Militära och civila kläder

Hej!

Oftast när man ska handla nya kläder för friluftslivet så är ofta saker i GT och i andra liknande supermaterial. Men i det militära använder jag M/90 uniformen och då är tyget en blandning av bomull och polyester. Inte det bästa materialet direkt men otriligt skönt att vndra och röra sig i naturen med. Men nu vill jag inte vandra i militära kläder i det civila och undrar därför om det finns civila frilufts kläder i samma material. Eller får man bege sig till en second hand affär och leta gamla fjällräven?

MVH
Johan

Anledningen till att försvaret väljer de olika material de har i sina kläder, är att till skillnad från vanligt friluftsliv, så skall kläderna även vara resistenta mot eld och bl.a. (till viss del) NBC-stridsmedel...
Fast överskott är ofta jävligt bra att använda till friluftsliv, fast man riskerar att se ut som någon milissnubbe om man bara kör med sådant...
Kanske inte något vettigt svar på din fråga, men lite funderingar kring ämnnet...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Norröna, Klättermusen

sajberjohan; sa:
Hej!

Eller får man bege sig till en second hand affär och leta gamla fjällräven?

MVH
Johan

Båda företagen i rubriken gör kläder i 100 % bomull av mkt hög kvalitet. KM är löjligt dyra, Norröna mer prisvärda. Impregnerad bomull av hög kvalitet skyddar mot lättare regn och torkar snabbt om de blir blöta.

Lundhags gör teflonbehandlade anorakker mm i 65/35 kvalitet, jag har ingen aning om kvaliten dock...

J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips