Nya leksaker till min Fujufilm Finepix S5000

Jag har ovanstående kamera, det är en digitalkamera i systemkamerautförande, men det är alltså INTE en systemkamera.

När jag fick den medföljd en adapterring (55mm) som man tydligen kan fästa filter på o.s.v.

När jag sökte på adapterringen namn AR-FX5 hittade jag bl.a. detta http://www.raynox.co.jp/english/digital/s5000/index.htm

Innebär detta att jag skulle kunna ha ett supertele till min kamera som INTE är en systemkamera? Jag blir väldigt förvirrad.

En helt ny värld har öppnat sig med nya leksaker och filter. Eller?

Upplys mig!

kristofer_wallmark; sa:
Jag har ovanstående kamera, det är en digitalkamera i systemkamerautförande, men det är alltså INTE en systemkamera.

När jag fick den medföljd en adapterring (55mm) som man tydligen kan fästa filter på o.s.v.

När jag sökte på adapterringen namn AR-FX5 hittade jag bl.a. detta http://www.raynox.co.jp/english/digital/s5000/index.htm

Innebär detta att jag skulle kunna ha ett supertele till min kamera som INTE är en systemkamera? Jag blir väldigt förvirrad.

En helt ny värld har öppnat sig med nya leksaker och filter. Eller?

Upplys mig!

Ja, jag har själv en Konica Minolta Dimage Z5 som har en gänga för filteradapter.

Till Z5 köper man således en filteradapter som gör att man kan skruva fast valfritt tillbehör med 52mm gänga i, filter, tele- eller vidvinkelkonverter, framför kameralinsen.

Jag gissar att det fungerar på samma sätt med din kamera.

Min far, som har en likadan kamera som mig, köpte en telekonverter (tror det var 2x) och en gänga från 52mm till 70någonting mm (då telekonvertern hade större gänga än 52mm).

Utan extra linser har KM Z5 motsvarande 420mm tele, med konverter (2x) blir detta 2*420mm = 840mm.

Man förlorar dock en hel del i kvalitet när man använder telekonvertern, främst i ytterkanterna. 840mm zoom är även något ohanterligt utan stativ...
Man ska vara medveten om att man måste zooma en del för att slippa få en "rund" bild, dvs bilden syns som en cirkel med svart runt om.

Jag använder min adapter uteslutande för att kunna använda filter på min icke-systemkamera.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för ditt något sena, men välskrivna, svar!

Jag har läst på en hel del sen jag postade den där och kommit fram till att TCON-17 funkar bäst som telekonverter på s5000. Jag har sett en del exempelbilder på fotosidor (användarbilder alltså) där vignettering inte syns - de där rundade hörnen du menar. Men man tar helt klart den risken eftersom dessa kameror är gjorda för sin inbyggda zoom, sensorn är ju anpassad därefter.

Däremot så ska det tydligen bli väldigt bra resultat med makrolinser. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips