Ny karta Muttos och östra Sjavnja

Måste tipsa om den nya Muttoskartan i skala 1:50000 som har kommit ut på marknaden alldeles nyligen. På baksidan östra Sjavnja. Det är Calazo förlag i samarbete med Laponiatjuottjudus/förvaltningen som arbetat fram kartan. Sist det fanns en bra Muttoskarta är kanske 15 år sen. Kartorna innehåller aktuell information om leder, stugor, fågelskyddsområden etc. Även Rallarstigen är med mellan Porjus-Gällivare.

Kartan kanske inte ännu är hemtagen till lokal affär men finns på Calazos hemsida. Kartan kommer även säljas på Naturum i Stuor Muorkke/Stora Sjöfallet som öppnar upp igen 1 mars

HM Kuhmunen
Laponiatjuottjudus

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vilken julklapp! Jag skall företa en Muttosvandring under våren 2016. Sist jag var där använde jag mig av Vägkartan, men på den finns inte Rallarstigen utmärkt. Att skalan är 1:50.000 istället för Vägkartans 1:100.000 är också en fördel.

HasseQ

Temp. avstängd
Sjaunja är väl ännu mer beroende på att man har en båt. Inga vandringsleder och en massa myrar. Otillgängligt att ta sig till där Sjaunjaälven börjar. Man kan hitta en del turbeskrivningar från dom som paddlat om man googlar. Ganska tufft.

Sjaunja är väl ännu mer beroende på att man har en båt. Inga vandringsleder och en massa myrar. Otillgängligt att ta sig till där Sjaunjaälven börjar. Man kan hitta en del turbeskrivningar från dom som paddlat om man googlar. Ganska tufft.
Och om man är där i juli tror jag att det är mycket mygg!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips