Matrialval, fleece eller pälsfiber?

Hej!

Jag står i begrepp att tillverka förstärkningsplagg.
Frågan är bara om matrialet skall vara fleece eller pälsfiber.

Fleecen är ju gjord av polyester men pälsfiber finns som är tillverkad av polyamid (ex de gamla Helly-Hansen tröjorna) resp polyester.

Är det någon som känner till för och nackdelar för respektive matrial?

Är fleece bättre än pälsfiber rent prestandamässigt (mao fuktupptagningsförmåga, torktid, värmande förmåga mm)?

Vilket pälsfiber är att föredra polyamid eller polyester?

Mvh Björn

Inte mycket till svar

Men jag tycker att snö lättare fastnar på pälsfiber typ gamla Helly Hansentröjor än vad den gör på fleece, vilket gör den blötare = längre torktid. Ingen aning om prestanda i övrigt...

/H

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fiberpäls-Fleece

Jag vet inte heller så mycket om fördelarna med polyester resp. polyamid. Men fiberpäls har ju två mycket olika sidor så att man kan vända på den. Den "knottriga" sidan ju bra när det snöar eftersom snön hålls på avstånd då. Tradiotionellt sett är ofta fiberpälsen glesare vävd (kan säkert skilja mellan olika kvalitéer), det gör att den "andas" bättre men ger sämre skydd mot vind. Läs gärna artikeln om fiberpäls i förra nr. av Friluftsfrämjandets tidning "Friluftsliv i alla väder", den handlar om fibepäls och tar också delvis upp skillnaderna mellan fiberpäls och fleece.

Fleece -- pälsfiber

Inget av matrialen är vätske sugande som bomull eller ull - det betyder att torktider beror mera på vävtäthet och ventilation vid torkningen än på grundmatrerial!
Lätt fiberpäls släpper igenom betydligt mera blåst än dito fleece.
För samma vikt väv så håller fiberpälsen mer luft.

Go värme

Johan K

Jag inbillar mig att pälsfibern har bättre "loft" och därmed isolerar bättre. Jag har inte så många plagg i någotdera av materialen men fiberpälströjan jag har känns "luftigare" än fleecetröjorna och värmer mer fast den är lättare (fast det kan ju vara att mina fleecetröjor är en dålig sort:).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips