Någon som har åldern inne och minns 30-kg gäddan från Hornavan?

Skön gubbe!:)
Jag minns det här reportaget för det stod om det i DN på den tiden, Morsan o farsan hade sparat artikeln åt mig till nästa gång jag svepte förbi hos dom på visit. :)
 
Det var väl, om jag minns historien rätt, så att själva gäddan aldrig vägdes. Detta eftersom fångstmannen, som inte ville släpa hem fiskrens, tog ur och filéade den på plats. Filéerna vägdes dock och vägde mer än tio kilo vardera.
 
Visst var det så at than rensade gäddan nere vid stranden. Den gäddan hade levt gott på både vanlig fisk o ädelfisken i Hornavan.
 
Såklart dom fanns eller har funnits. En numera avliden vegetarian som fiskade gädda med sax och ryssja. Han sa att i hans sjö äter gäddorna svanar!
En bekant som brukade fiskade med sax där sa att 14 kilos fick dom lite tit som tätt på vintern. Sjön är en dysjö med snitt djup på 2 meter, djuphålan är väl 2,3 meter.

Innan 2018 års värmebölja skulle jag säga att det var en av landets gäddtätaste sjöar. En snitt angling fick man runt 40-60 gäddor.
Fiskade i den sjön hela ungdomen, varje sommardag cyklade jag dit.
Det var som tusenbröder med gäddor. Fiskade vi riktigt hårt gick gäddorna upp i snitt storlek.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.