Militära och civila kläder

Hej!

Oftast när man ska handla nya kläder för friluftslivet så är ofta saker i GT och i andra liknande supermaterial. Men i det militära använder jag M/90 uniformen och då är tyget en blandning av bomull och polyester. Inte det bästa materialet direkt men otriligt skönt att vndra och röra sig i naturen med. Men nu vill jag inte vandra i militära kläder i det civila och undrar därför om det finns civila frilufts kläder i samma material. Eller får man bege sig till en second hand affär och leta gamla fjällräven?

MVH
Johan

Anledningen till att försvaret väljer de olika material de har i sina kläder, är att till skillnad från vanligt friluftsliv, så skall kläderna även vara resistenta mot eld och bl.a. (till viss del) NBC-stridsmedel...
Fast överskott är ofta jävligt bra att använda till friluftsliv, fast man riskerar att se ut som någon milissnubbe om man bara kör med sådant...
Kanske inte något vettigt svar på din fråga, men lite funderingar kring ämnnet...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Norröna, Klättermusen

sajberjohan; sa:
Hej!

Eller får man bege sig till en second hand affär och leta gamla fjällräven?

MVH
Johan

Båda företagen i rubriken gör kläder i 100 % bomull av mkt hög kvalitet. KM är löjligt dyra, Norröna mer prisvärda. Impregnerad bomull av hög kvalitet skyddar mot lättare regn och torkar snabbt om de blir blöta.

Lundhags gör teflonbehandlade anorakker mm i 65/35 kvalitet, jag har ingen aning om kvaliten dock...

J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips