Nätverk för distanspaddlare i Stockholm/Mälardalen – intresse?

Idag finns det ett stort utbud av kajakturer arrangerade av både klubbar, föreningar och privata företag. Paddlingstempot ligger vanligen kring 5-6 km/h och dagsdistansen ofta mellan 25-30 km. Vill man paddla lite snabbare och längre är utbudet begränsat.

Sedan finns det ju distanstävlingar så som Dalslands kanotmaraton, Strängnäs kanotmaraton och Orust runt som är kul initiativ. Men dessa evenemang är av naturen ”crowded” och det blir inte samma grej som att göra egna upplägg.

Man kan ju alltid ta ledigt 2-3 månader och själv bränna svenska eller norska kusten men har man inte den möjligheten och lite större sociala behov så är inte heller det ett alternativ.

Tänker att ett nätverk för distanspaddlare kunde vara ett alternativ, med förslagsvis följande syfte och ramar:

• Arrangera gemensamma endags-, helg- och veckoturer
• Dagsdistans 50-100 km och tempo ca 7- 8+ km/h
• Även turupplägg med inslag av öppet hav
• Fokus på säkerhet och erfarenhetsutbyte

Under den gångna säsongen har jag gjort några turer som passar in i konceptet:

• Björkvik – Tärnskär ToR över dagen. 50 km
• Stavsnäs – Svenska Högarna ToR över dagen 100 km
• Svartklubben – Käringsund (Åland) – Märket – Svartklubben 2 dgr. 100 km.

Turer på ”önskelistan” inför säsongen 2014:

• Stockholm – Helsingfors, 9 dgr. 430 km (ca 50 km/dag)
• Höga kusten, 2 dgr. 100 km (50 km/dag)
• Svartklubben – Käringsund (Åland) – Märket – Svartklubben 1 dag. 100 km.
• Gustavsberg – Ingarö runt över dagen. 50 km
• m.m.

Är kajakledare inom Friluftsfrämjandet och har även NIR Hjälpledare (Nordisk instruktörslicens). Men tanken med ett nätverk för distanspaddlare är att den som vill ska, utifrån intresse, kunskap och erfarenhet kunna föreslå, arrangera och leda turer tillsammans med ”likasinnade”. Man ska inte behöva vara extrem multisportare för att gilla upplägget. Själv har jag en lättrollad allround skeddakajak utan roder men gillar att paddla ”lite snabbare och lite längre”.

Om du håller till i Stockholm/Mälardalen och gillar konceptet så hör gärna av dig. Kanske kan vi bli ett gäng till nästa säsong :)

Marcus Ihre, Gustavsberg
marcus.ihre@gmail.com

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Varför inte utnyttja det som finns?

Hej,
Varför kör du det inte genom Främjandet?
Patrik, aktiv Lidingö LA

Hej Patrik,
ingen skugga över Friluftsfrämjandet. FF har en mycket bra verksamhet och som kajakledare inom FF kommer jag att leda turer i FF:s regi även framöver.

Men när det kommer till lite längre och snabbare turer så är jag inte säker på att FF är rätt forum. Har under ett par säsonger arrangerat lite längre turer i FF:s regi med lite högre tempo och, med några få undantag, är det mestadels mina privata kajakvänner som ansluter. I det läget blir det också lite märkligt att ta ut en deltagaravgift av sina privata kajakvänner så som är praxis inom främjandet.

Utöver detta tänker jag också att ett nätverk blir mer som ett kompisgäng, där alla utifrån kunskap och erfarenhet kan ta initiativ till att arrangera och leda turer. Alla som deltar bidrar på olika sätt men ingen avgift tas ut. Inom FF är det som bekant formellt utbildade ledare som planerar, ansvarar för och leder turerna. Återigen, jag har stor respekt för att som görs inom FF men sannolikheten att hitta likasinnade i detta sammanhang är större om man inte sätter "organisatoriska gränser".

Marcus :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips