Maxpuls?

Om man nu inte testar fram sin maxpuls men ändå vill veta ungefär var den kan ligga så undrar jag vilken av dessa 3 formler som är den "riktigaste" om man är hyfsat vältränad?
Jag som är 57 så skulle det bli så här!
1: 220-åldern=163
2: 210- 1/2 åldern=181
3: 210- (0,65xåldern)=173

/Janne
 
Om Du vill ha ett ungefärligt värde så funkar väl vilken av dom tre metoderna som helst. Vill Du verkligen veta maxpulsen exakt så gör Du ett test. Maxpulsen kan tydligen variera även beroende på aktivitet, så det avgör hur testet ska göras. På cykel för maxpuls vid cykling eller springande för maxpuls vid löpning osv.
Det behövs inget testinstitut för att göra det, Du gör det själv med en pulsmätare. Hur Du bär dig åt finns det gott om tips på, se ex:
www.jogg.se
Ingen av formlerna är mer rätt än nån annan, eftersom resultatet är individuellt ,så kan valfri formel råka bli rätt för en individ men fel för en annan. Dom är uträknade efter medelvärden i åldersgrupper.
Det man kan se är att maxpulsen sjunker med ålder och att man förmodligen inte kan påverka den nämnvärt genom träning.
 
Tittade i mina gammla träningsdagböcker å fann att jag testade fram maxpulsen för exakt 11 år sen på backintervaller å kom fram till att den då var 184.
Har hört att maxpusen går ned med 1slag per år om det stämmer så borde maxpulsen idag vara 173. Så på mig verkar ju formeln 210-(0,65x57(åldern))=173 stämma rätt så bra faktiskt!
Men ska testa igen på backintervaller fast det är ju lite bekvämare att räkna fram det ;)

/Janne
 
Några formler till:
MHR = 206.3 - (0.711 × Age)
MHR = 217 - (0.85 x Age)
MHR = 206.9 - (0.67 x age)
Male athletes - MHR = 202 - (0.55 x age)
Female athletes - MHR = 216 - (1.09 x age)
Exemplen är från:
http://www.brianmac.co.uk/maxhr.htm

Det finns många formler, det kanske blir rätt om man räknar ut resultatet på allihop och tar medelvärdet på dessa:). Man kan förmodligen teoretisera sin träning till oändlighet. Jag springer för att det är skönt och håller en fart som känns behaglig, när det blir för jobbigt så sänker jag farten och känns det som om jag vill fortsätta lite längre när jag är vid målet så gör jag det. Maffetone får tycka vad han vill.
Naturligtvis så beror det på vilka ambitioner och mål man har. Själv så vill jag bara plana ut förfallskurvan så mycket som möjligt. Jag har som husägare upptäckt att det är betydligt enklare och smidigare att underhålla "löpande" än att bli tvungen att totalrenovera. Detta gäller väl även kroppen?
 
Jag har som husägare upptäckt att det är betydligt enklare och smidigare att underhålla "löpande" än att bli tvungen att totalrenovera. Detta gäller väl även kroppen?

Så sant, så sant... detta behöver man iofs inte bli husägare för att fatta... det räcker med att bli äldre ;)
 
Intressant ämne! Alltid roligt att teoretisera lite kring träningen. Jag har uppmätt maxpuls på 195 (trappmaskin) och är 30 år gammal, så för min del verkar Stuvarns alternativ 2 passa bäst (210-(30/2)=195). De båda andra alternativen ligger inom fem slags felmarginal (båda ger omkring 190) så egentligen verkar alla tre alternativen ge en bra fingervisning om var man borde ligga...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.