Mårma nu på vintern?

Hur dum är man om man försöker sig på att nå Mårmastugan de närmsta veckorna? Någon som har koll på definitivt snödjup (sett att Abisko endast har ca 15cm), förädiska bitar eller liknande? Alltså just Mårmastugan, inte nödvändigtvis passet. Behöver man vänta till vårsommaren eller vad gäller?

Jag har arbetar med ett examensarbete i arkitektur och har fått indikationer på att just Mårmastugan är i dåligt skick och är tänkt att förnyas. Då har jag initiellt tänkt att jag vill arbeta med just det, en ny Mårmastuga som är bättre anpassad till platsen och kanske till och med kan användas som renvaktarstuga under delar av året. Tanken är väl att alla aktiva i området ska kunna ta del av den. Budget ska vara densamma som nu, vilket komplicerar saken, men en desto roligare utmaning!

Tips mottages tacksamt!

Skoter från öster är nog enklast. Dvs från Årosjokk som ligger vid bilvägen till Nikkaluokta. Leavášvággi är rätt flack. Men stugplatsen är nog rätt översnöad så att du inte så lätt kan inspektera allt runt ikring. Det är stenigt men inte omöjligt att få plats med några tält.

Vill du åka skidor?

Thure

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Thure: Tänker Emil åka skoter eller är han en riktig fjällräv? :)

Men viktigare. Till dig Emil: Lysande idé med exjobb. Två föregångare till dig hade samma idé och skrev ett jättefint arbete som de dessutom fick presentera på ett välbesökt klubbmöte hos Fjällklubben. De var mycket inne på underhållsbarhet, nog en viktig aspekt för dig också, men tanken på t.ex. en metallbyggnad stötte vissa traditionalister för pannan. Diskussionen efteråt ville aldrig ta slut, ner till droppkanter på diskbänken. I publiken fanns arktekter, bl.a. Tore Abrahamsson, så killarna hade en väldigt rolig kväll.

Jag var redaktör för "fjället" då och lät dem skriva en artikel efteråt som du nog kan få tag i. Minns inte numret tyvärr. Dessutom kanske hela rapporten genom dem. Killarna heter Andreas Fries och Göran Ekeroth och bildade sen egen byrå, de verkar fortfarande hålla ihop och har www.strategiskarkitektur.se

Det finns/fanns ju två väldigt traditionsrika stugor/vindskydd av den typ ni är intresserad. Den andra är/var i Unna Räitavagge. Jag har inte varit där på många år så vet inte enderas skick, vore kul om någon annan vet. Förr räknades de som stugor och det låg en STF-loggbok i dem, och man förutsattes betala i närmaste bemannade STF-stuga. Många smet. Vet inte om de har nedgraderats till vindskydd eller ens underhålls. Den i Mårma är ju en viktig replipunkt för de som vill göra toppturer uppåt Mårma.

Skoter från öster är nog enklast. Dvs från Årosjokk som ligger vid bilvägen till Nikkaluokta. Leavášvággi är rätt flack. Men stugplatsen är nog rätt översnöad så att du inte så lätt kan inspektera allt runt ikring. Det är stenigt men inte omöjligt att få plats med några tält.

Vill du åka skidor?

Thure

Hade varit underbart om man hade skaffat sig körkort innan år 2000... då undertecknad fick sitt kökort 2012 måste man åka skotersafari för att få köra själv. :( annars bra input, kanske kan få skjuts!

Men viktigare. Till dig Emil: Lysande idé med exjobb. Två föregångare till dig hade samma idé och skrev ett jättefint arbete som de dessutom fick presentera på ett välbesökt klubbmöte hos Fjällklubben. De var mycket inne på underhållsbarhet, nog en viktig aspekt för dig också, men tanken på t.ex. en metallbyggnad stötte vissa traditionalister för pannan. Diskussionen efteråt ville aldrig ta slut, ner till droppkanter på diskbänken. I publiken fanns arktekter, bl.a. Tore Abrahamsson, så killarna hade en väldigt rolig kväll.

Jag var redaktör för "fjället" då och lät dem skriva en artikel efteråt som du nog kan få tag i. Minns inte numret tyvärr. Dessutom kanske hela rapporten genom dem. Killarna heter Andreas Fries och Göran Ekeroth och bildade sen egen byrå, de verkar fortfarande hålla ihop och har www.strategiskarkitektur.se

Det finns/fanns ju två väldigt traditionsrika stugor/vindskydd av den typ ni är intresserad. Den andra är/var i Unna Räitavagge. Jag har inte varit där på många år så vet inte enderas skick, vore kul om någon annan vet. Förr räknades de som stugor och det låg en STF-loggbok i dem, och man förutsattes betala i närmaste bemannade STF-stuga. Många smet. Vet inte om de har nedgraderats till vindskydd eller ens underhålls. Den i Mårma är ju en viktig replipunkt för de som vill göra toppturer uppåt Mårma.

Guld värd information! Tar kontakt med de så fort jag får tid.
Det roliga här är ju att metall som fasadmaterial är nog ett av de få material som kräver mindre underhåll och är förhållandevis billigt. Dessutom värmer det stugan. Kanske folket har ändrat sig idag?

Du kommer inte ihåg vilket år detta var? Och hur jag eventuellt kan få tag på tidskriften?

Citat ur databasen:
Intressant examensarbete : nya stugtyper uttrycker människan i fjället / Göran Ekeroth.
Ekeroth, Göran (författare)
Fries, Andreas (författare)
Publicerad: 1992
Svenska.
Ingår i: Fjällklubbsnytt. - 0348-5013. ; 1992:3, s. [4]-11 : ill.
Artikel/kapitel
Ämnesord

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips