Val av GPS till bil och skog

Har länge litat på den inbyggda kompassen men vill nu modernisera mitt sätt att ta mig fram. Står i begrepp att investera i en GPS men hur/vad ska man välja i denna djungel av utbud. Vill ha EN utrustning som fungerar som bilnavigator under mina resor i Europa och när jag är ute i naturen och vandrar. Söker ibland efter gamla rågångar, vet att man inte kan få någon exakt position, och då hamna inom "området" så att man kan leta manuellt.
Vill gärna ha hjälp med förslag på både hård- och mjukvara.

Bästa hälsningar / Roger
 
Kolla om Garmins GPSMAP 60 CX verkar vara intressant. Har du väl läst på om hur den fungerar, kan du börja jämföra andra modeller med den som utgångspunkt.

Anders
 
apersson850; sa:
Kolla om Garmins GPSMAP 60 CX verkar vara intressant. Har du väl läst på om hur den fungerar, kan du börja jämföra andra modeller med den som utgångspunkt.

Anders

Bra förslag! Jag har använt 60Cx's föregångare 60C som både bilnavigator och ute i terrängen (har numera 60Cx pga av det större minnet före kartor).

Förslag till kartor: City Navigator Europe v8 för bilnavigering och Friluftskartan pro för vandringar.

Bertil
 
Jag instämmer också i att 60Cx verkar vara ett bra val, men hur upplever ni som har den att skärmen fungerar för navigering med bilen? Ser man tydligt vid en snabb blick var man befinner sig/ ska köra?
 
röststyrning?

rand; sa:
Jag instämmer också i att 60Cx verkar vara ett bra val, men hur upplever ni som har den att skärmen fungerar för navigering med bilen? Ser man tydligt vid en snabb blick var man befinner sig/ ska köra?

Pratar Garmin vid vägnavigering och talar om för mig att svänga ("turn by turn")???

/Patrik, som ockås blir sugen
 
rand; sa:
Jag instämmer också i att 60Cx verkar vara ett bra val, men hur upplever ni som har den att skärmen fungerar för navigering med bilen? Ser man tydligt vid en snabb blick var man befinner sig/ ska köra?
Jag har en Garmin eTrex Vista Cx där skärmen är något mindre än på 60 Cx som jag använt till bilnavigering. Det funkar fint. Man ser sin position och köranvisningar på ett bra sätt med en enda blick. Enda som är lite bökigt är att trycka på knapparna under färd, men behovet för det är rätt så litet. Möjligen kan man behöva zooma in/ut. Kanske funkar bättre med knapparna på 60 Cx.
[Ändrat av kr-val 2006-04-20 kl 10:44]
 
Re: röststyrning?

Jag instämmer också i att 60Cx verkar vara ett bra val, men hur upplever ni som har den att skärmen fungerar för navigering med bilen? Ser man tydligt vid en snabb blick var man befinner sig/ ska köra?

Pratar Garmin vid vägnavigering och talar om för mig att svänga ("turn by turn")???

Jag använder ibland min 60CS som bilnavigator. Det fungerar bättre än man kanske kan tro. Visserligen ser man inte någon stor yta om man zoomar in, men det gör inte så mycket eftresom man får bra vägledning på annat vis.

60CS räknar själv ut rutten relativt snabbt, om det inte är alltför komplicerat.

(Dock, när jag var ute och cyklade med den i somras och svängde förbi bekanta några mil söder om Stockholm, och skulle demonstrera för dem hur lång tid det skulle ta för dem att åka till Märsta fyra mil norr om Stockholm, tog det en evighet och lite till innan apparaten var klar. Men jag hade glömt att jag hade ställt in vägvalet till kortaste väg med cykel, så den undvek omsorgsfullt alla motorvägar och kollade "alla" alternativa vägar som man kan komma fram på med cykel.)

När jag kör har jag apparaten liggande "på magen" på instrumentbrädan (på en speciell gummiduk så att den inte halkar omkring). När man nalkas en korsning varnar apparaten med en ljudsignal, först ca 30 sek före korsningen och visar en detaljbild över hur denna ser ut och hur jag ska köra. Sedan varnar den igen ca 10 sek före korsningen och visar detaljbilden igen, och min position visas rörligt.

Man behöver alltså inte sitta och kolla på apparaten hela tiden. Jag använder City Select ver 6, och i Stockholmstrakten fungerar den i stort sett mycket bra.

Jag har också en hållare så att jag kan montera den inom syn- och grepphåll. Garmin har en del listiga finesser som är rätt praktiska när man navigerar i bil. En är autozoom, som gör att man hela tiden ser hela kvarvarande sträckan på skärmen. Det betyder att man får en mycket utzoomad bild i början (när man inte behöver några detaljer). Succesivt blir skalan större, och när man är nära målet så bra som man kan begära. Man kan också ställa in så att kartan visas med norr uppåt tills man kommer till en inställbar skala, då den går över till att visa färdriktningen uppåt.

60CS talar inte, men den skiljer på första och andra varning med olika ljud (som man kan ställa in själv, vill jag minnas).

Nya 60-modellen med bättre känslighet måste passa ännu bättre, och dessutom kan man få plats med mera karta om man skaffar ett stort minneskort.

AndersLj
 
Re: Re: röststyrning?

ALj; sa:
När jag kör har jag apparaten liggande "på magen" på instrumentbrädan (på en speciell gummiduk så att den inte halkar omkring).
Jag köpte fordonskit från Skövde Natur till min Vista Cx och den har ett portabelt fordonsfäste. Det är en hållare som är fäst i en tygbit med tyngder och en gummiduk under. Den står då mycket bra på instrumentbrädan. Man kan enkelt lägga ner den på golvet om man stannar någonstans och inte vill skylta med att man har en GPS i bilen. Det är också enkelt att ta ur GPS:en ut bilen när man vill köra utan GPS. Mycket smidigt!
 
Vill du ha en pratande modell, som dessutom går vettigt att bära i skogen, får du titta på Quest.
För övrigt är de flesta talande modellerna inte speciellt praktiska att använda handhållet. Undantaget iQue, då, men de är inte vattentäta, utan passar i så fall bättre för stadsvandringar.

Anders
 
Jag vill bara komplettera mitt förra inlägg med att förtydliga att oavsett hur långt man zoomat ut så är det alltid samma detaljerade bild av korsningarna som visas strax före. Det gör bland annat att autozoomningen fungerar riktigt bra.

Dessutom är det faktiskt City Select ver 7 som jag använder. Jag har visserligen uppgraderat till City Navigator ver 8, men inte intsallerat denna karta i 60CS ännu.

Jag har också en iQue 3600 som jag brukar använda i bilen. Den talar hela tiden, vilket är praktiskt. Men den största fördelen (förutom hela PDA-delen) är att det är så mycket enklare att mata in adresser på en skrivskärm än att pilla med piltangenterna på 60CS. När man väl fått fram sin rutt fungerar båda egentligen tillräckligt bra.

En fördel med CS60 för somliga kan vara att man kan visa en mängd olika datafält med ett otal olika (konfigurerbara) parametrar.

AndersLj
 
ALj; sa:
Jag vill bara komplettera mitt förra inlägg med att förtydliga att oavsett hur långt man zoomat ut så är det alltid samma detaljerade bild av korsningarna som visas strax före. Det gör bland annat att autozoomningen fungerar riktigt bra.

Dessutom är det faktiskt City Select ver 7 som jag använder. Jag har visserligen uppgraderat till City Navigator ver 8, men inte intsallerat denna karta i 60CS ännu.

Jag har också en iQue 3600 som jag brukar använda i bilen. Den talar hela tiden, vilket är praktiskt. Men den största fördelen (förutom hela PDA-delen) är att det är så mycket enklare att mata in adresser på en skrivskärm än att pilla med piltangenterna på 60CS. När man väl fått fram sin rutt fungerar båda egentligen tillräckligt bra.

En fördel med CS60 för somliga kan vara att man kan visa en mängd olika datafält med ett otal olika (konfigurerbara) parametrar.

AndersLj

Tack för en mycket bra beskrivning av egenskaperna på ovanstående GPS. Funderar starkt på en sådan som nästa inköp när min Etrex Legend ska pensioneras (kommer troligen dock att dröja)
 
RME; sa:
Har länge litat på den inbyggda kompassen men vill nu modernisera mitt sätt att ta mig fram. Står i begrepp att investera i en GPS men hur/vad ska man välja i denna djungel av utbud. Vill ha EN utrustning som fungerar som bilnavigator under mina resor i Europa och när jag är ute i naturen och vandrar. Söker ibland efter gamla rågångar, vet att man inte kan få någon exakt position, och då hamna inom "området" så att man kan leta manuellt.
Vill gärna ha hjälp med förslag på både hård- och mjukvara.

Bästa hälsningar / Roger

Ta dig en koll på Magellan eXplorist XL, perfekt för dig som vill ha just EN GPS som fungerar mycket bra som bilnavigator och ute i naturen. Den stora och ljusstarka skärmen kommer framförallt till sin rätt víd bilkörning. http://www.magellansweden.com

//Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
mr_samson GPS val Navigering 6
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
thomalin Val av GPS Navigering 24
mike79 Val av Gps ? Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Dalmasen Val av GPS Navigering 0
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
Martin24 Val av GPS, användning etc Navigering 1
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
Micke S val o kval GPS Navigering 41
delta1 Val av gps? Navigering 17
Tobias_P Val av GPS Navigering 2
dahlgren Val av Gps Navigering 3
marcuslundmark Val av GPS? Navigering 3
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
Tony-Avesta Val av språk i MapSource? Navigering 3
Jonte Myra eTrex - bar val? Navigering 23
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.