Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt

Ska tvätta min Goretexjacka för första gången och lästa på Arcteryx hemsida om hur man ska gå till väga. Där står det att man får bäst resultat om man torktumlar jackanefter tvätt. Nu har jag ingen torktumlare själv så jag undrar om det är värt att åka ut till någon som har en eller går det lika bra att bara hängtorka den i rumstemperatur?

Värmen i tumlaren (obs! tvättråden anvisar ofta tumling på låg värme för funktionsmaterial) hjälper till att reaktivera impregneringen efter tvätt. Det går säkert bra att även hänga plagget i ett torkskåp eller stryka det på låg värme för att få samma effekt.

Även vissa återimpregneringsmedel rekommenderar värmebehandling (tumling/strykning etc.) för att få full effekt på impregneringen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
De flesta tillverkare rekommenderar tumling, gör man rent filtret i tumlaren förstår man strax varför, tumlaren sliter hårt på plagget och allt som sitter i filtret kommer från tumlade plagg.
Strykjärnsmetoden avlägsnar inte alls lika mycket fibrer från plagget och energimässigt brukar det vara en bråkdel av vad ett tumlarprogram drar.
Men smaken och valet är alltid den enskildes.....

allt som sitter i filtret kommer från tumlade plagg.
Strykjärnsmetoden avlägsnar inte alls lika mycket fibrer från plagget och energimässigt brukar det vara en bråkdel av vad ett tumlarprogram drar.

Enligt tämligen samstämmiga experter är det främst användningen och tvätten som sliter loss fibrerna. Tumlingen står för en ganska liten del av slitaget, men eftersom det är under tumlingen som de losslitna fibrerna förs bort så är det då man ser det tydligast.

Men jag tror nog också att andra metoder är skonsammare för just återaktivering av impregneringen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips