Mottagning i bil

Hej!

Funderar på att köpa en färdnavigator, Garmin StreetPilot, men funderar på om/hur mottagningen kommer funka med en metalliserad vindruta? Måste jag ha en extern antenn, eller är det inget problem? Eller kanske jag kan sätta mottagaren i "transponderzonen", högst upp på rutan?

//Anders
 
Vet inte riktigt vad du menar med matelliserad??

Min bil har värmetrådar i vindrutan, men trots det har min GPS bra mottagning.

I grannens bil, av känt frankst märke, funkar det mycket sämre...
 
I min Renault Megane med metallskiktsruta blir mottagningen med min Garmin 60C ibland lite darrig medan min IPAQ 6115 med AGPS funkar klockrent. Kan tänka mig att även Garmins nya 60Cx serie liksom andra nya modeller fungerar bra med sina känsliga Sirf mottagare.

Transponderfönstret sitter nog illa till för en bilnavigator. Själv monterade jag en utomhusantenn för min 60C och drog in en kabel via gummipackningen på framrutan, bildörren och snyggt fästad på lämpliga fogar i plasten på instrumentbrädan.

Kan nämna att få en första fix utan yttre antenn med min 60C är nästan omöjligt om bilen körs, men om man fått en fix utomhus innan man startar färden så blir det betydligt enklare att få hyfsad mottagning.
 
Vissa GPSmottagare kan få olika allvarliga problem med fönster som har sol/värmeavstötande metallskikt.

Jag minns t ex. att både min Vista och 60CS blev totalt stendöda inne på McDonalds fast man satt rätt innanför ett stort fönster. Metallskiktet på fönstrena (det är genomskinligt) skärmade av allt vad sattelitsignaler hette totalt.

Har ännu inte testat med 60CSx.


MVH Tony
 
Med SiRFstar III finns det en chans att det kan fungera, annars är det ödefött. Visst, ibland kan det gå, men inte i praktiken, när det finns en massa träd eller höga hus också, som hjälps åt att störa sikten.

Anders
 
apersson850; sa:
Med SiRFstar III finns det en chans att det kan fungera, annars är det ödefött. Visst, ibland kan det gå, men inte i praktiken, när det finns en massa träd eller höga hus också, som hjälps åt att störa sikten.

Anders
Ok, tack för infon. Vad jag kan se har inte StreetPilot I3 sirf III. Synd, det var bra pris på den på Siba annars...

//Anders
 
Re: Re: Reginatågen

zanoii; sa:
Brune; sa:
Även Reginatågen har denna eller någon annat slag av beläggning på fönstren som medför 0 i mottagning på min Garmin 60C
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26777

Per

Detsamma gällde (såklart) min 60CS, men med 60CSx går det fint. Din lösning heter alltså 60Cx.. ;)

Fördelen med att åka tåg är att det är väldigt svårt att åka (köra) fel, då rälsen ligger där den ligger. Men det är kul att kolla hur väl kartan stämmer (och inte stämmer) med verkligheten när man inte behöver koncentrera sig på trafiken.

Per
 
Haddock; sa:
Ok, tack för infon. Vad jag kan se har inte StreetPilot I3 sirf III. Synd, det var bra pris på den på Siba annars...
Köp den om du gillar den. Är det ett bra pris så har du väl råd med en extern antenn på biltaket (eller kanske i transponderzonen) också. Externa antenner har fungerat bra i många år och det skulle förvåna mig om det förändrats bara för att det råkat dyka upp SiRF-mottagare också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
viggoboy Samma mottagning på hela jorden? Navigering 8
iwalkalonelyroad Oregon 400t - dålig mottagning på första försöket. Navigering 5
The Lapp Mottagning mellan Nikka och Keb... Navigering 6
jasy Solstorm slog ut gps-mottagning Navigering 0
bjornm Mottagning i skog? Navigering 9
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
jasåpådetviset EGNOS-mottagning Navigering 28
Brune Ingen GPS mottagning i nytt tåg Navigering 13
hatzer Ingen mottagning med Magellan 315 Navigering 7
jasy Mottagning patch vs. helix antenner Navigering 5
Tärnan Mottagning Garmin Etrex jämfört med Magellan ? Navigering 3
Sportbil Långsam, dålig mottagning Etrex Legend Navigering 4
Kurvan Mottagning GPS Navigering 1
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
niking Äntligen en bil-GPS med svenska koordinatsystem! Navigering 0
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
lortopalt Bil GPS Navigering 5
micke_vb Navigera i bil med MS, BT-puck och PC Navigering 3
Thompson Kartor & GPS till WM6 - för städer - gång, inte bil Navigering 3
thureb Strömförsörjning till Etrex i bil? Navigering 1
HMR Tokbillig Garmin bil-GPS Navigering 5
niking Bil-GPS en stor trafikfara!?! Navigering 20
niking Adresser på landsbygden i dagens bil-GPS Navigering 13
-Patric- Bil/MC GPS Navigering 4
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
DTM Hur ska en GPS mottagare vara placerad i bil? Navigering 8
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
Johan es Papperskartor till GPS och GPS i bil Navigering 13
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Sportbil Karta på PC med PC-Etrex i bil? Navigering 7
etrex i bil? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.