Mjukskal - hållbarhet?

31/1: Beställde mitt första mjukskalplagg från addnature. Ett par Mammut Alto pants, för den intresserade.
6/2: Hämtade ut nämnda byxor, dagen före min födelsedag.
10/2: Min 4-månaders lapphundsvalp Nilak hoppar och nafsar i byxbenets utsida när vi är ute och går. Resultatet: Ett halvcentimeterstort hål i mina nya byxor.

Vad vill jag säga med detta: Givetvis är friluftsbyxor gjorda för att användas. Å andra sidan har samma valp huggit rejält i mina jeans, polyesterbrallor, löpartights, vindbyxor mm, många gånger innan jag skaffade ett par mjukskalbyxor för 1000+ kronor. De enda som tagit stryk är mina vindbyxor i ultratunn nylon, som blivit lite fransiga (valpen tycker att de luktar förträffligt när jag sprungit...)

Hur kan det komma sig att ett par hightechbrallor som dessa inte tål minsta skråma? Hade det rört sig om silnylonskalet på en ultralätt sovsäck så hade jag fått skylla mig själv, men en av poängerna med mjukskal är väl att det ska tåla lite stryk (hallå, alla klättrare med mjukskal?!?!?). Alto-byxorna har förstärkningar i "PU-exoskeleton" (haha) och invändiga snölås, således gjorda för t ex skidåkning.

Vågar jag ta på mig dem igen utan att de krackelerar och faller ned som damm vid mina fötter?
 
Det beror nog uteslutande på materialvalet i det mjuka skalet

Har haft en jacka i Powershield i över tre år nu och använt den så gott som dagligen under den kalla årstiden och den ser fortfarande ut som ny.

Den största enskilda påfrestningen var nog för två år sedan då jag fick mig en flygtur med cyklen, flög över styret och gled över sandad is, knän och händer var skrapade och underarmarna blåa då de tagit största delen av smällen.
Det enda som syns på jackan, förutsat att man vet exakt vart man ska titta, är en nötning i tyget på vänster underarm som framträder som en liten färgskillnad.

/Joakim
 
joask202; sa:
Det beror nog uteslutande på materialvalet i det mjuka skalet
Jo, det kan jag förstå, men i så fall måste Mammut valt ett exceptionellt mesigt material till sina Alto pants. Jämför med "vanliga" friluftsbyxor: Jag har slitit på Haglöfs, Tierra och TNF's dylika utan att uppleva samma klena prestanda. De är inte heller vatten- eller helt vindtäta, "andas" föredömligt etc. Jag förstår inte vad det är som gör Alto-brallorna så klena? Stretchen?
 
mammut

Strykarräven; sa:
joask202; sa:
Det beror nog uteslutande på materialvalet i det mjuka skalet
Jo, det kan jag förstå, men i så fall måste Mammut valt ett exceptionellt mesigt material till sina Alto pants. Jämför med "vanliga" friluftsbyxor: Jag har slitit på Haglöfs, Tierra och TNF's dylika utan att uppleva samma klena prestanda. De är inte heller vatten- eller helt vindtäta, "andas" föredömligt etc. Jag förstår inte vad det är som gör Alto-brallorna så klena? Stretchen?


Kan det inte vara så att valptänder är rättså vassa även om de inte är stora så att det blivit typ et stickmärke, bli ju även av en kniv om man sticker mot en byxa!!!!!!
 
Re: mammut

glanne; sa:
Kan det inte vara så att valptänder är rättså vassa även om de inte är stora så att det blivit typ et stickmärke, bli ju även av en kniv om man sticker mot en byxa!!!!!!
Jo, valptänder är vassa, men inte så vassa att de någonsin gjort en enda skråma i mina Tierra-syntetbyxor ("vanlig" friluftsmodell som Haglöfs, Fjällräven, ITAB etc har). Inte heller har han lyckats skada mina jeans, som jag haft _väldigt_ mycket. De enda byxor han rått på är mina supertunna joggingbrallor av prasseltyg.

Själv skadan är en rivskada: Punktion av vassa tänder som sedan slitit en V-formad reva i tyget. Och tro mig, han har huggit värre förr, utan att skada tyg/hud.

[EDIT]Satan, nu tuggar han på mina skidhandskar, måste ingripa!
 
Min mammut new age jacka är det absolut mest slitstarka plagg jag ägt. Jag har misshandlat den grovt samt använt den nästan varje dag sedan en lång tid tillbaka. Ändå ser den hyffsat osliten ut och det har aldrig blivit några hål eller revor i tyget. Då har jag tex kaminklättrat med den, studsat på klippan i Utby under förstemansfall osv(det är vass sten där), repat den med isskruvar, isyxor osv osv. Jackan har levt ett tufft liv vilket den klarat med glans. Du måste ha haft rejäl otur att valpen gjorde hål i tyget och sedan rev sönder det, om det nuy är samma tyg som i new age alltså, det är jag ej säker på.
 
New Age-jackan verkar vara tillverkad i ett Schoeller-tyg, medan Alto pants är gjorda i Mammuts eget SofTech-tyg. Mammuts Champ pants görs i samma material som New Age-jackan. Dammit, borde alltså köpt dem istället.
 
Mjukskal och hundar

Håller med dig, ett par dyra byxor med inriktning för slitjobb ska hålla bättre!

Som tidigare inlägg så mnisstänker jag att de vassa valptänderna kan vara en bov i dramat men tycker samtidigt att det är lite konstigt att det inte ska hålla ändå.
De mjukskalen jag tittat på verkar vara ganska hårt vävda med stretch vilket borde göra att även om tanden går igenom skulle stretchen vara lite förlåtande.

Använder själv Klättermusen Ask tillverkad i Schoeller Dryskin som jag ofta använder till när jag tränar hund.
Trots ett rejält schäferbett i armen syntes inte en skråma på jackan. Armen däremot skiftade i regnbågens alla färger...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...