Narvik - Keb, del II - upplösningen...

Gluttat lite på kartor i helgen, och det får nog banne mig bli Narvik (fast egentligen Katterat) - Keb första veckan i september. Återstår att se om det ordnar sig med kommunikationer. Tack för tipsen! Det är med tält, förresten, om nån har några ytterligare råd tar jag föståss tackasamt emot...

Bert menade att han nog ville ha tio dagar på sig för den sträckan, men hur jag än räknar och mäter längs leden får jag inte fram mer än 10-12 mil om man håller sig längs leden... det känns mer som en sexdagars tur tycker jag. Då blir det kanske rent av tid att springa upp på Keb när man kommer fram. Eller har jag fattat fel?

Har fjällstationen fortfarande guidade turer upp på sydtoppen så dags (runt 8 sep)?

Tack också till er som skrivit in om olika maträtter lämpliga för hemmatorkning. Ni kommer lätta ryggsäckern avsevärt! :)

mvh

stefan
 
Lycka till Stefan

Hej!

Kul att du bestämt dig.

Varför jag vill ha fler dagar på en sån tur beror dels på att jag gärna stannar två nätter på ett ställe som är vackert och med fint väder. Eller om vädret blir alltför bedrövligt.

Dessutom tycker jag att 2 mil är min övre gräns vad gäller dagsetapp - om jag måste gå två mil varje dag. Vid enstaka tillfällen kan man väl dra iväg bortåt 3 mil på en dag. Men som snitt är allt över 2 mil för mycket för mig.

Glöm inte njutningen och avkopplingen också. En ofrivillig vilodag ( eller två !) innebär problem, om du inte har fler än sex dagar.

Och schysst om du ger en rapport efteråt! :)

Mvh Bert
 
tack...

Vi har 8 dagar på oss, och med en tänkt att ägnas åt Sydtoppen på Keb (som naturligtvis kan få stryka på foten om vi inte hinner) och 7 till vandringen borde det funka. Dessutom är vi lyckligt lottade nog att ha jobb där ingen går i taket om man ringer och säger att man tyvärr blev insnöad i fjällen och kommer en dag sent eller två, så det ordnar sig nog.

Det ska bli spännande med en höstvandring såpass långt norrut. Finns det ngn möjlighet att bedöma sannolikheten för ett riktigt snöväder i Narvikkrokarna i början på september, eller är det helt olika från år till år?

mvh

stefan
 
Snön kommer inte i Narvikkrokarna

Hej!

Det är nog liten risk att snön kommer i början av vandringen. Inflytandet från Atlanten är stort, med "milda" vindar.

Däremot kring Storsteinsfjell, där du kommer upp på höjd, kan det nog komma nysnö. Men troligtvis inte! Inte i några mängder i alla fall. Snö som blir liggande blir det inte förrän oktober. Och som de senaste höstarna varit, har man hellre trott att man är i Skottland. Milt.

Men man skall aldrig säga aldrig.... Utrusta dig för snö!

Det blir nog bra det där. Särskilt med dom marginaler du har.

God tur.

Bert
 
Septembertursväder

September är den tid på året jag numera brukar söka mig till fjälls. Inga mygg, vaden brukar vara lätta, färgerna vackra osv.
Jag gjort ett tiotal höstturer i Keb och norrut mot Abisko-Riksgränsen. (Och man ser ju "ditt" område från detta område).
Jag har då gått någon gång i intervallet 1-20 september. Mao v 36, 37 ibland 38. På topparna börjar ofta snön att lägga sig igen. Under vandringen så har det blivit dagar när snö fallit (men också turer med uppkavlade skjortärmar och sol = varmt) men hittills har snön aldrig legat mer än någon/några dagar.
Däremot har tempen vid något tillfälle "ramlat" ned till -10 stjärnklara nätter.
Något år har jag haft otur med vädret så det har pendlat mellan -1 och +3. Men generellt har det varit en bra tid att vandra.
Jag har alltid med mig en extra dunväst när jag går denna tid på året.

Jag tvivlar på att det går toppturer till Keb. Har inte snön lagt sig, så är risken stor att snöfälten mer kan klassas som "isfält".

Mvh Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petho Fjällvädret Narvik-Keb-Nikkaluokta i sommar? Fjällvandring 7
petho Vackraste vägen Narvik-Keb? Fjällvandring 7
Stefan N Narvik - Keb? Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
JohnnyL Tåg Abisko-Narvik Fjällvandring 2
Ljunggren Nattåget Stockholm - Narvik Fjällvandring 2
Rollofunk Vandra Abisko - Narvik tipps? Fjällvandring 10
risene Vandringsmöjligheter i Narvik? Fjällvandring 4
Zephyria 5 heldagar runt Riksgränsen/Narvik/Abisko Fjällvandring 5
perosen vandringsbart någonstans Gällivare / Abisko / Narvik v 26? Fjällvandring 2
Stenistöveln Narvik - Abisko Fjällvandring 3
Gunnar81 SJ:s nattrafik mot Kiruna/Narvik hotad Fjällvandring 39
Petlof Vandra från Narvik till Kebnekaise Fjällvandring 2
UlfBack Tips för vandring Ritsem - Narvik Fjällvandring 0
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
Arctic Fox Buss Narvik-Skjombotn Fjällvandring 6
shalin Lofoten och Narvik Fjällvandring 7
Red Robin Tips på Abisko - Narvik? Fjällvandring 4
Jenny579 midommar Narvik/Lappland Fjällvandring 0
äbba Abisko - Narvik Fjällvandring 1
Jozz Tips på stäckan Abisko-Narvik Fjällvandring 1
robinhund Narvik Fjällvandring 0
Orre88 Nikkaluokta - Narvik sista veckan i juni? Fjällvandring 0
2boots Katterratt to Narvik help please Fjällvandring 2
kollebolle Narvik - Abisko Fjällvandring 8
Spinspider Tåg Katterat - Narvik Fjällvandring 4
Tilds Vandring i Narvik-Abisko-Kebområdet? Fjällvandring 4
Markus88 Riksgränsen - Narvik Fjällvandring 16
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
xbelle Narvik-Ritsem med hund Fjällvandring 1
soljesp Billigaste vägen till Narvik alt. Lofoten med omnejd? Fjällvandring 3
erila107 Vandra från Abiska till Narvik Fjällvandring 2
Miller418 Narvik-Abisko? Fjällvandring 4
Tobbe74 Rallarvägen Abisko-Narvik Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.