Maxpuls, träningspuls etc...

Har precis tagit min första runda med en pulsklocka. Ställde in maxpuls efter formeln Maxp=220-ålder(33). Ställde därefter in träningspulsintervall efter rek. 65-85% av maxpuls. Resultatet blev att jag låg över 85% efter 500m(!) på min vanliga runda o sedan fick jag hålla igen o undvika backar för att ligga på 85%. Jag blev mycket förvånad då jag knappt tog i.

Finns det något annat sätt att räkna ut maxpuls? Mha vilopuls eller så?

Eller är jag bara väldigt otränad?
 
Du är nog inte extremt vältränad i alla fall. :)

Det bästa (förutom proffstestning)är att göra ett maxpulstest genom att värma upp med intevallträning och avsluta med att spurta 100 % upp för en lite längre backe tills du nästan stupar.
 
Hög puls

riblo; sa:
Har precis tagit min första runda med en pulsklocka. Ställde in maxpuls efter formeln Maxp=220-ålder(33). Ställde därefter in träningspulsintervall efter rek. 65-85% av maxpuls. Resultatet blev att jag låg över 85% efter 500m(!) på min vanliga runda o sedan fick jag hålla igen o undvika backar för att ligga på 85%. Jag blev mycket förvånad då jag knappt tog i.

Finns det något annat sätt att räkna ut maxpuls? Mha vilopuls eller så?

Eller är jag bara väldigt otränad?

Jag har lagt märke till samma sak om jag är otränad. Pulsen har en tendens att sticka iväg utan att jag ens är andfådd. Enda sättet för mig att hålla nere pulsen då är att värma upp ordentligt. Minst 15 minuter innan jag börjar jogga lätt.
 
Grundproblemet är att maxpulsen INTE är enligt formeln 220-ålder. Trots den mogna åldern av 33 så är min maxpuls 200-205.

Som nämnts är maxpulstest ett bra sätt att ta reda på maxpuls, det är dock påfrestande. Jag har använt pulsklocka under ett par år och min erfarenhet är att genom att hålla koll på pulsen vid träning så lär man sig förhållandet mellan träningsintensitet och den egna pulsen. Alltså; skit i maxpulsen och rekommenderade pulsintervall just nu. Prova att spring oliak fort och se vad det gör med din puls. Efter ett tag kan du förmodligen skatta din maxpuls hyfsat.

/Håkan
 
Anders262; sa:
(maxpuls-vilopuls)*x/100+vilopuls
Nja, det där ser ut ser ut som Karvonens formel och den funkar inte pga hjärtats pumpvolym inte är konstant. Procent av maxpuls räcker gott för att hitta lagom intensitet. Det gäller bara att känna den egna kroppen.

/Håkan
 
Mätfel

riblo; sa:
...Resultatet blev att jag låg över 85% efter 500m(!) på min vanliga runda o sedan fick jag hålla igen o undvika backar för att ligga på 85%. Jag blev mycket förvånad då jag knappt tog i...
Jag råkade ut för något liknande en gång när jag sprang och märkte då att mitt sändarbälte hade halkat ner en bit. Vet inte varför, men detta resulterade i att pulsmätaren visade alldeles för hög puls. Efter att jag flyttat upp bältet och ånyo spottat på sensorplattorna så såg allt normalt ut igen...
 
Håkan K; sa:
Anders262; sa:
(maxpuls-vilopuls)*x/100+vilopuls
Nja, det där ser ut ser ut som Karvonens formel och den funkar inte pga hjärtats pumpvolym inte är konstant. Procent av maxpuls räcker gott för att hitta lagom intensitet. Det gäller bara att känna den egna kroppen.

/Håkan


Givetvis är inte Karvonens formel exakt. Människokroppen låter sig inte beskrivas av enkla matematiska formler. Fördelen med Karvonens formel, kontra procent av maxpuls, är att Karvonens formel åtminstone till viss del tar hänsyn till hur vältränad man är.
Visst är det korrekt att det bästa är att erfarenhetsmässigt veta vilken puls man ska ligga på och hur kroppen ska kännas vid olika typer av träningspass. Men saknar man erfarenhet så kan det ju vara användbart med nåt att utgå ifrån.

Bättre tips kan man få från:
http://www.marathon.se/traning/kalkyl/ (Se pulszoner)
eller forumet http://www.puls.se

//Anders
 
Bra svar!

Tack för era svar. Sanningen ligger förmodligen någonstans mittemellan, kanske har jag något högre maxpuls än 187 men sanningen är väl att jag i vinter tränat uselt. Jag ska test det där maxpuls testet och den andra formeln ni tipsade om.

Vilopuls mäts bäst på morgonen i sängen har jag läst, håller ni med?

/Rik
 
Karvonen fungerar inte

Anders262; sa:
Fördelen med Karvonens formel, kontra procent av maxpuls, är att Karvonens formel åtminstone till viss del tar hänsyn till hur vältränad man är.

Karvonens formel tar hänsyn till hur vältränad man är, det stämmer.
Men den gör det på fel sätt!
Eftersom vilopulsen blir lägre ju mer vältränad man är, gör det att enl Karvonen skall man som otränad träna på högre puls än om man är topptränad!
Prova själv på
http://www.marathon.se/traning/kalkyl/kalkyl7.htm
Ta ett par extrema värden för vilopuls (för att tydliggöra felet):
Vilopuls 100 => Min. träning 160-175
Vilopuls 25 => Min. träning 130-156
(Ålder 45, Maxpuls 200)

Den som är extermt otränad skall alltså träna på 80% av sin maxpuls som lägst.
Medan den som är extermt vältränad skall träna på min 65% av maxpuls.

Sport- och Testkliniken, dvs Polar, genom Ulf Haak, rekommenderar inte heller Karvonenformeln:
http://www.fredrikshofcykel.se/docs/traning/ulfhaak/ulfhaak.htm
"Ulf rekommenderade att träningen baseras på viss procent av den maximala hjärtfrekvensen.."
och
"Sport- och Testkliniken använder sig inte av Karvonenformeln och Ulf anser det bättre att planera sin träning enbart med utgångspunkt från maxpulsen"


Skit i Karvonen!


/Håkan
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.