MTB-tips?

Joe

Gäst
Hej!

Jag har tänkt köpa en cykel för runt 5000-6000 kronor. Tänkte börja köra en hel del blandat skogväg/stadskörning.

Byter väl upp mig inom ett par år, men vill förstås ha något som håller. Stötdämpning fram vill jag också ha. Men vad behöver man egentligen när det gäller växlel-system? Har gått vilse i Shimano jungeln.

Lönar det sig kanske att köpa 1-2 år gamla reacyklar, eller har det hänt för mycket?

Om någon kan ge en kommentar på nedanstående vore jag tacksam:

http://www.cyclepro.se/cgi/load.cgi?template=bikes.html&path=/bikes/mtb/&file_1=down.html&file_2=stony_point.html
(5300:)

/Joe

Reacyklar prisvärda

Ofta kan du göra bra fynd genom att köpa 1-2 år gamla cyklar. Så mycket har det faktiskt inte hänt på mtb-marknaden, speciellt inte bland hardtails (mtb som saknar dämpning i bak).

Som vanligt när det gäller begagnat, så finns det ett och annat att se upp med, t.ex. drivpaket, lager vajrar m.m

Om du finner en oanvänd mtb som är 1-2 år gammal och samlar damm längst ner i källaren hos din cykelhandlare, är den sökerligen mycket prisvärd.

Beträffande Stony Point, så är det sveriges mest köpta MTB-modell, men det är många som snackar skit om den. Själv har jag ingen erfarenhet av modellen, så jag vet itne om skitnacket är välgrundat eller ej.

/Niklas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

Kan råda dig att köpa begagnat! Men det kräs lite research för det! Köp inte första bästa hoj utan kolla ofta i tidningar osv När sedan tillfället dyker upp slår du till! Då kan du få en riktigt bra hoj för de pengarna!
Hälsningar Mathias.

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Hellre gammal och oanvänd än begagnad

Enligt min erfarenhet är det mer prisvärt att köpa en några år gammal modell på rea hos en cykelhandlare än att köpa en begagnad cykel. På en begagnad cykel är risken stor att du måste byta många slitdelar ganska snart, och den kostnaden kan nästan äta upp prisskillnaden mot en "ny fast gammal" hoj.

Denna erfarenhet gäller cyklar i 8-10 000 kr klassen. Möjligen är det annorlunda för billigare cyklar.

MVH

Peter Ask

vladde@www.com (Vladde)

Gäst
KONA

Kona Caldera 99´a. Helt underbar hojj! Chackade för snart ett år sen för 8500kr, ny! Räcker till allt :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips