maxpuls

Jag undrar vad är max puls? Hur uppnår jag den? när jag ska träna kondition så ska jag väl träna på c:a 75% av max puls?
glad för hjälp.

Patrik
 
sinnesro; sa:
Jag undrar vad är max puls? Hur uppnår jag den? när jag ska träna kondition så ska jag väl träna på c:a 75% av max puls?
glad för hjälp.
Maxpulsen är den högsta puls du kan uppnå vid någon form av fysisk aktivitet. Maxpulsen varierar med aktiviteten. Det går t.ex. inte att få lika hög puls vid cykling som vid löpning. Du kan inte påverka maxpulsen utan du har den maxpuls du har. Maxpulsen sjunker dock med stigande ålder. Med träning kan du, till viss del, påverka hur snabbt den minskar.
Bästa sättet att ta reda på sin maxpuls är att göra ett s.k. maxpulstest för den aktuella idrotten men det kostar pengar och kan normalt sett bara göras på ett fåtal ställen i landet.
Om du vill testa själv så får du hitta något bra sätt att pressa dig själv tills du i princip stupar. Den maximala pulsen du kommer upp till då är ett bra värde på din maxpuls för den aktuella idrotten. :)
De flesta brukar nog utgå efter något av schablonvärdena och anpassa efterhand som man ser vad pulsen når för nivåer när man anstränger sig. Två vanliga schabloner är:

* 220 - ålder
* 210 - halva åldern (om man tränat ganska mycket under en stor del av livet)

För effektiv träning så ska du träna på olika intensitetsnivåer för olika typer av träning beroende på vad syftet med träningen är.
Jag skulle föreslå att du går till biblioteket och lånar en bok om (pulsbaserad) träning alt. köper en. Pulsträning av Camilla Porsman är ganska billig.

För optimalt träningsupplägg så är det egentligen mer korrekt att utgå från tröskelpulsen (=den puls vid vilken du har din laktat-/mjölksyratröskel) men det kanske är överkurs.
Det finns dock bra trick för att klura ut ett bra approximativt värde för tröskelpulsen vid olika idrotter som är enklare och trevligare att utföra själv.
[Ändrat av haskell 2005-06-19 kl 20:58]
 
sinnesro; sa:
Jag undrar vad är max puls? Hur uppnår jag den? när jag ska träna kondition så ska jag väl träna på c:a 75% av max puls?
glad för hjälp.

Patrik

Du skall inte vara helt otränad. Värm upp. Efter det kör du intevallträning i någon km. Spring fort någon minut och gå i en halv. Trappa upp ansträngningen men spara energin till slutet (relativt lugna intervaller). Mot slutet av sträckan skall du ha en lång backe. Avsluta sista intervallen med att bara springa så fort du kan till du nästan stupar (när du känner att du håller på och dör så ökar du tempot). Voila, har du en pulsmåtare som mäter maxpulsen är det bara att titta. Eventuellt kan du prova under olika tillfällen. Har du en bra mätare så ta det högsta uppnådda värdet. Brukar vara mellan 190-210 för en ung person.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.