Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot

Är i behov av goda råd ang. Garmin StreetPilot i androidtelefon, vet att SP inte funkar med OS 6.0 eller högre

Tänkte göra en "framtidssäkring" och köpa en lite bättre Samsung än den jag har, köpte en helfräsch Samsung Alpha (android 5.0.2) med 32 gb internminne men får inte till det av någon anledning

Efter installation av rätt APK (tror jag) så går SP igång helt perfekt med alla faciliteter, MEN när jag avslutar programmet så är det nästan tji att starta SP igen, först efter 10-15 försök så kan det gå igång men sällan på direkten
Har provar avinstallera/installera ett antal ggr men med samma resultat, har även testat 2.35 och 2.37 men med samma usla resultat

I min enklare Samsung Core Prime (OS 5.1.1) funkar SP i stort helt perfekt men där får jag köra program och kartor via minneskortet pga litet internminne

Eftersom jag är så förtjust i detta program så vill jag har en reservtelefon Bra att ha med vid tex skoterledsjobb eller annat ute i naturen eftersom man kan ladda in vilken garminkarta som helst som man har tillgång till, tex fastighetskartan

Perfekt med allt man behöver i kartväg i telefonen och att inte behöva släpa med en apparat till

Kör själv StreetPilot på en Galaxy Note av första generationen och det funkar utmärkt, den högupplösta oledskärmen är oslagbar.

Då det funkar för dig första körningen är det knappast fel på installationen.
Om du startar om telefonen, funkar det då på första försöket? I så fall kan det vara att en process ligger kvar efter att du avslutat SP.
Finns ju flera appar som ger möjlighet att döda processer så prova med att se om det finns kvar nån process som är relaterad efter det att du gått ur SP och döda den i så fall så kanske det går att starta SP igen.

Bara en tanke som jag hade men gratis att testa....

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Efter installation av rätt APK (tror jag) så går SP igång helt perfekt med alla faciliteter, MEN när jag avslutar programmet så är det nästan tji att starta SP igen, först efter 10-15 försök så kan det gå igång men sällan på direkten
Har provar avinstallera/installera ett antal ggr men med samma resultat, har även testat 2.35 och 2.37 men med samma usla resultat
I "Application Manager" för appen så finns det "Force Stop", "Clear Cache" och "Clear Data". Testa om något sådant hjälper.

Annars så brukar de flesta appar klara av att aldrig "stängas av" utan kan ligga i bakgrunden utan att störa. Finns även inställning för att begränsa hur många appar som får köra i bakgrunden samtidigt. Den når man genom "Developer Options" som är en gömd meny som visas efter man tryckt ett antal gånger på "Build number" eller nått liknande. Googla efter hur man gör på en Samsung med Android 5.

Tack för era svar, lyckades aldrig få till det med Alphan, sålde den och köpte en väldigt fin s5 mini där det funkade klockrent medSP men fick andra bekymmer
Mini 5:an ville hela tiden uppgradera till 6.0. rootade den med det hjälpte inte, googlade på problemet, bla Sammobile och förslagen var många men inget hjälpte, till slut fick jag tips om ett program, Titanium backup, där kunde jag frysa programuppdateringar och slapp irriterande typ "klart för programuppgradering"
Fö kan nämnas att min enkla Samsung Core Prime hanterar kart panoreringen betydligt snabbare än s5 mini trots genomgående bättre telefon

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips