Ny utrustning eller serva gammal

Hej!
Jag har fiskat sporadiskt men rätt så regelbundet under hela min uppväxt och då efter aborre och gädda i åar och insjöar med haspel. Nu har jag haft ett fiskeuppehåll på några år men tänkte börja ta upp fisket igen. Dock så märkte jag att min gamla haspelrulle, en ABU cardinal combo 3 (vet ej ifall det säger någon något) har kärvat ihop! Skruvade isär den och märkte att smörjfettet var alldeles hårt. Efter att jag pillat bort en del så började rullen gå bättre men långt ifrån perfekt. MIn fråga är: Är det värt att "serva upp" rullen eller ska man köpa en ny? Vad är den förväntade livslängden på en haspelrulle?
Henrik

Det är en fråga som bara du själv kan besvara, men några droppar fotogen i lagringar brukar göra att det går lättare igen. Hur du ser på din tid och ditt välmående av att fixa det själv eller gå ut och shoppas loss.
Det handlar ju om inställning och att kunna kontrollera. Så vad värdesätter du DIY eller funktion direkt?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tummen mitt i handen

Tja... jag gillar ju känslan av DIY när jag väl får till den.. är ju en rätt så opraktisk person tyvärr. Det är ju kul med nya grejer men det kostar ju pengar som man kanske inte har.... dessutom blir min fru så irriterad på mig när jag skaffar nytt ;-) Så det blir nog renovering....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips