Mont bell U.L.Down Inner Jacket M's

Är mer än lite sugen på denna jacka som ersättning för fleecejackan.

Min undran är om det finns erfarenhet av deras kläder?
Finns det bättre/likvärdiga alternativ på hemmaplan?
Om inte, finns det intresse att sam beställa från mont bell i Schweiz?

Har haft kontakt med dem och de skickar till privatpersoner i sverige i "giftpack"

Prisexempel:
#2301283 UL.DOWN INNER JACKET M'S CHF173.00
#2301285 UL.DOWN INNER VEST M'S CHF138.00
#0888888 SHIPPING COST (Air, Sweden) CHF 33.00

Länk till Amerikanska sidan för normala storlekar och modeller
 

Bilagor

  • k_2301283_rbl.jpg
    k_2301283_rbl.jpg
    121.7 KB · Visningar: 523
Hur varmt innebär 800 fill goose down? Säg att man tar ett underställ på sig och en regnjacka utanpå (den ser inte överdrivet tålig ut) vad borde man palla för minusgrader då?

Det var kallt ute när jag tog en 3 dagars hike precis innan jul, så skulle eventuellt vara intresserad.
 
Jag har inte klämt på denna men är lite skeptisk. Enligt specen håller den bara 60 g dun, och det är inte mycket.

Jag har Klättermusen Liv, och den håller cirka 90g. Det är inte mycket det heller. Nu tycker jag den är super, men att ha ännu mindre fyllning verkar bara dumt. Nånstans går en gräns liksom.

Patagonia har liknande jacka/tröja oxå. (genomsydda sömmar, liksom jag antar att montbellen har). Liv har riktiga fack. Vet ej om det spelar nån roll.

Så gå till en butik och kläm på dessa så får du se om du verkligen vill ha tunnare.

/Lars
 
Den har fått bra recensioner på Backcountry, så jag köpte en när jag var över i USA och hade 20% på hela deras sortiment.

http://www.backcountry.com/store/MTB0032/MontBell-America-Inc-Ultralight-Down-Jacket-Mens.html

Har ännu inte använt den, så jag kan inte säga något om värmen. Yttertyget är självklart riktigt tunnt, skulle försöka undvika att ha den längst ut i tät skog. För vanligt bruk, speciellt under ett skal, ser jag inga problem. Kvaliteten är bra.
 
Jag har inte klämt på denna men är lite skeptisk. Enligt specen håller den bara 60 g dun, och det är inte mycket.

Jag har Klättermusen Liv, och den håller cirka 90g. Det är inte mycket det heller. Nu tycker jag den är super, men att ha ännu mindre fyllning verkar bara dumt. Nånstans går en gräns liksom.

Patagonia har liknande jacka/tröja oxå. (genomsydda sömmar, liksom jag antar att montbellen har). Liv har riktiga fack. Vet ej om det spelar nån roll.

Så gå till en butik och kläm på dessa så får du se om du verkligen vill ha tunnare.

/Lars

Tack Lars för tipsen!

Då var det ju bara att hitta en butik att besöka två gånger:)
 
Är mer än lite sugen på denna jacka som ersättning för fleecejackan.

Min undran är om det finns erfarenhet av deras kläder?

Japp, har en Montbell UL Down Inner Parka, precis som du funderar på - istället för fleece ibland.
http://www.utsidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=3011

Skulle jag köpa igen blev det kanske utan huva, men den är inte så bylsig att det är något problem. Värmer mycket skönt och snabbt, jag tycker det är stor skillnad mot att dra på sig en vanlig fleece. Knölas ihop till nada. Värt att tänka på är väl att det är just en innerjacka, tyget är såklart tunt och det finns inga finesser direkt (typ vindslå vid blixtlåset, eller blixtlås till fickorna).

Just det: igår när jag åkte skridsko i -10 körde jag denna ovanpå ullundertröja, och sen en Marmot Ion Windshirt över. Lätt, varmt, vindtätt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.