Mont Blanc

Vad är det Du vill ha på fötterna? Skidor? Stegjärn? Kan gissa att det handlar om skidbestigningem, då är nog Gran Montet (osäker på stavningen) den klassiska varianten.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vinterväg upp på Mont Blanc via Refuge Grand Mulet

Om du söker en enkel (relativt) väg upp på Mont Blanc på skidor kan kanske denna tur vara något för dig.

Tag Augille Midi liften till mellanstationen Plan de l’Aiguille (2300m). Därifrån skidor över galciären och upp till Refuge Grand Mulet, på 3100m, där man sover.
Stugan ,som är obemannad, ligger på en klippa mitt i glaciären fantastiskt vackert.

Nästa dag till toppen via nöd-refugen, Vallot Hut, på 4400. Från denna punkt upp till toppen utan skidor.

Turen är reltivt ganska lätt tekniskt men kräver skaplig kondis. Fara för en hel del sprickor (naturligtvis!).

Obs! Jag gjorde turen vi mars för 10 år sedan så jag har ej aktuell status på stugorna!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips