vet inte vad den råkat ut för, hur många fall det är gjort i den, dess ålder och hur den förvarats. Detsamma gäller karbiner, broms och hjälm, dessa vill du ha din egen logg på vad de råkat ut för.

Om du hittar någonstans att prova och får ner priset (utom för skorna då) på nätet, så är Addnature en bra och seriös firma, har funkat hur bra som helst för mig.

Skor, sele skruvkarbin och broms bör du få för ca 1500-2000 spänn, beroende på märke. Paketpriser kan vara något billigare, se då till att det är selen som passar perfekt, för den kommer du att dras med längre än skorna. Men det bästa är givetvis att prova in allt efter hur just din kropp är skapt.

Hoppas detta var till någon vägledning.
 
Litet missförstånd.....

Inget fel på kursen, trärtom. Jag vet precis vag jag ska köpa för grejor, men inte var och vilket fabrikat. Men de bästa är väll egentligen och åka runt och känna på sakerna. Vet att skor skall provas, men köper man en sele som man kan ställa in nästan allt på, måste man prova ändå?
 
PS:såg att du frågade om märken också. De flesta stora märken är bra, mer en smakfråga och som jag skrev ovan, vilket som passar just dig. Bland det stora finns Petzl, DMM, Mammut, Marmot, Black Diamond och säkert några till som jag missat. Det man betalar för är finishen, kopior från gamla öst är lika säkra (det finns ett visst märksystem, precis som med elektriska aparater, så att man vet att det man köper är ok. Det som säljs i Sverige är kollat.)

EDIT: vad svårt det var att stava till elektriska... :p
[Ändrat av lilla_my 2005-07-28 kl 22:11]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Hobbabobbabooh Nybörjare i klätterhall Klättring allmänt 1
bananmannen Nybörjare gör bort sig. Klättring allmänt 3
GreenHorn Osäker Nybörjare Klättring allmänt 12
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Johan_84 Nybörjare Klättring allmänt 4
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
SmakfullFilé Nybörjare i Bohuslän. Klättring allmänt 4
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
Hanna S. Nybörjare inom klättring Klättring allmänt 3
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Putte74 Firning/Nybörjare Klättring allmänt 8
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
bestintheclass Nybörjare Klättring allmänt 23
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
karin w Nybörjare i Chamonix Klättring allmänt 11
58429 Klätterutrustning för en nybörjare (inom- och utomhus) Klättring allmänt 5
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Kalle Sigurd Toprepstur i Göteborg med nybörjare Klättring allmänt 3
realout Nybörjare söker klätterkompis i Gbg. Klättring allmänt 1
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
felnich Satsa på klättring - nybörjare öht Klättring allmänt 5
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Linda-lo Klätterkurs för nybörjare, tips? Klättring allmänt 3
Freddie nybörjare!?? Klättring allmänt 1
Lite nybörjare Klättring allmänt 5
stelow Klätterkurser för nybörjare i södra europa? Klättring allmänt 3
gerra Nybörjare Klättring allmänt 3
gjnn Västra leden Kebnekaise, frågor Klättring allmänt 7
hbgsnix Frågor om Årjängsberget / järnberget Klättring allmänt 2
Iggle Lite frågor om helkropsselar för barn Klättring allmänt 3
Bloggomann Frågor inför en helg kring Simonsberget Klättring allmänt 18
kotten1 Frågor om självlåsande broms. Klättring allmänt 16
Mike C Solo ledklättring - mera frågor Klättring allmänt 6
Kapusta Mörkberget - lite frågor Klättring allmänt 22
Cim_GoodFella Ett blåbärs betraktelser och frågor (Långläsning) Klättring allmänt 5
kanada Frågor ang Thailand Klättring allmänt 5
avslutad120814 klätterskolan.se - ett par frågor Klättring allmänt 5
pecall Klätternostalgi: 20 frågor om gamla klätterskor Klättring allmänt 23
joakim_victorin Frågor om Arco i Italien Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.