Lundhags nya, eller Jörnskängan?

Mina Lundhags Alaska är nu 18 år, och har tjänat ut, men med beröm godkänt. Men, då infaller naturligtvis funderingen, vad skall det bli som nästa känga..?

Jag använder kängorna dels på sommaren för vandringar i fjällen, dels på vårvintern för skoter/skidor etc.

Vid ett besök hos en Lundhags-ÅF för några månader sedan provade jag de nya Professional med höga skaft. De verkar motsvara alla mina förväntningar, utom på en viktig detalj. De är ÅT SKOGEN för smala i lästen. Alaskan har ju extra bred läst, och sitter därför som gjuten för mig. Nu sade säljaren att Lundhags släpper en omarbetad variant av Professional efter nyår, som går att modifiera med vilken läst man vill.

Alternativet är Jörnskängan, som jag vet att många lappar använder. Jag har dessutom inte mer än 30 min till Jörn, så att jag kan få exakta mått gjorda även där.

Vad säger ni, har ni hört något om Lundhags omarbetade Professional, eller är Jörnskängan ett bättre val..?

Tack på förhand!

Guest

Gäst
Specialbeställa?

Kan du inte specialbeställa ett par med bred läst direkt från Lundhags? Eller det kanske inte går med lästen?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Precis som du hade jag Alaskamodellen förut men dom gav upp efter 15 år och en omsulning (fick den gratis hos Lundhags) köpte nu Proffesional som har avverkat ca: 20 mil i alla väder o underlag. Jag känner att det blir 15 år till i Lundhagens kängor. Hör med Lundhags om specialläst till dina fötter.

Jörn

Hej

Jag kan inte säga så mycket om lundhags men en jörn orginal med skidsulan klarar enligt mig både sommaren och vintern bra. Jörn har enligt vad jag hört jämnare cellgummi eftersom dom böjer det för hand. Jag vet folk som varit ut i -40 utan problem med jörns antifrys. Orginalmodelen har jag varit ute med i -25 utan att få kalla fötter. Dock kan det vara lite svårt att få ett par jörn då dom har många bestälningar just nu. Har själv bestält ett par nya orginal med skidsula. Dom jag hade var lite små.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips