Alltid riskabelt att rekommendera utrustning på detta forum

Dock finns det en mycket bra sökfunktion.
Men det beror väl lite på hur mycket ni har tänkt använda utrustningen efter vandringen.
Det som behövs är väl: tält, ryggsäck, skor/kängor, sovsäck, liggunderlag, kök.
Samt att jag skulle rekommendera klövjeväskor till hundarna.
Bra tält går att hyra, bra om man inte vet vad man vill ha.
Stor kostnad om man kommer fram till att man inte trivs med tältlivet.
Jag och frugan började med ett gammalt kupoltält från 80-talet.
När vi båda visste hur vi ville nyttja tältet köpte vi ett nytt tält.
Ryggsäck: Åk till närmaste butik och prova med "rätt" vikt. Ta den som sitter bäst och är prisvärd.
Fråga om Du får låna hem.
Skor/kängor: Beror lite på, vet inte hur Classicern går i år men jag antar att den går längs ganska väl trampade leder. Då klara man sig med en relativt låg sko skulle jag anta. Ta hjälp av butiken och gå in skorna/kängorna innan.
Själv har alltid trampat runt i ett par höga kängor för stabilitetens skull men jag använder dem nästan dagligen under hösten till jakt i marker utan stigar.
Sovsäck: Vi har ångrat att vi inte köpte två som vi kan sätta ihop till en gemensam säck. Annars är mitt tips att köpa en 3-säsongssäck. Lätta säckar blir oftast dyra.
Skulle tro att man kan hyra sovsäck om man skulle inse att tältlivet inte är speciellt kul.
Liggunderlag: Pris beroende på hur komfortabelt man vill ha det. Har använt ett 49 kr i 10 års tid. Men skall uppgradera det i år.
Kök: Går att hyra, annars har vi provat både Trangia och gasolkök. Nu kör vi gasolkök på sommaren.
Hundarna: Beroende på hur stora de är men vi kör klövjeväska på vår stora hund (en vorsteh) han bär drygt 10 kg, hundarnas mat plus lite till. Mitt råd är att köpa en klövjeväska som passar hunden och som inte har vikten över ryggen utan över frambenen.
Som jag har förstått det kan man nästan klara classicern med en midjeväska. Så fundera igenom hur ni vill använda utrustningen efter classicern och ta hjälp av en bra butik.
/Jonas